Gå til innhold
Arkivverket
Olav Aasmundrud

lensmann Ole Olsen Halsa i Meløy, hans herkomst

Recommended Posts

Olav Aasmundrud

Ole var gift med Berith Margrethe Bye, datter av lensmann Niels Jacobsen Bye på Meløy og Ole ble selv lensmann på Meløy. De hadde datteren Olava som ble f. på Meløy (kb Rødøy/Meløy) i 1809. Jeg har ikke greid å finne vielsen til Ole og Berith i kb for Rødøy/Meløy i perioden 1800-1810. Har heller ikke funnet Ole ved ft. 1801, og han var ikke på Halsa da, mens Berith Margrethe Bye i 1801 var ug tjenestepige, på gården Meløe, 26 år gammel. Har noen kjennskap til Ole og hans herkomst?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Pedersen

Hvis jeg ikke husker feil, så kom Ole Olsen fra Velfjord. Men la meg se i mine notater, der skal jeg ha skikkelige opplysninger om ham.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Pedersen

Nå, mine notater var godt gjemt - ett eller annet sted har jeg ferdige notater om Ole og mye av hans efterkommere, men det er flere år siden jeg hadde dem fremme.

Men; Ole var født ca. 1764 og kom fra Nordfjellmark i Velfjord til Meløy som enkemann. Der giftet han seg 23/10 1796 med Anna Elisabeth Hansdatter fra Åmnes og bodde der - ett barn. Anna Elisabeth døde i 1801 og Ole giftet seg så før 1806 med Berit Margrethe Nilsdatter (Bye). Disse to fikk flere barn og har en lang rekke efterkommere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Lensmenn i Meløy og Rødøy

Ole Olsen Halsa(1,4,12) ( ca. 1808-1824)

f. 1770, d.1843

G. m. Birgitte Margrethe Nielsdtr. Bye (f. 1775, d. før 1843)

Minst 2 barn: Birgitte Christine og Olava Bye.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=lensmann+Ole+Olsen+Halsa&source=web&cd=5&ved=0CF8QFjAE&url=http%3A%2F%2Fhome.online.no%2F~asjonass%2Fkilder%2F18nord%2F1837melo%2Flensmenn.htm&ei=gFwrUPa6L6Kk4gTXk4HoAQ&usg=AFQjCNEfXSGH8QsSBiokEZGL9U8mGZCTCw&cad=rja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alv Edvardsen

Hei. - Det er et skifte på Halsa i Meløy i 1780 e. Ole Josephesen. - Hans kone var Kiersti Jensdr. - De har en rekke barn, bl.a. en Ole Olsen, f.c. 1768. - Kan dette være Oles foreldre som etterlyses ?

Det er sk. på Oldra i Meløy 1748 e. Jens Pedersen. - Hans kone var Karen Olsdr. - De har bl.a. en dr. Kiersten, g.m. Ole Josephsen Hals. -- M.v.h. Alv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive