Gå til innhold
Arkivverket

Mikkelsmesse kontra «gamle mikkelsmesse»


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har et spørsmål om datofestingen av ovennvnte dager. Mine aner Isak Eriksen Foss og Sara Margrethe Jochumsdatter Unrow ble ifølge førstnevntes vitnemål på tinget på Søndre Mysen i Eidsberg 8. april 1709 gift med hverandre dagen før sokneprest Christopher Jenssøn Nannestad døde. Det opplyses også at dette var en mandags morgen.

 

Av en artikkel av N. Hjorth i «Norsk Slektshistorisk Tidsskrift» bind XXIX, side 159 fremkommer av presten døde 10. oktober 1707, som ved en sjekk ganske riktig viser seg å være en mandag. Bryllupet bør følgelig ha funnet sted søndag den 9. oktober.

 

Her er vi fremme ved problemet: Isak opplyser nemlig også samtidig at han og Sara ble gift ved den gamle mikkelsdag år 1707. Datoen for prestens død kommer ikke frem av sammenhengen og siden Mikkelsmesse ble feiret 29. september er det denne datoen som oppgis som Sara og Isaks vielsesdato i diverse sekundærkilder. Men det er altså ikke mikkelsdag, men ved den gamle mikkelsdag 1707 Isak sier de ble gift. På Internett finner jeg et par-tre treff på «gamle mikkelsmesse» som i Nordhordland opplyses ha blitt lagt til 12. oktober. Har noen en formening om gamle mikkelsmesse kan ha blitt feiret 9. oktober på Østlandet? - Eller kan kanskje utsagnet tolkes såpass løst at alt dette skjedde omkring tiden for gamle mikkelsdag, men ikke nødvendigvis på denne datoen, og at det er 12. oktober Isak har hatt i tanktene. Hva mener dere? Siden kirkeboken for Eidsberg begynner først 1710 er det ingen hjelp å få derfra.

 

De aktuelle tekstdelene er for øvrig nederst på venstre og øverst på høyre side her:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Heggen og Frøland sorenskriveri, Tingbok A 35 , 1709-1711, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/29908/16/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90210331021.jpg

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kort tid etter at den gregorianske kalendaren vart innført i Noreg. Måndag 1.mars 1700 vart dagen etter sundag 18.februar. Altså tok dei bort 11 dagar (19.-29. febr).

Mikkelsdagen var 29.sept, og 29.sept etter den julianske kalendaren vart (på 1700-talet) 10. okt etter den gregorianske. Då kunne dei seie at dette var mikkelsdagen etter den gamle kalendaren - eller gamle mikkelsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar!

 

Tusen takk for svaret. Dette synes jeg høres ut som en fornuftig forklaring på hva Isak kan ha ment. Uansett tror jeg ikke det kan være tvil om at vielsen fant sted 9. oktober 1707, men det er jo greit å ha noen gode tanker om årsaken til at han uttrykte seg som han gjorde også.

 

Ha en fin lørdag!

 

Hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.