Gå til innhold
Arkivverket

Susanne Andersdtr. 1721-1797 Ytrehus, Bremanger. Hvem var foreldrene hennes?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsåvidt vært innom denne damen tidligere i forbindelse med hennes ektemann, Tidemand Person født på Indrehus 1721 død på Ytrehus i 1789 ( gift 12.10.1755). I bygdebok for Bremanger bind II står det at Tidemand fikk skjøte på 18 mrk smør av Anders Olsson (1691-1758) som hadde bruk nr.1 på Ytrehus 1724-1756. Jeg antok lenge at dette var far til Susanne, men skiftet etter Anders Olsson 03.05.1756 nevner, etter hva jeg klarer å lese, kun en sønn Knut Andersen som var død og hans barn.

 

Så da er spørsmålet hvem som var foreldrene til Susanne? Bygdeboka nevner ingenting om det. Men kanskje noen andre har kunnskap om denne dama.

 

Her er skiftet etter Anders Olsson i 1758 i fall noen klarer å lese noe annet her enn den avdøde sønnen Knut Andersson og hans barn.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24192/127/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126650127.jpg

 

 

 

Jeg kan legge til at Tidemands foreldre var Peder Tidemandsen Maurstad/Indrehus 1694-1747 og Brite Antoniusdtr. Ytre Davik/Indrehus 1682-1735. Tidemand og Susanne hadde barna Peder, Anders, Brite,Anton, Mette, Maria og Brite i nevnte rekkefølge i henhold til alder.. Det er derfor grunn til å anta at Susannes foreldre må ha vært en Anders og/eller Mette/Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket kirkeboka for Davik 1718-1725 uten å finne noen Susanne døpt der. Er det ingen som har en ide om hvem denne Susanne Andersdtr.Bygdeboka sier at Susanne ble gift oppigjen med Jacob Larsson? Det må jo ha skjedd mellom 1789 og 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Maria Andersdtr. Ytrehus 1732-1797 var fadder i 1757. Hun var gift med Per Knutson Ytrehus 1734-e 1801. Også de døpte en datter Mette. Det kan selvsagt være en tilfeldighet, men jeg har på følelsen at dette kan være en søster av Susanne. Er det noen som drar kjensel på Maria Andersdtr. Ytrehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke opp riktig ennå.

 

I Fylkesarkivet Sogn og Fjordane's database over døde i Sogn og Fjordane finner jeg to interessante dødsfall på Ytrehus. En Anders ble gravlagt 16.10.1763, 84 år gammel og en Mette ble gravlagt samme sted 06.12.1767, 84 år gammel. Dessverre var det ikke noe etternavn på noen av dem. Det ser i tillegg ut til at det er hull i skifteregisteret for Brandsøy/Bremanger i det aktuelle tidsrommet. Og som ikke det er nok, kan jeg heller ikke se at bygdebokforfatteren av Bygdebøkene for Bremanger har dem med i beskrivelsen av brukene på Ytrehus og folket som levde der.

Så da spør jeg igjen om det er noen med gode kunnskaper om dette området i Sogn og Fjordane som har noe å bidra med her? Susanne og Maria Andersdøtre på Ytrehus er faddere for hverandres barn og begge døper en datter Mette. Dette gjør meg rimelig sikker på at disse to kvinnene var søstre og døtre av en Anders og Mette. Spørsmålet er bare hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter min monolog.

 

Dødsfallene til Anders og Mette på Ytrehus i 1763 og 1767 vakte min interesse. Og i databasene står de kun med fornavn og gårdsnavn. Men kirkebøkene forteller resten. Det var Anders Olsen og Mette Antonisdtr. som døde på Ytrehus , 84 år gamle i 1763 og 67. Og det som da gjør meg ennå sikrere på at dette i det minste må være foreldrene til Susanne er at hun i tillegg til å døpe barn Anders og Mette, også døper en sønn Anton. Han må da være oppkalt etter Susannes morfar. Da må Mette være datter av Antonius Jacobsen Sunde/YtreDavik 1632-1706 og Susanne Tidemannsdtr. Hamre/Ytre Davik ca 1650- etter 1706. Ved skiftet i 1706 etter Antonius var Mette 20 år gammel og ugift. Da gjenstår det å finne et ekteskap mellom Mette Antoniusdtr. og Anders Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.