Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1805, side 148.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter litt med denne, øverst på venstre side; dåpsbarnet Ingri, faren kalles Lars og etternavnet tror jeg må være Rusten? Ellers kunne jeg tenkt meg hjelp med fadderne, kanskje får jeg da en peiling på om jeg har riktig eller feil Ingri her.

 

På forhånd takk!

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er Lars Rustens Barn Ingri

 

Fadderne leser jeg som:

Thord Odden qde, Peder Hovdet, Mari

Løken, Anne Lien.

 

(Merk at barnet er døpt i Vågå hovedsogn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for hjelpen!

 

Og siden du presiserer at hun er døpt i hovedsognet Aud, så tenker jeg at det er håp i hengende snøre. Jeg er nemlig ute etter opphavet til Ingri Larsdtr, gift med Hans Hansen Leirflaten, når de gifter seg den 23.07.1826, par nr 23 så er Ingri Larsdtr. kalt Snerleeie. Nå vet ikke jeg om Rusten var en plass under Snerle, men uansett, denne Ingri er ihvertfall så langt jeg kan se den beste kandidaten til å være den jeg skal ha tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på vielsen i Lom mellom John Trondsen og Ingrid Larsdatter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9243&idx_id=9243&uid=ny&idx_side=-185

og der står det ingen ting om hvorvidt Ingrid var fra Sveen i Vågå. Under forutsetning av at vedkommende i DIS-tråden har dette godt nok dokumentert, så må det være den Ingrid født 1805 som ble gift med Hans Hansen Leirflaten.

 

Jeg mener far til Ingrid var Lars Andersen Svendstad f. 1755, og mor Ingeborg Arnesdtr. Runningen f. 1761. De giftet seg i 1790, men hadde allerede da fått sønnene Anders 1786-1787 og Anders f. 1788. Du finner familien i Rusten under Kleiven på Lalm i 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f18010515&gardpostnr=86&personpostnr=1759&merk=1759#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Aud, jeg skal se litt nøyere på hun Ingrid som visstnok kom til Lom om det hadde noe for seg, som du sier så er det ingenting i vielsen som sier at hun var fra Vågå. Ellers merker jeg meg at både ved vielsen til Hans og Ingrid og også når Ingrid dør 30.03.1901 så matcher alderen veldig godt med Ingrid født i 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.