Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg ser at de ble gift 16/7-1919 og de bor i Bergen i 1925, men de er ikke å finne i Skogveien i 1934, men de bor i Nedreveien i 1959, jeg har sett igjennom adressebøkene for Laksevåg og Fana i 1934, uten å finne de der, så de kan ha flyttet fra Bergen mellom 1925 og 1934, her kan kanskje Statsarkivet gi deg et svar

Jeg ser at de ble gift 16/7-1919 og de bor i Bergen i 1925, men de er ikke å finne i Skogveien i 1934, men de bor i Nedreveien i 1959, jeg har sett igjennom adressebøkene for Laksevåg og Fana i 1934, uten å finne de der, så de kan ha flyttet fra Bergen mellom 1925 og 1934, her kan kanskje Statsarkivet gi deg et svar

Da prøver jeg Statsarkivet

Familien flyttet til Solhaugen på Eidsvåg 10. april 1934, og kom tilbake til Bergen 27. februar 1935, da til Jonas Liesvei 15. De flyttet til Gyldenprisv. 11 2. desember 1936.

Hva var grunnen til at de ikke var blandt de stemme berettige i 1934?

Det ble holdt kommunevalg i 1934, også i Åsane, men om stemmerettsmanntallet er bevart er vel mer tvilsomt. I Bergen ble stemmerettsmanntallene kopiert opp i mange eksemplar, og ett av settene ble tatt vare på av Folkeregisteret. Det er grunnen til at vi har det. I Åsane kom det ikke folkeregister før på 1940-tallet.

Det ble holdt kommunevalg i 1934, også i Åsane, men om stemmerettsmanntallet er bevart er vel mer tvilsomt. I Bergen ble stemmerettsmanntallene kopiert opp i mange eksemplar, og ett av settene ble tatt vare på av Folkeregisteret. Det er grunnen til at vi har det. I Åsane kom det ikke folkeregister før på 1940-tallet.

Dersom dere skulle ha listene hører jeg gjerne fra dere.

Mvh

Atle Sjursen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.