Gå til innhold
Arkivverket
Anett Ytre-Eide

Border reivers fra Skotland - er noen av disse familiene kjent i Norge før 1600?

Recommended Posts

Anett Ytre-Eide

Min far har fått en rekke YDNA matcher med border reiver familier. Hans YDNA er R1b1a2, men jeg venter fremdeles på resultatet for 67 markører. Hans beste treff er med en Graham, men han har også treff med mange andre border reiver familier. Nemlig de følgende:

Beattie (2), Bell (2), Craw (7 Crow/Crowe) (I have seen them listed as border reivers), Davison (1 Davidson), Dixon (6), Dodd (1), Douglas (2), Dunn (1),Elliot (21), Graham (2) (hans beste match), Gilchrist (1), Glendenning (8), Gray(1) Hall (4), Henderson of Liddesdale (2 Henderson), Hunter (2), Irvine (2), Jamieson (1 Jameson), Little (1), Maxwell (3), Nixon (1 Nickson), Reed (2 Reid), Ridley (1), Scott (2), Thomson (2 – Thompson 1), Turnbull (1), Young (3), Wilson (6)

Han har også andre skotske matcher som: McGregor, McLaine, Robertson og Ulph (13!). Disse siste navnene er "øyboer-navn" (Hebridene etc). Ulph skal muligens være av vikingopprinnelse (Ulv).

NB! Jeg har søkt i arkivet her allerede, men ikke funnet noe konkret om border reivers.

Er noen av disse navnene kjent fra vestlandet før 1600? Eventuelle lesetips mottas med takk. Det hadde vært spennende å finne ut av dette, for jeg må si det var en overraskelse at resultatene ble slik!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.