Werner Kvalem Vesterås Skrevet September 2, 2012 Del Skrevet September 2, 2012 I Absalon Peterssøn Beyers dagbok, står det i innledningen i utgaven som ligger på bokselskapet.no (http://www.bokselska...gbok/innledning) endel opplysninger om manuskriptet. I et av avsnittene i innledningen nevnes to ord jeg ikke helt skjønner meningen av. Kanskje noen her i forumet kan hjelpe. Ordene er forscreffne, og effterscreffne. På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 2, 2012 Del Skrevet September 2, 2012 Et eksempel jeg fant ved å søke på ordene. ... her i Købendhaffn thesse effterscreffne godz, medh vilkor som effterfølge. ... gard, som vicarius er til forscreffne altere, atbetale forscreffne ... Kjøbenhavns Diplomatarium Bind: IV Side: 242-244 Nummer: 234 http://www.google.no...kOC54GbRSFn2fWA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anita Holck Skrevet September 2, 2012 Del Skrevet September 2, 2012 I det diplomet som Ann-Mary henviser til, forstår jeg det slik at ordene "effterscreffne gods" brukes som (etter)følgende gods - oppramsing av det som kommer under i teksten, "Først min gård som jeg selv nå bor i ..." osv. "Forscreffne altere" er jo "det som er skrevet tidligere/foran i teksten" - nemlig "Sancte Margretes alter i Vår Frue kirke her i København" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet September 2, 2012 Del Skrevet September 2, 2012 I det diplomet som Ann-Mary henviser til, forstår jeg det slik at ordene "effterscreffne gods" brukes som (etter)følgende gods - oppramsing av det som kommer under i teksten, "Først min gård som jeg selv nå bor i ..." osv. "Forscreffne altere" er jo "det som er skrevet tidligere/foran i teksten" - nemlig "Sancte Margretes alter i Vår Frue kirke her i København" Det er riktig forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Kvalem Vesterås Skrevet September 3, 2012 Forfatter Del Skrevet September 3, 2012 Mange takk til dere alle for avklarende diskusjon :) Hilsen Werner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå