Gå til innhold
Arkivverket

Kirker i Namdalen? Aktuelt tidspkt. 1861 (dåp)


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Har søkt på det som er av kirker i Nord-Trøndelag i Digitalpensjonatet. Hvilke kirkebøker er aktuelle å lete i tillegg til disse? Personen det gjelder forlot landet i 1864 (til USA). Finner ikke foreldrene der, de har dessuten vanlige navn. Dette ble litt kort, men jeg mistet nettopp et langt innlegg, så ble litt oppgitt..

 

Ellers har jeg prøvd googling og Ancestry. Det er personens forhistorie jeg er ute etter, det som skjedde i usa (etter hvert) er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe gårdsnavn, og personnavnet er veldig vanlig. Men jeg har en konkret fødselsdato og foreldrenes fornavn og fars patronym (som er ganske så vanlig). Tenkte kanskje det fantes en oversikt et sted? Jeg sjekket wiki ang. Namdalen og fikk navna på kommunene der, men det er jo kirkesogna jeg trenger. Har jeg ikke sett noe slikt en gang da?

 

I alle familietrær der ute, som muligens alle er lagd av amerikanere, står det stort sett at foreldrene er ukjente, men jeg har fått navnet fra hennes marriage certificate (eller hva det heter).

 

Det som også kunne være aktuelt er en oversikt over alle utvandrere fra Namdalen, men det finnes vel ikke? Jeg har en slik for Stryn, og det er veldig praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at du har for lite informasjon til at noen kan hjelpe deg, men du vet aldri. Godt mulig at hvis du la inn alt du visste om personen, hvem han var gift med og foreldrenes navn som du har, at noen kanskje ville kjenne han igjen.

Kanskje du også kunne nevne hvilke sogn du har sjekket. Du finner under skannede kirkebøker under Nord-Trøndelag, men

alle der er selvfølgelig ikke Namdalen. Dessverre er det ikke helt lett å vite hva utvandreren din tenkte som Namdalen.

I Namdalens histore av Jørn Sandnes er disse regnet som en del av Namdalen:

Sørli og Nordli (Lierne), Røyrvik, Namsskogan, Harran, Grong, Høylandet, Trones, Overhalla, Vemundvik, Klinga, Otterøy, Fosnes, Flatanger, Vikna, Nærøy, Kolvereid, Foldereid, Gravvik, Leka og Namsos, Namdalseid (Beitstad). Jeg ville ikke bli forundret om en fra Snåsa også ville si han kom fra Namdalen.

Jeg mener at sjekker du kirkebøkene under skannede kirkebøker på disse navnene så vil du ha dekket alt i Namdalen. Noen steder har ikke sitt eget navn som kirkebok på det tidspunktet du leter etter, men dekkes av noen av de andre som står her. Eksempelvis Vemundvik dekkes av ihvertfall Fosnes, Namsos og Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende forlot landet som treåring så det er vel ikke mye mer enn dåpen å finne her. Jeg har ikke alder på foreldrene. Jeg vil først prøve å finne dåpen selv. Hvis jeg ikke finner noe kommer jeg selvsagt til å be om assistanse, men jeg syns ikke jeg trenger å belaste andre med det jeg kan gjøre selv.

 

Anne: Det var akkurat det du nevner fra Namdalens historie jeg var ute etter, takk! Som du sier er det sikkert lurt å gå litt videre også om man ikke finner noe, men jeg håper jeg slipper å lete i heler Nord-Trøndelag. Som sagt har jeg nøyaktig fødselsdato og jenta det er snakk om har et mellomnavn i tillegg til fornavnet. Tror ikke det kommer til å være særlig mange kandidater om noe kan finnes i det hele tatt. Da får dere krysse fingrene for meg så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke var ikke at mange skulle lete rundt i kirkebøkene, men ved å se navnet på jenta og hennes foreldre så kunne noen kanskje ha dem i sin base, og være overlykkelig over kanskje å få høre hva som hadde skjedd med dem.

Jeg har selv lett etter utvandrere og ikke funnet dem. Ved ett tilfelle var det en amerikaner som sendte meg en email siden hun visste jeg jobbet mye med Namdalen og hun visste at hennes bestefar kom fra et sted rundt Namsos, hun visste også navnet på foreldrene. Undrenes tid, dette var samme personen vi hadde rett etter lenge.

 

Las oss i hvertfall høre hvor hun kom fra når/hvis du finner henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at jeg kommer til å trenge hjelp hvis jeg finner henne også. Namdalen jo helt ukjent terreng for meg. Håpet er at dette er en person jeg er i slekt med. Jeg har samarbeidet med en amerikaner hvis mann jeg har DNA-treff med. Vi har nøstet opp mange linjer (har fått god hjelp her i forumet), men ingen forbindelse til min slekt kan finnes. I og med at jeg har aner både i Sør-Trøndelag og Nordland håper jeg denne personen som kommer midt-i-mellom fra er personen som forbinder oss.

 

Min tanke var ikke at mange skulle lete rundt i kirkebøkene, men ved å se navnet på jenta og hennes foreldre så kunne noen kanskje ha dem i sin base, og være overlykkelig over kanskje å få høre hva som hadde skjedd med dem.

 

Problemet er at de har veldig vanlige navn, og jeg har bare fornavnet på mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.