Gå til innhold
Arkivverket

Visningsnavn med æ ø å


Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått advarsel mht. visningsnavn. Det er altså ikke nok med fast hilsen i signatur med Åsbjørg Susort.

Deres medlemslister går fra A – Z, og jeg pleier ikke bruke mitt fornavn i fora jeg anser for å være internasjonale. Mitt navn skrives med Å (ikke Aring eller Aa) og ø (ikke oslash eller oe).

Hvor havner jeg i medlemslisten hvis jeg forandrer visningsnavn til Åsbjørg Susort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har en signatur, men den er ikke synlig for alle. Den vises f.eks. ikke i profilen din. Vi mener at det ideelle er at profilen/visningsnavnet viser hele navnet ditt.

 

Jeg ser det blir problematisk for deg å få en plassering på medlemslistene når den kun går til z. Det er fullt mulig å søke etter personer med navn som begynner på disse bokstavene, men de vises ikke i listene. Jeg skal ta dette opp med teknisk ansvarlig for debattløsningen og se om dette kan endres.

 

Hva gjelder visningsnavnet ditt, så er det ikke noe i veien for at du har etternavnet først, Susort Åsbjørg eller Susort_Åsbjørg (komma og en del andre tegn er ikke tillatt av systemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget ditt kopiert fra "new reply" eposten:

Susort Åsbjørg eller Susort_Åsbjørg

 

Dette er hva jeg prøver å unngå.

edit: Og limt inn her ble det korrekt...

 

 

Men jeg har et uproblematisk mellomnavn registrert på dåpsattest og i folkeregister. Antar det kan brukes selv om jeg ikke ville reagert på tlltale med Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere her på forumet registrert med fullt navn som visningsnavn og som har fornavn som begynner med æ, ø, eller å. Disse vises på medlemslisten under fanen "Alle" (velges automatisk når man åpner medlemslisten). Medlemmene med slike navn sorteres sist i listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maskin med engelsk tegnsett og det ser helt fint ut for meg, og jeg har enda ikke brukt en moderne engelsk-språklig datamaskinhvor disse bokstavene er problematisk. Jeg har engelsk tastatur også, som gjør at jeg må bruke Alt+[nummer] for og skrive de norske bokstavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg misforsto deg: det er epostvarslet du tenker på da? Ja, i epostvarsler opptrer de norske bokstavene i html formatet (for eksempel å for å), og i addressefeltet i webleseren konverteres bokstavene til ae, oe, aa pga. at url ikke bør inneholde disse tegnene. Men epostvarslene er det jo bare du selv som ser, og grunnen til at de ser ut slik er at epostene sendes i html format. Det er sikkert mulig, hvis man vil og konfigurere epostleseren din slik at de respektive norske bokstavene vises istedet for html-koden. I medlemslisten, og i innlegg og emner, vises de norske bokstavene som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.