Gå til innhold
Arkivverket
Kathe Røed

Berthe Larsdtr.mor til min tipp - hvem var hun?

Recommended Posts

Kathe Røed

I Bragernes krk.bok for døpte den 26.5.1816 står det ved nr. 46:

Berthe Larsdatter i Ole Evensens leiehuus ved Møllerne, udlegger til barnefader Herman Hermansen som tjenestegjør på Øksne i Lier. Factum begaaet i Ole Evensens huus. 3. lejermaal.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1064&idx_id=1064&uid=ny&idx_side=-28

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125010317.jpg

 

Jeg finner en Marthe Olea i 1812 hvis mor heter Berthe Larsdatter

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-244

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215650053.jpg

Nederst på venstre side.

 

Det skal da være ett barn til, men det blir jo bare gjetting egentlig. Finnes det noen tellinger for Drammen by rundt 1812 - 16 hvor man kan se hvem som bodde sammen med hvem? Det eneste jeg har er opplysningen gitt ved dåpen til John Hermansen om Ole Evensens leiehus ved Møllene, ikke mye akkurat. Det blir vel nåla i høystakken dette?

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei,

tror du har helt rett; er nok nåla i høystakken, ja.... MEN jeg har noen tips: det er en 23 år gammel tjenestepike hos Poul Pedersen i Kong Gaden på Bragernes i 1801 som heter Berthe Larsdatter. En av fadderene til Marthe Olea i 1812 heter Erich Larsen, en bror???? Er litt usikker mht. til adressen hennes i 1816-dåpen, ved Møllerne, men det KAN være Schwencke-møllene v/Bergstien - adressen til flere av fadderne hører dessuten hjemme i nærheten. Det står litt om Schwencke-møllene i boka "Made in Drammen" (drammen.kommune.no).

 

mvh. Astrid (har du funnet dødsfallet hennes eller andre opplysninger?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Hei Astrid.

Takk for innspill. For å ta det siste først: Nei, jeg har ikke funnet noe som jeg kan jobbe videre med annet enn opplysningen om bosted ved dåpen til John.

Jeg så navnet Erich Larsen og har prøvd å finne en fellesnevner der, men så langt uten hell.

Jeg tror det kan være Schwencke-møllene det dreier seg om (en velsignelse med en som kjenner Drammen altså) siden John/Johan Hermansen bor i Bergstien/Bjergfjeringen i 1865. Jeg mener å huske at en bit av Bjergfjeringen skiftet navn til Schwenckegt., uten at jeg finner dokumentasjon på det. (Lurer på om det ikke var du som ga den oppl. en gang for lenge siden??)

Jeg skal sjekke tjenestepiken hos Poul Pedersen. Hun er jo født (he he) så hun skal pr.definisjon være oppført i en eller annen krk.bok.

Takk igjen Astrid

Mvh Kathe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Siden det er en stund siden jeg sjekket navnene på de siste fadderne, prøvde jeg meg på Erich Larsen igjen. I 1801-tell. for Eger finner jeg en som bor på Temte og er 30 år og ufør. Hans mor er enke og heter Anne Olsdatter. På Fam.S finner jeg Anne Olsdatter gift i 1755 med Lars Erichsen som også er oppgitt å være far til Erich Larsen. Lars og Anne fikk også en datter - Berthe Larsdatter i 1768. Det stemmer jo ikke med oppgitt alder i 1801-tell som 23 år - vi får legge på 10. Og da spøker det nok for at det er rette person mht alder i 1816. Hun ville da ha vært 48 år så jeg tror vi har sjekket ut den familien.

Jeg skulle virkelig ønske det hadde vært noen tellinger mellom 1801 og 1865............................

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Lett skal det ikke være! Jeg antar du kalkulerer med de mange variantene av navnet hennes: Berthe/Berte, Birthe/Birte - en kan bli gal av mindre.... Har du opplysninger om Hermand Hermandsen? Hvis ikke, har jeg funnet ut endel, bl.a. at han opprinnelig var fra Eger (Eiker) og giftet seg i Lier med Ingeborg Andersdatter (trolig ikke født i Lier) 11. september 1819. Han døde i 1842. Flere av deres barn var faddere til John/Johans barn, så han hadde tydeligvis god kontakt med faren/halvsøsknene.

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Herman Hermansen Hellefoss ble konfirmert i Eiker, 16 år, 18. mai 1800 - helt sikker ham, men det er jo ikke ham du leiter etter.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

For å forfølge Eiker-sporet litt, så tusser det av Berthe/Birthe Larsdøtre i 1801-tellingen for Eiker, og under konfirmerte finner jeg tre kandidater:

Birthe Larsdatter Westfossen, 15 år, 1. juni 1794,

Birthe Larsdatter Westfossen, (tror det var 16 år), 1. mai 1796, og samme dato: Berthe Larsdatter Horne, 17 år.

Det var mange fra Eiker som dro til Bragernes, og det samme mht. Lier, så din Berthe må nødvendigvis ikke være fra Drammen.

 

mvh. Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Hei igjen Astrid.

 

En av grunnene til at jeg lurte på om Berte kunne være fra Eiker var at Herman var derfra. Komfirmasjonen hans hadde jeg ikke, så den tar jeg med takk imot.

Ingeborg Andersdatter var fra Lier født 1780 (iflg.1865-tell) Hun dør i 1867 på Kjelstad gård. Herman Hermansen har jeg funnet død i 1842,bosatt Eggeeie. det står at han var 58 år, men han var nok eldre enn det . Antatt født 1771 av foreldre Sal. Herman Hansen Fisckumeie og Marthe Olsdatter. Moren gifter seg igjen med Amund Olesen Lunde fra Kongsberg. Men, som du sier det er jo ikke disse vi leter etter he he.

Jeg har også sjekket ut Lars Jørgensen g.m. Rønnoug Nielsdatter fra Eiker. De har også barna Eric og Berthe, men Berthe her er også ganske opp i åra synes jeg. Hun er født i 66 og altså 50 ved Johan Hermansens fødsel. Ikke så veldig sannsynlig egentlig.

 

Skal sjekke ut de sist omtalte - hjertelig!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Hvis den komfirmasjonen er for min Herman, er det mulig jeg er helt på viotta. Jeg fant bare en Herman Hermansen blandt døpte i Eiker og det var i 1771 - ikke 1784 som komfirmasjonen tilsier. Så må jeg kanskje leite litt der også............................

 

Hvis den komfirmasjonen er for min Herman, er det mulig jeg er helt på viotta. Jeg fant bare en Herman Hermansen blandt døpte i Eiker og det var i 1771 - ikke 1784 som komfirmasjonen tilsier. Så må jeg kanskje leite litt der også............................

 

Du har så rett - han er oppført som 34 år ved vielsen i 1819. På`n igjen!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Det blir mange "på´n igjen" når en holder på på slekta.... Kan dette være dåpen til Herman, høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8487&idx_id=8487&uid=ny&idx_side=-351

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620136.jpg

Såvidt jeg kan tyde, heter foreldrene Herman Knudsen og Sara Jonsdatter Westfossen, og han ble født 1. september 1785.

Kan være en kandidat,

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Det er vel faren til Herman som begraves allerede før han blir født - gå tilbake til side 678, øverst på høyre side: Herman Knudsen fra Westfossen, 28 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Jeg har fundert på han tidligere, men så syntes jeg det var rart at ikke noen av barna hadde navn etter foreldrene (rent bortsett fra Herman da)

Barna er: Anne Hellena 1817, Torsten 1819, Herman 1821, Gunhild Sørine 1825, Karen Johanne 1826 og Ole 1829. Ingen Sara og ingen Jon. Men året stemmer, så det er mer sannsynlig at det er rette person enn at det er den andre kanaljen fra 1771.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Du har jo John i 1816, da??? Jeg har flere ganger opplevd at en ikke brukte oppkalling, og Sara kan jo ha giftet seg på nytt (finner verken henne eller Herman i 1801-tellingen - har de falt ut?). Har du noen peiling på Marthe Olea som du la lenke til i 1. innlegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Ja, det har du sannelig rett i (det er rett som det er at jeg trenger nye briller), men jeg tenker alltid på ham som Johan. Men det er klart at det kan være en link der.

Nei, Marthe Olea kom jeg bare over da jeg lette etter flere barn av Berthe. Jeg har ikke verifisert at det er riktig mor, bare så det er klart.

Det er jo ikke usannsynlig at Sara giftet seg siden hun ble enke såvidt tidlig. Veldig sannsynlig at Herman Knudsen og Sara Jonsdatter er foreldrene her synes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Jeg har kikket litt på de Birthe/Berthe osv osv som kan være aktuelle - og som er fra Eiker.

I 1801-tellingen finner jeg en Berte Larsdatter 18 år, altså f.1783 og bosatt Hougsund. Hennes mor er enke Johanne Olsdatter.

 

Ved å sjekke Eiker Hist.lags opptegnelser i Digitalpensjonatet finner jeg: Birthe f. 1779 foreldre Lars Larsen Westfossen og Else Andersdatter. Dette er mulig den Berte Westfossen som blir komf. i 1794

 

Berthe f. 1781 av foreldre Lars Syversen Houg og Siri Christensdtr.

Dette er nok ikke den samme Birthe som blir komf. 1792 med navnet Birthe Hougsund, derimot muligens Birthe Larsdatter Westfossen 15 år som blir komf.1796.

 

Vi har også Berthe Larsdatter Horne 17 år i 1796 f. 1779 foreldre?

Noe av problemet er at de bytter navn etter hvor de bor hen, så det er vanskelig å vite sikkert hvem som er hvem - dersom man ikke har foreldrene (og ofte er det dem man søker)

 

Jeg har sjekket i krk. bøkene for Eiker, Lier, Br.nes for ut - og innflyttede uten å finne noen Berthe Larsdatter. Dersom hun er moren til Marthe Olea bør hun ha flyttet til Drammen før 1812.

 

Mht Sara Jonsdtr. - det finnes en Sara Jonsdtr som gifter seg i 1793 med Christian Hansen i Eiker.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8488&idx_id=8488&uid=ny&idx_side=-53

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620223.jpg

 

Hun er oppført som pike - og er også i 1801 tellingen oppført som 1.gang gift.

Det er godt mulig at presten har skrevet feil - litt rart at det er strøket over i boka.

Men hvor er Herman i 1801? Han kan være tjenestedreng en eller annen plass siden han er 16 år, men han er ikke oppført i tellingen, så vidt jeg kan se.

 

2 av fadderne til barna i 1801-tell., Hans Christiansen døpt 30.7. 97 i Eiker og Anne Kirstine Christiansdtr. døpt 16.6.1799

er Live Jonsdatter Raaen og Peder Jonsen Raaen.

I 1801-tell bor de sammen med sin mor Eli Gulbrandsdatter som er enke.

Hvis dette er den riktige Sara så er moren funnet.

 

Egentlig er vel dette 2 tråder som burde skilles?

1 for Berthe Larsdatter og en annen for Sara Jonsdatter?

Kanskje Digitalarkivet kan gjøre det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei igjen,

har sett litt på Sara Jonsdatter og har også lurt på om det er den samme som gifter seg i 1793. Hun døde faktisk i 1801 og ble begravd 3. mai (nr. 4):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8488&idx_id=8488&uid=ny&idx_side=-163

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620333.jpg

Det ble døpt en Sara Jonsdatter i Eiker i 1766. Sara Jonsdatter Raaen ble konfirmert i 1783 og en S. J. giftet seg året etter med Herman Knudsen, jfr. tidligere innlegg. Er trolig snakk om samme jente, selv om det vel var litt uvanlig på den tiden å gifte seg såpass ung, 18 år, og alderen passer også bra i 1801-tellingen. Raaen (Råen) og Vego (Wegae/Wegoe) er nabogårder på Fiskum i Øvre Eiker og veien til Vestfossen er ikke lang. Det BURDE ha stått "hennes 2. ekteskap", som du også skriver. men jeg har sette større feil.... Jeg har heller ikke funnet Herman i 1801-tellingen, men han ble jo militær, så kanskje han hadde vervet seg allerede og reist fra bygda?

Jeg tror at du har funnet moren (og faren) til Herman, og kanskje noen eikværinger her på Forumet kan komme med ytterligere opplysninger? Alternativt kan du lage en ny "sak" på Sara Jonsdatter og Herman Knudsen (med lenke til denne debatten),

 

mvh. Astrid

 

mvh. Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Takk igjen Astrid.

Ja, det er nok vanskelig å komme nærmere mht. Sara så vi kan jo avslutte henne her.

 

Mht Berthe Larsdatter. Det eneste jeg kan se for meg er at det kommer noen på banen som vet hvem de ovenfor er - og kan sjekke dem ut av historien.

Ellers skal det bli vrient å stadfeste om noen av disse er min Berthe.

Stadig optismist - og mvh. Kathe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Hei igjen.

Jeg har gått igjennom alle kvinnelige dødsfall fra 1816 i Bragernes (et sted skal man jo begynne)

Jeg finner kun en Birthe som muligens kan passe:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8456&idx_id=8456&uid=ny&idx_side=-376

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125011027.jpg

Birthe i Stupa 73 år, altså født rundt 1780. Kan se ut som om hun er enke. Kan noen se hvor hun bodde i 1853?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Hei igjen.

Jeg har gått igjennom alle kvinnelige dødsfall fra 1816 i Bragernes (et sted skal man jo begynne)

Jeg finner kun en Birthe som muligens kan passe:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-376

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51125011027.jpg

Birthe i Stupa 73 år, altså født rundt 1780. Kan se ut som om hun er enke. Kan noen se hvor hun bodde i 1853?

Hadde ikke før sendt avgårde mld. så dukket denne opp, nr 15

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8456&idx_id=8456&uid=ny&idx_side=-390

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125011041.jpg

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an for å finne ut hvem de forskjellige er og hvor de kommer fra. Forslag mottas med stor takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei, det er en "kandidat" i 1855 også, nr. 15: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1065&idx_id=1065&uid=ny&idx_side=-390

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125011041.jpg

Såvidt jeg kan tyde, står det Enke Birthe Magrethe Larsdatter Gui (?), Bjergfjerdigen, 76 år.

Farsnavn, alder og bosted passer bra, men.....????

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

hei, det er en "kandidat" i 1855 også, nr. 15: http://www.arkivverk...y&idx_side=-390

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51125011041.jpg

Såvidt jeg kan tyde, står det Enke Birthe Magrethe Larsdatter Gui (?), Bjergfjerdigen, 76 år.

Farsnavn, alder og bosted passer bra, men.....????

 

Astrid

Det spørs om ikke hun kan være identisk med den BERTE MARGRETE som døpes 15 okt. 1780 i Brunlanes. (Nest øverst, venstre side)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-66

Foreldrene: LARS Jacobsen og SIDSEL Michelsdatter er hjemmehørende på Nedre GUDEM.

På 1800-tallet, kalles GUDEM-gårdene i Brunlanes for GUI. (NB!)

 

Jeg ser at foreldreparet Lars Jacobsen og Sidsel Michelsdatter (ekteskapsinngåelse 25.mai 1777 i Brunlanes: http://www.arkivverk...y&idx_side=-131 )

 

får flere barn (søsken av Berte Margrete) i perioden 1777-1789 som døpes i Brunlanes og til slutt i Stavern:

Foruten Berte Margrete (1780), har vi barna: Jacob (1779 og 1786), Maren (1783 og 1789 og enda ei i 1791 i Stavern http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=dp07981783&gardpostnr=280&personpostnr=2310&merk=2310#ovre), Marte Margrete (1777 i Brunlanes).

Familien mistet ei datter i Stavern i 1792 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=71&filnamn=gr07981783&gardpostnr=861&personpostnr=1184&merk=1184#ovre

 

Men jeg skulle gjerne ha hatt bygdebokinformasjon om denne familien (Fra Nedre GUI/GUDEM), da jeg ikke er i stand til å se ett eneste spor etter dem i FT1801, verken i Brunlanes, Stavern eller i Bragernes, - eller for den saks skyld i området mellom disse to stedene. (Nettopp dette kan jo gjøre kandidaten interessant1)

 

Men nå skal vi også være klar over at GUI, som gårdsnavn, også finnes i Asker, som er langt nærmere Bragernes.

 

IM

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Hei.

Nei, det blir nok ikke lett å finne den riktige Berthe her (men vi har snudd noen steiner før vi, Iver)

Den Berthe/Birthe osv som jeg søker har tydligvis vært litt lett omgjengelig, for å si det sånn. 3 leiermål er kanskje ikke helt respektabelt - og så sitter jeg med følelsen av at damen fra Brunlanes kom fra et møblert hjem.

I dåpen til barna til hennes sønn, John/Johan Hermansen er det ingen - hverken Larsdatter eller Larsen som opptrer som faddere. Dette kan jo indikere - enten at Birthe er død, eller at familien hennes er så langt av lei at det ikke er naturlig å stille opp som fadder.

Jeg ser at på Lille Gui i Asker er en av eierne Nils Sjåstad fra Lier i 1647, så der har det vært kontakt tidlig ser det ut til. Og Drammen og Lier er jo ikke så langt fra hverandre.

Jeg får sjekke litt mer - også på de andre damene. Hun kan jo forøvrig ha dratt en annen plass, men som sagt ett sted skal man begynne.

Finner ingen i Bragernes krk. etter 1860 med navn Birthe/osv Larsdatter forøvrig.

Mvh Kathe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Tonby

Kan din Johan Hermansen ha en søster som heter Regine Andersdt. Den 12/3 1848 blir det døpt en gutt ved navn Lars med mor Regine Andersdt. Leiermålet er anmeldt av moderens bror Johan Hermansen. Hennes tredje leiermål. Alderen hennes er oppgitt til 30 år, men det tror jeg kan være feil.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1065&idx_id=1065&uid=ny&idx_side=-5

 

Den 9/5 1841 blir det også døpt en Lars med de samme foreldrene. Da er Regines alder 31 år.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8456&idx_id=8456&uid=ny&idx_side=-96

 

4/2 1838 er det ei Regine Andersdt som døper en datter Amalie Sophie. Jeg synes det står at leirmålet er oppgitt av moderens moder Birthe Margrete Larsdt,

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8456&idx_id=8456&uid=ny&idx_side=-206

 

Finner ei Regine med mor Birthe Larsdt døpt 16/10 1808

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-216

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kathe Røed

Hei.

Her nærmer vi oss veldig, tror jeg. Kona til Johan Hermansen heter Karen Christiansdatter. Det heter også den første fadderen på spinnesiden ved dåpen til Lars den 12.3.1848.

Det som står skrevet i dåpen til Amalie Sophie trenger jeg hjelp til å tyde, men det kan se ut som om det er riktig navn du har lest, Anne

Jeg skulle veldig gjerne ha tydehjelp for Regine den 16.10. også.

Du store, så interessant!!!!

Fantastisk bra jobba!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.