Gå til innhold
Arkivverket

Militær grad på bildet


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber med dette bildet som skal være fra Sundøya i Alstadhaug på Helgeland. Mannen til venstre skal være korporal Nils Tanke Kvalnes, men stemmer dette? Vi sliter med å kjenne igjen de andre personene på bildet. Den eldre mannen fremme på bildet kan være Nils Tanke Kvalnes sin far Peder Haldorsen, men han ligner ikke så veldig på andre bilder vi har av ham. Fjellet bak ligner slett ikke på fjellene på Sundøy. Disse er glattvaskede og har lite trær, men disse fjellene har tydelig vegetasjon.

 

Alle tips mottas med takk.

 

314107_219506554836653_94592211_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine kilder skal dette være korporal Nils Tanke Kvalnes. Han tok ble utdannet 1901 - 1904 ved Harstad befalsutdanning. Kan det stemme? Utfra uniform, tid osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har isåfall gått på Befalskolen for Infanteriet i Nord-Norge (det het da Tromsø Stifts Underofficersskole, med stamsted Harstad) De første elevene ble uteksaminsert i 1902. Utifra bildet ser det ut til at han bærer distinksjoner på en gallauniform som skulle gi ham fenriks grad. Alle elevene ved skolen har blitt fotografert. Da jeg var der i 98 hang det mange gamle bilder inne i de ulike salene. Det kan være verdt et forsøk å kontakte forvalter direkte. Skolen er nå lagt ned, men brukes mye til øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, prøvde å finne en epost til det, men det var ikke enkelt. Imidlertid fant jeg en bok om Befalsskolen for Infanteriet i Nord-Norge, der fant jeg en liste over de som har gått på skolen. Stemmer det jeg fant Nils Tanke Pedersen Kvalnes der. Skulle gjerne hatt tak i det bildet, men jeg har ett militærbilde av ham allerede. Tipper at det er samme bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være slik at han var korporal mens han gikk på befalsskolen og at han ble uteksaminert som fenrik?

En stjerne på jakkekraven indikerer vel fenrik, og bildet kan være tatt etter at han var ferdig på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180256_219339614853347_621522458_n.jpg

 

I utgangspunktet trodde jeg dette var samme mann, men han ser eldre ut på dette bildet og det ser ut som en menig soldat?

 

En ting til: I folketellingen 1910
står han oppført som korporal. Dette er altså etter å ha fullført befalsskolen. Hvorfor "ender han opp" som korporal?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

180256_219339614853347_621522458_n.jpg

 

I utgangspunktet trodde jeg dette var samme mann, men han ser eldre ut på dette bildet og det ser ut som en menig soldat?

 

 

 

En ting til: I folketellingen 1910
står han oppført som korporal. Dette er altså etter å ha fullført befalsskolen. Hvorfor "ender han opp" som korporal?

 

 

Degradert av èn eller annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde finnes et rulleblad på Nils. Der vil det stå hva han har av utdanning, og andre hendelser i perioden som soldat/offiser. I underofficersbladet for aktuelle år, vil du finne denne type opplysninger om personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Underofficerskalender for 1914, utgitt av Underofficersbladet, uten å finne Nils. Finner Martin Didrik Hansen Kvalnes fra Glåmfjord som sersjant 1904, under Søndre Hålogaland reg. nr.14. Finner Peder Tanke Løkaas fra Leirfjorden, som sersjant under samme reg. Om de er av samme slekt vet jeg ikke. Ring biblioteket og spør om de har Underofficerskalender for Hæren, fra tiden før 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til venstre ser ut til å vera fenrik/sekondløytnant.

 

Med den uniformen er graden i så fall sekondløytnant ville jeg tro. Mannen på bildet har vel en stjerne på hver side av kragen?

 

Tror fenriksgradern kom inn under krigen? I hvertfall vet jeg at etter krigen var det "fenriker" på Skyte og Vinterskolen for Infanteriet på kurs for vernepliktige offiserer (Terningmoen) som nektet å bli kalt fenrik fordi de var utnevnt før krigen. Fortsatt litt på gyngende grunn, men var man sekondløytnant, så var man oftest utdannet ved Krigsskolens nederste avdeling. Når det ble mulig å rykke opp fra underoffiser til offiser er jeg usikker på - muligens alltid? Men en del hærordninger gjorde at dette ble mulig i større grad (Hærordningen av ca 1930? eller var det en Hærordning på 20-tallet). Opprykk var en kampsak for underoffiserene over mange år. Har ingen kilder om dette tilgjengelig nå.

 

Hva slags distingsjon en korporal hadde den gangen vet jeg ikke, men min far var korporal i HMKG i 1930. Han hadde en sølvsnor festet i skulderklaffen. Den gikk i bue over brystet til knapperekken midt forran på jakken. Laveeste underoffisersgrad var jo korporalsgradene, men ved uteksaminering fra underoffisersskolen ble man beskikket til sersjant. Det var flere underoffisersgrader og de varierte i navn fra de forskjellige våpengrener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.