Gå til innhold
Arkivverket
Atle Sj.

Stemmeberettige i 1934

Recommended Posts

Atle Sj.

Er det noen forklarig på at jeg ikke finner Anna og Jens Sjursen blandt de stemmeberettige?

Mvh

Atle Sjursen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Bergesen

Hvis du ønsker svar, bør du i det minste gi noen opplysninger om disse personene du ønsker å finne noe om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Sj.

Hvis du ønsker svar, bør du i det minste gi noen opplysninger om disse personene du ønsker å finne noe om.

De er begge to død, Anna var f. 1900, Jens var f. 1901 og Jeg tror de bodde i Søndre eller Nordre Skogvei i Bergen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Bergesen

Jeg ser at de ble gift 16/7-1919 og de bor i Bergen i 1925, men de er ikke å finne i Skogveien i 1934, men de bor i Nedreveien i 1959, jeg har sett igjennom adressebøkene for Laksevåg og Fana i 1934, uten å finne de der, så de kan ha flyttet fra Bergen mellom 1925 og 1934, her kan kanskje Statsarkivet gi deg et svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Sj.

Jeg ser at de ble gift 16/7-1919 og de bor i Bergen i 1925, men de er ikke å finne i Skogveien i 1934, men de bor i Nedreveien i 1959, jeg har sett igjennom adressebøkene for Laksevåg og Fana i 1934, uten å finne de der, så de kan ha flyttet fra Bergen mellom 1925 og 1934, her kan kanskje Statsarkivet gi deg et svar

Da prøver jeg Statsarkivet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Familien flyttet til Solhaugen på Eidsvåg 10. april 1934, og kom tilbake til Bergen 27. februar 1935, da til Jonas Liesvei 15. De flyttet til Gyldenprisv. 11 2. desember 1936.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Sj.

Familien flyttet til Solhaugen på Eidsvåg 10. april 1934, og kom tilbake til Bergen 27. februar 1935, da til Jonas Liesvei 15. De flyttet til Gyldenprisv. 11 2. desember 1936.

Hva var grunnen til at de ikke var blandt de stemme berettige i 1934?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Åsane ble ikke lagt til Bergen før i 1972. I 1934 ville de hatt stemmerett i Åsane, ikke i Bergen, og følgelig skulle de heller ikke stå i stemmerettsmanntalet for Bergen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Sj.

Åsane ble ikke lagt til Bergen før i 1972. I 1934 ville de hatt stemmerett i Åsane, ikke i Bergen, og følgelig skulle de heller ikke stå i stemmerettsmanntalet for Bergen.

Er der lister for Åsane og hvor finner jeg dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Det ble holdt kommunevalg i 1934, også i Åsane, men om stemmerettsmanntallet er bevart er vel mer tvilsomt. I Bergen ble stemmerettsmanntallene kopiert opp i mange eksemplar, og ett av settene ble tatt vare på av Folkeregisteret. Det er grunnen til at vi har det. I Åsane kom det ikke folkeregister før på 1940-tallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Sj.

Det ble holdt kommunevalg i 1934, også i Åsane, men om stemmerettsmanntallet er bevart er vel mer tvilsomt. I Bergen ble stemmerettsmanntallene kopiert opp i mange eksemplar, og ett av settene ble tatt vare på av Folkeregisteret. Det er grunnen til at vi har det. I Åsane kom det ikke folkeregister før på 1940-tallet.

Dersom dere skulle ha listene hører jeg gjerne fra dere.

Mvh

Atle Sjursen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har ikke stemmerettsmanntall for Åsane fra 1934. Man kan sjekke med Bergen byarkiv om de skulle ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive