Gå til innhold
Arkivverket
Werner Kvalem Vesterås

Spørsmål om ord

Recommended Posts

Werner Kvalem Vesterås

I Absalon Peterssøn Beyers dagbok, står det i innledningen i utgaven som ligger på bokselskapet.no (http://www.bokselska...gbok/innledning) endel opplysninger om manuskriptet. I et av avsnittene i innledningen nevnes to ord jeg ikke helt skjønner meningen av. Kanskje noen her i forumet kan hjelpe.

Ordene er forscreffne, og effterscreffne.

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Et eksempel jeg fant ved å søke på ordene.

... her i Købendhaffn thesse effterscreffne godz, medh vilkor som effterfølge. ... gard, som vicarius er til forscreffne altere, atbetale forscreffne ...

Kjøbenhavns Diplomatarium

Bind: IV

Side: 242-244

Nummer: 234

http://www.google.no...kOC54GbRSFn2fWA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anita Holck

I det diplomet som Ann-Mary henviser til, forstår jeg det slik at ordene "effterscreffne gods" brukes som (etter)følgende gods - oppramsing av det som kommer under i teksten, "Først min gård som jeg selv nå bor i ..." osv. "Forscreffne altere" er jo "det som er skrevet tidligere/foran i teksten" - nemlig "Sancte Margretes alter i Vår Frue kirke her i København"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

I det diplomet som Ann-Mary henviser til, forstår jeg det slik at ordene "effterscreffne gods" brukes som (etter)følgende gods - oppramsing av det som kommer under i teksten, "Først min gård som jeg selv nå bor i ..." osv. "Forscreffne altere" er jo "det som er skrevet tidligere/foran i teksten" - nemlig "Sancte Margretes alter i Vår Frue kirke her i København"

Det er riktig forstått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Werner Kvalem Vesterås

Mange takk til dere alle for avklarende diskusjon :)

Hilsen Werner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.