Gå til innhold
Arkivverket

Magnus Mølenys og Kari Olsdatter


Ole
 Del

Recommended Posts

Trolovelsen 9/9 og vielsen 9/10? 1783 i Gran. http://www.arkivverk...y&idx_side=-189 Men den ga ingen nye opplysninger.

Nei. Dette var sønnen Christians første ekteskap. Han giftet seg igjen med Siri Jonsdatter 5. mai 1802.

Når det gjelder Magnus Mølenys, var han kaptein. Det er alt jeg vet om han. Siden Kari Olsdatter er oppført som ugift i folketellingen i 1801, tyder det på at Christian ble født utenfor ekteskap. Det er en skikkelig nøtt dette... Hvem var Magnus Mølenys? Av folketellingen i 1801 kan vi anta at Kari Olsdatter ble født ca. 1720. Det er foreløpig hva vi vet. Setter stor pris på at du leter, Berit :rolleyes:

 

Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 6 (1787-1824), Døde og begravede 1815, side 788-789. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9343&idx_id=9343&uid=ny&idx_side=-377

 

 

Kan dette være den rette Kari Olsdatter, tro? 96 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente hvordan vet du at Magnus Mølenys og Kari Olsdatter var foreldrene til Christian

 

Ang. vielsen så hadde jeg sett på begge vielsene og skrev feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen militær med et slikt etternavn.

 

Men jeg har funnet en Magnus Møllerup gift 20/8 1743 Modum BU med Ingeborg Larsdt. (Tulle). Barn: Catharina Magdalena dpt. 15/9 1745 Gran og Christian Friderich Magnusen dpt. 19/1 1750 V.Aker Mulig flere barn.

 

Catharina bor på HIlden øvre i Gran i 1801 (Cathrine Magnusdt. )

 

Jeg har ikke sjekket datoene

 

Sjekket Christian Friderich og den stemmer, men det var i Akershus slottsmenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen militær med et slikt etternavn.

 

Men jeg har funnet en Magnus Møllerup gift 20/8 1743 Modum BU med Ingeborg Larsdt. (Tulle). Barn: Catharina Magdalena dpt. 15/9 1745 Gran og Christian Friderich Magnusen dpt. 19/1 1750 V.Aker Mulig flere barn.

 

Catharina bor på HIlden øvre i Gran i 1801 (Cathrine Magnusdt. )

 

Jeg har ikke sjekket datoene

 

Sjekket Christian Friderich og den stemmer, men det var i Akershus slottsmenighet.

Du har rett, jeg har lest feil i kilden. Kilden er Randi Bjørkviks arkiver fra Hadeland folkemuseum. Vent litt så skal jeg sjekke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Friedrich Møllerup giftet seg i 1743 med Ingeborg Tulle. De fikk i alle fall disse barna:

i. Catharina Magdalena, døpt 15.09. 1745

ii: Boel (?) Marie, døpt 18.01. 1752.

 

Captein Magnus Møllerup ble begravet 16.10.1784.

 

Han hadde fått den uekte sønnen Christian i 1757 med Kari Olsdatter.

 

Faren til Magnus het Christian Friedrich Møllerup, b.g. 24.08.1763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at Christian er u-ægte barn.

 

Jeg prøver, men jeg har problemer med å lese faddernes navn.

 

Samme dag døbt ved Grinager Captain -Mangnus- Molerups og Kari Olsdatters u-ægte barn kaldet Christian. Fadrer: Sim..? Christophersen Engel.. ejer, Erich Christophersen Mo.... volden, Sophi Pedersdatter ...... ejer Ingebor NIelsdatter Saugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.