Gå til innhold
Arkivverket

Alder på brudepar, hva var praksisen?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Var det kanskje slik at presten lette seg frem til dåpen for å sjekke at alt var i orden? Eller var det brudeparet selv som fortalte hvor gamle de var?

 

Saken er at jeg har en som er oppgitt å være 22 år da han gifter seg. Da skulle han vært født i 1804. Han som hadde samme navn og ble født i 1804, døde tre uker senere. Jeg finner en med riktig navn og fødested (fornavn, partronym og sted) som er født i 1801. Jeg finner han som er døpt i 1801 som konfirmert (der står dåpsdagen også). Ved giftermålet er navn og gård riktig, men der er bare vitner og ikke fedre oppgitt.

 

Kan jeg ta sjansen på at presten har sett på dåpen til den døde gutten og regnet ut feil alder på brudgommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mulig at presten har gjort et oppslag, men erfaringsmessig synes jeg alderen oppgitt ved vielsen kan være litt "så der", så jeg tror nok ikke alle prester sjekket like nøye. Og var de født utenfor prestegjeldet, tok han nok deres ord på det.

 

Selv i senere tider, der et konkret fødselsår er oppgitt, viser det seg at det kan være feil med både ett, to og tre år. Det gjelder i folketellingene, men også i kirkebøkene ved f.eks. dåp, der foreldrenes fødselsår er oppgitt i kirkebøkene sent på 1800-tallet. I de siste tilfellene har jeg en mistanke om at folk har oppgitt sin alder, og så har presten ved rask (og kanskje i noen tilfeller for rask?) hoderegning funnet frem til fødselsåret. Og det er jo ikke sikkert at alle har holdt like god rede på alderen sin, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var alder som var oppgitt. Både brud og brudgom skulle være 22 år. Det er ingen andre kandidater som jeg kan se enn de to, den døde, og han som er født tre år "for tidlig". Jeg har jo sett slike feil før også, men da har jeg visst at jeg hadde riktig person. Nå var jeg ikke sikker på akkurat det... Har ikke sjekket om brudens alder stemmer enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Nå fant jeg faktisk svaret da jeg googlet. Jeg har riktig brudgom, men bruden var født i 1795! Så hun var nesten 10 år eldre enn oppgitt. Jeg skal sjekke for sikkerhets skyld. Ikke godt å si hva som har skjedd her. Mulig det er presten som har lett etter dåp slik jeg trodde. Bruden har et navn som høres veldig vanlig ut. Kanskje er det flere å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger oppdaget at det ved stor aldersforskjell mellom to ektefeller - der kona er eldst - har blitt jukset litt på alderen på begge to ved senere anledninger i livet. Det har da blitt trukket fra et år eller to på henne og lagt til tilsvarende antall år på ham, og på den måten har aldersforskjellen tilsynelatende minket med summen av disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva nå formålet har vært med dette!? :) Ja, jeg har sett litt forskjellig, men å kalle en 31 åring 22 er vel litt drøyt. Skal sjekke nå for å se hva som kan være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok et spørsmål om hva man fant passende. Da Napoleon i 1796, 27 år gammel, giftet seg med Josephine, 33 år gammel, økte han sin egen alder med 3 og reduserte hennes med 3, slik at de tilsynelatende var jevngamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite om man er i tvil, men det kan selvsagt føre til at man blir i tvil om personene er de riktige. Da kommer det vel an på mengden av kilder, og om det finnes alternative personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva nå formålet har vært med dette!? :)

Det har vel vært å gi inntrykk av mindre aldersforskjell enn det var i virkeligheten. De gikk jo ikke med legitimasjonspapirer av noe slag på seg den gangen, så de ble ikke så lett "avslørt", og de visste selvsagt ikke hvilke konsekvenser det skulle få for slektsforskere og andre i ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.