Gå til innhold
Arkivverket
Olav Bonesmo

Tingbok 1790, avfald.

Recommended Posts

Olav Bonesmo

I tingbok for Romsdal i 1790 dukker det opp et for meg ukjent begrep, nemlig avfald.

Formuleringen er:

Knut Knutsen Devolds avfald til formynder Randmo Knutsen Nes, datert 6 juli 1790.

Forklaring mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Bonesmo

Tror på din tolkning, og lenken gir et logisk svar.

Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

eg er ikkje like sikker.... (men det ville kanskje hjelpe å sjå originalen)

"Affalde" kan tyde døy, falle frå - (t.d. Otto Kalkars ordbok http://www.hist.uib.no/kalkar/ s. 14).

Eit spørsmål her er kven som er (var) formyndar for kven; Knut for Randmo eller omvendt.

Formyndarskapen er tydelegvis avslutta, anten ved at ein av dei går bort, eller at myndlingen vert myndig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

eg er ikkje like sikker.... (men det ville kanskje hjelpe å sjå originalen)

"Affalde" kan tyde døy, falle frå - (t.d. Otto Kalkars ordbok http://www.hist.uib.no/kalkar/ s. 14).

Eit spørsmål her er kven som er (var) formyndar for kven; Knut for Randmo eller omvendt.

Formyndarskapen er tydelegvis avslutta, anten ved at ein av dei går bort, eller at myndlingen vert myndig.

Det mysser av tinglyste avkall ("afkald") i pantebøkene på slutten av 1700-tallet, og det dreier seg da om at myndlingene har fått utbetalt sin arv eller at vergemålet på annet vis har opphørt. Så selv om Ivars forslag er tenkelig, er jeg temmelig sikker på at Else har rett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Det kan hende... - men her var det lest "avfald" i utgangspunktet. Som sagt ville det kanskje hjelpe å sjå originalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Enig med Ivar i at det beste ville være å se originalen. Den eneste muligheten til å avgjøre hva som virkelig står skrevet, er om Olav legger ut en lenke til protokollsiden han har funnet dette ordet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Bonesmo

Jeg var redd for forslaget om lenke, ettersom alt jeg tar i av PC utstyr momentant går i svart....

Men en referanse til den aktuelle siden i tingboka kan jeg klare: Møre og Romsdal, Romsdal sorenskriveri, tingbok 1A17, s. 52 b, som også bekrefter Kristian Hunskaars innspill om at det "mysser" av afkald på denne tiden, mens begrepet har vært totalt fraværende tidligere.

Et sidespørsmål blir da om det har skjedd en lovendring på dette området, eller om det viser at samfunnet er i ferd med å mer lovregulert/byråkratisert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.