Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Oppslag i Bygdebok for Kinn, Ausevik før 1801.

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Dersom noen har den gamle bygdeboka for Kinn før 1801 for hånden, så kunne jeg ha trengt hjelp til et oppslag på gården Ausevik/Ousevik. Det gjelder familien Ole Ivarson ca 1649-1703 og Helge Olsdtr.d.1737. Jeg er interessert i alt som er av opplysninger rundt denne familien, men ikke minst om det står noe utfyllende informasjon om sønnen Anders som var født rundt 1680 (20 år i 1701)

Her er 1701 tellingen:http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=1701nba&gardpostnr=5057&merk=5057#ovre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Jeg legger inn en side av denne boken. Her står det litt om Anders.

Mvh. Johan Arthur Hansen

post-208-0-03501500-1344599208_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Hjertelig takk Johan Arthur for vedlegget av siden i bygdeboka om denne familien. Jeg prøver nemlig å få fastslått om det var sønnen Anders Olsson Ausevika som ble gift med Mette Anhonisdtr. fra Ytre Davik. Et par med disse navnene må ha levd noen år på Ytrehus i Bremanger hvor Anders Olsson dør 163, 84 år gammel og Mette Anthonisdtr. 1767, også 84 år gammel. Men dessverre er de ikke nevnt på Ytrehus, og skifteprotokollen for Sunnfjord må ha et hull akkurat i denne perioden. Jeg har heller ikke vært istand til å finne noen vielse mellom Anders og Mette eller noen barnedåper. Trolig hadde de barna Susanne f ca 1721 og Maria f ca 1732.

Montro om det var enka Helge Olsdtr. som ble gift på Ausevik i 1707 eller en annen kvinne med samme navn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive