Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Larsdtr.mor til min tipp - hvem var hun?


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Iver Mosvold

    8

  • Else Kari U Vilhelmsen

    7

  • Kathe Røed

    26

  • Astrid K. Natvig

    10

Jeg fant Anders Engelhardsen og Berte Larsdtr. som foreldre til Regine på Fam.S. (etter å ha prøvd å tyde kråketærne til presten)

I 1801-tell. er han bosatt på Walle Hovedgaard i Frogner/Lier og moren heter Regine Larsdatter. Han er 25 år, altså født rundt 1776.

Mye tyder på at dette er riktig mann.

Men om det er min Berthe Margrete Larsdatter som kommer fra Brunlanes, nei se det - det er jeg fortsatt usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

nå har det virkelig kommet fram nye spennende informasjon! Jeg synes du skal prøve å finne vielsen til Birthe/Berthe M fra Gui, jfr. opplysningene som står ved dødsfallet i 1855. Her er iallefall konfirmasjonen til Regine i 1826: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1064&idx_id=1064&uid=ny&idx_side=-340

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125010629.jpg

Det står ikke foreldrenes navn, men at hun er tjenestepike hos kjøpmann Ole Lund, samt at hun ble vaksinert i 1823, såvidet jeg kan tyde.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. "Tyding av skannede kilder" har Espen Tjernshaugen nylig bidratt med at Berthe Margrethe Larsdatter er enke etter Winther i 1838 og bosatt Bjergfjerdingen. Det begrenser søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. "Tyding av skannede kilder" har Espen Tjernshaugen nylig bidratt med at Berthe Margrethe Larsdatter er enke etter Winther i 1838 og bosatt Bjergfjerdingen. Det begrenser søket.

Begrenser det ikke enda mer når vi kaller ham H.Winther.

 

Mon tro om Berthe Margrethe Larsdatter (GUI?) inngikk sitt ekteskap (med sin Winther) et annet sted enn i Drammensområdet, - kanskje sågar i et annet land (Danmark?).

 

Kathe:

Ligger denne ”mor til tipp” (innlegg 1) tett på samme familiegren som familien med Helsingør-forbindelser som vi jobbet med for et par år siden?

PS:

Jeg blir ikke lett overbevise om at ”mor til tipp” (i tema-tittelen) er identisk med: Berthe Margrete Larsdatter, født på Gui i Brunlanes i 1780, men jamen er det interessant å sjekke henne ut. Og det ville jo vært overmåte morsomt om det skulle "slumpe" at hun virkelig er mor til Kathes tipp.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du husker jammen godt Iver!

Nei, hun hører ikke til familien som etterhvert endte opp på Ildjernet, nei.

Du kan nok ha rett i at det er mulig hun har giftet seg utenfor Drammen. Foreløpig har jeg sjekket Bragernes fra 1817 til 1838 - der er de ikke.

Ellers så synes jeg denne H. Winther burde levd i 1801.

Skal bli artig å se hva vi finner!!

Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kathe & Iver.

 

Jeg satte "H" i klammer fordi jeg var usikker på den - er åpen for både "S", "Sr" og "Hr" da jeg ikke kjenner stilen til skriveren godt nok, Det kan være

lurt å bla igjennom noen sider for sammenligningens skyld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil holde fast ved en sannsynlighetsovervekt på at det dreier seg om bokstaven H. Men da jeg anser meg selv som en kirkebok-leser sånn under middels, tør jeg ikke være autoritær akkurat her.

 

Jeg har på ingen måte sjekket denne tollbetjenten (Hans Christian Winther), med opphold i Helsingør i 1815: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk06021682&personpostnr=2875&merk=2875

(med en bror som kalles Jørgen og en mor (stemor?), -Elisabeth Broch. - Og dermed er brødrene Hans Christian, Jørgen og Gustav, sønner av Knut Samuel Winther (d.e.) på Kongsberg.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk06041705&personpostnr=24837&merk=24837

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg fant denne - nr. 7

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8456&idx_id=8456&uid=ny&idx_side=-301

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061219610586.jpg

Hvis det i det hele tatt står Winther her, er det vel også Gulbrand (eller noe sånt)

Tar sjansen på at noen i dette forumet kan hjelpe meg å tyde framfor å pøse på med Mer Bragernes i det andre forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo slettes ikke sikkert at dette er riktig mann, men adressen og etternavnet stemmer.

En mulig historie:

2.1.1825 gifter Syvert Hansen Vaterland (fra Trondheim) seg med Justine Arntsdtr. Wright Steenberg. Disse er mine tippoldefor.

En av forloverne heter Gulbrand Winther. Han er oppført som enkemann. Senere - i 1829 gifter han seg med Kirsti Helgesdtr. Næss (Bragern).

Det er også en skomagermester Gulbrand Vinther og en Anne Larsdatter som får en sønn, Elias i 1827. Barnet døpes som nr. 52 i Br.nes.

Jeg vil tro det er samme mann.

Syvert og Justine får bl.a. sønnen Thomas Hansen 7.9.1828, døpt i Br.n

Thomas gifter seg med Trine Birgithe Hermansen, datter av mine tipper på den andre siden Johan Hermansen og Karen Christiansdatter.

--Og Johan var jo sønn av Birthe Margrethe Larsdatter.

Slettes ikke utenkelig - familiene omgikkes vel.

OBS - slett ikke sikker på at det er riktig person, men muligheten er der.

Og fortsatt vet jeg ikke hvor Birthe Margrethe kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fortsatt vet jeg ikke hvor Birthe Margrethe kommer fra.

Akkurat når det gjelder Birthe Margrethe Larsdatter (NB: Med GUI som gårds-/slektsnavn i 1855), er jeg rimelig sikker på at hun kommer fra Brunlanes og er født i 1780. Her har vi både navnet MARGRETE og gårdsnavnet GUI som meget sterke indikasjoner på at den som fødes i 1780 er identisk med den som dør i 1855.

 

MEN at hun også er den BERTE LARSDATTER som etterlyses i innlegg 1, er en annen sak. Metoden vi nå bruker er å finne så mye ut om Birthe Margrethe Larsdatter (Gui), at hun eventuelt kan sjekkes ut eller inn i kandidat-rekken som kan gjøre henne til mor av til Kathes tipp.

 

(En helt annen sak: "Tredje leiermål"! (Innlegg 1) - Å følge de 2 førstefødte barna, og hvor tok de veien, samt å finne eventuelle enda flere barn, født i, eller utenfor, ekteskap kan kanskje være en måte å komme videre på senere.

Dette kan gjerne vente, men kanskje eventuelle opplysninger om dette kan bidra til å sette moren, BERTE LARSDATTER, bedre på plass.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Birthe Larsdtr, datter av Lars Larsen og Else Andersdtr Vestfossen, dør på Eiker i 1853. Hun ble gift i 1802 med Ole Samuelsen Island 1777-1832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen litt frie tanker fra meg :) Denne Gulbrand Larsen Winther var første gang gift med ei Maren Larsdtr. de fikk Anne Kathrine dpt 29/6 1817,Lars 31/12 1820 Maren 27/3 1823 og Anne Lovise 19/12 1824 alle Bragernes . Maren Larsdtr dør 12/11 1826 33 år, Skomagermester Vinters kone. Mens dette siste barnet til Skomagermester Gulbrand Winter, Elias som blir f 29/12 1826, og døpt 27/6 1827 har Anne Larsdtr som mor? Dette må jo bli feil, Maren dør jo ikke før nov 1827 og Elias er født des 1826 så Maren er nok mor til dette barnet også. Det kan jo ikke være to Skomagermestre Gulbrand Winter i Bragernes heller!

Når det gjelder foreldrene til Berthe Margrete Larsdtr Gui f 1780 finner vi dem 1801 i Bamble under Stathellet ladeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemannen Gulbrand Winter gifter seg jo som du sier i 1829 med Kirsti Helgesdtr Næs,hun må jo da etter Gulbrands død i 1833 bli "enken etter Winter". Kan det være så at presten ved innføringen i 1838 ikke mener at Berte Margrete Larsdtr er enken etter Winter, men at både hun og datteren bor hos Winters enke i Bergsfierdingen? Bare en tanke ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else Kari.

For å ta det siste først: jeg har vært inne på samme tanke om at de bor hos enken til Winther. Ellers synes jeg ekteskapene kommer som haggel. En annen sak er at det røsser med "Larsdøtre", men det er kanskje presten som har gjort seg skyldig i en skriveleif når han førte inn mamman til Elias

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8455&idx_id=8455&uid=ny&idx_side=-161

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061219610122.jpg

 

Iver. Det eneste som er sånn nogenlunde sikkert er at min Berthe/Birthe heter Birthe Margrethe Larsdatter. Vi tar ikke for alvorlig på stavemåten - navnelov og rettskrivingslov er ikke innført enda. Men Berthe Margrethe er det hun skrives som da hun melder sitt barnebarn til dåp.

Hvordan vi skal få sjekket ut Birthe Margrethe fra Brunlanes går langt over min forstand (rent bortsett fra at det hadde vært artig om det var henne, rett og slett for å ha funnet mennesket. Men jeg har mine tvil!)

Vi får jobbe videre - alle flinke folk derute!! Men nå er det middag i heimen. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve å følge familien fra Brunlanes,Stavern og da Bamble i 1801, så tror jeg det er broren Jacob Larsen Gudim som vies i Brevig i 1816 par nr 6

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061205050404.jpg Beklager at det bare blir perm.bildelenke,jeg får ikke de permanente sidelenkene til å bli aktive lenger hva det enn skyldes ?

 

1825 bor logerer Jacob og familien i Porsgrunn hos dreier Ole Olsen i Rode 26. Dette er nok konens foreldre de er iallefall faddere for det første barnet Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061205050282.jpg Lars Nicolai.

 

Kanskje er det bare disse to barna som vokser opp i barneflokken ? Den første i 1777 Marte Margrete, nr 2 Jacob 1779(dør?) nr3 Berte Margrete 1780(ganske likt navn med førstefødte!) nr 4 Maren 1783 dør? nr 5 Jacob 1786 nr6 Maren 1789 dør? nr 7 Maren f jan/feb 1791 dør 11/2 år sept 1792.

 

Så egentlig ser det ut til at bare Marte Margrete? Berte Margrete og Jacob lever opp, Jacob er hjemme hos foreldrene i 1801.

Men som Ivar sier det står kanskje noe i bygdeboka om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Birthe Larsdtr, datter av Lars Larsen og Else Andersdtr Vestfossen, dør på Eiker i 1853. Hun ble gift i 1802 med Ole Samuelsen Island 1777-1832

Hei Magne - og takk for tilbakemeldingen.

Eiker er nok egentlig midt i interessefeltet. Eiker-Lier og Drammensditriktet er absolutt av interesse her.

Vi leter - takk skal du ha! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemannen Gulbrand Winter gifter seg jo som du sier i 1829 med Kirsti Helgesdtr Næs,hun må jo da etter Gulbrands død i 1833 bli "enken etter Winter". Kan det være så at presten ved innføringen i 1838 ikke mener at Berte Margrete Larsdtr er enken etter Winter, men at både hun og datteren bor hos Winters enke i Bergsfierdingen? Bare en tanke ..

Dette var jo en meget interessant tanke!

Espen ! - Hva synes du om den?

At Berthe Margrete kanskje aldri var gift?? - Over middagshøyden aldersmessig, - 3 leiermål fra fortiden og neppe på øverste hylle som kjerringemne blant de halvkondisjonerte i Drammensområdet.

 

(Men hva med et eventuelt skifte etter Berthe Margretes foreldre. Takket være Else Karis undersøkelser , så kan vi avgrese søket til området ved utløpet av Skiensfjorden)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en meget interessant tanke!

Espen ! - Hva synes du om den?

At Berthe Margrete kanskje aldri var gift?? - Over middagshøyden aldersmessig, - 3 leiermål fra fortiden og neppe på øverste hylle som kjerringemne blant de halvkondisjonerte i Drammensområdet.

 

(Men hva med et eventuelt skifte etter Berthe Margretes foreldre. Takket være Else Karis undersøkelser , så kan vi avgrese søket til området ved utløpet av Skiensfjorden)

 

IM

 

Iver, jeg har bare skumlest denne tråden uten å sette meg skikkelig inn i problematikken - men det du beskriver ovenfor er nettopp slik jeg forsto innføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er moren som dør i Brevig i 1822 Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61205050375.jpg Tømmermannsenke i Brevig.

Brevig er jo stedet hvor sønnen Jacob bor, Lars Jacobsen har jeg ikke funnet død. Det dør riktignok en Lars Jacobsen ,tømmermann på Verftet i Stavern i 1809 men han er bare 46 år og mest sannsynlig den som i 1801 bor i Stavern gift med Birgithe Cathrine Christiansdtr.

"Vår" Lars Jacobsen bor jo 1801 i Stathelle.

 

Men det hadde vært gøy hvis noen hadde bygdebok med den akuelle gården og kunne se om det sto noe om Lars Jacobsen Gui/Gudem. Når vi ser på faddere Lars og Sidsel bruker mens de bor i Brunlanes er det flere Jacobsen Gudim der, i tillegg er Jacob Hansen Gudim caut. ved vielsen. En mulig far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg kan ikke si annet enn at jeg humret litt da jeg leste Ivers beskrivelse av Berthe Margrethe. Ikke så veldig hyggelig beskrivelse, men antagelig helt i tråd med virkeligheten. At det står at hun er enke i dødsannonseringen i krk.boka kan vel være noe presten kan ta ansvaret for.

Jeg fikk - gjennom DIS - noen velvillige sjeler til å slå opp i bygdeboka for Brunlanes/Gui, og jeg siterer:

Husmann Lars Jacobsen g.1776 med Sidsel Michaelsdtr. Sanne.

Barn: 1 Marta 1777 - 2. Berte Margrete 1780 - 3. Maren 1783-85 - 4. Jacob 1786 - 5 Maren 1789-89

Familien blir vekk. Sitat slutt

Dette vet vi jo egentlig fra før. Jeg har prøvd å finne skifte etter Sidsel men har så langt ikke lykkes. Jeg har regnet med at det var å finne under Skien, men jeg kan ikke se at det er noe der. Noen som kan tenke seg hvor jeg skal lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dåpen er interessant:

MAREN som døpes 24.april 1802 i Brunlanes, - Aller nederst på høyre side:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3068&idx_id=3068&uid=ny&idx_side=-4

 

Så vidt jeg kan lese er det ei BERTHE MARGRETE LARSDATTER som er mor, og utlagt barnefar er HANS ABRAHAMSEN.

(Men her trenger i alle fall JEG lesehjelp for å få med hele teksten)

 

Det har til nå ikke vært mulig å oppspore andre, passende Berthe/Birthe MARGRETE Larsdatter i Brunlanes/Tanum, - enn Lars Jacobsens datter som ble døpt i 1780. Således er det god grunn til å tro at vi her ser dåpen til Lars Jacobsen GUI sin datter-datter.

 

Om vi går til TANUM (Brunlanes) FT1801 på gården Roeland vestre, ser vi at en Hans Abrahamsen (24) og ei Birthe Larsdatter er 2 av de 5 tjenestefolkene på gården.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010726&gardpostnr=20&personpostnr=328&merk=328#ovre

(Denne opplysningen matcher jo veldig godt en spekulasjon om at de året etter får ei datter sammen)

 

Hvorvidt barnemoren ved dåpen 24.april. 1802 i Brunlanes og dåpene i Bragernes 10 og 14 år senere (innlegg 1) er den samme blir jo selve spørsmålet for dette temaet.

Ved dåpen av John i 1816 notereres TREDJE leiermål.

Vi har det ANDRE, og det er vel stor mulighet for at vi nå har det FØRSTE.

 

(At barnet kalles MAREN forsterker denne spekulasjonen)

 

Mon tro om den unge moren satte kursen for Drammens-området etter denne hendelsen?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.