Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Søker hjelp til å tyde et skifte i Sunnfjord 27.05.1752 Christen Mortenson

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Det er skifte etter Christen Mortenson på gården Skjærlig i Askvoll/Vefring. Skiftet startet 27.05.1752. Han var gift med Brita Arnoldsdtr., men jeg har problemer med å se om de hadde barn sammen, eller om det er andre familiemedlemmer nevnt i skiftet. Håpen noen kan hjelpe meg med å avklare hvem som er nevnt her. Se venstre side i skifteprotokollen.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24191/50/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126640734.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

På mannens side:

1, fullbror Søren Mortensen 25 år

2, halvbror Morten Mortensen 16 år

3, halvbror Ole Mortensen 14 år

4, fullsøster Pernille Mortensdatter gift med Anders Clemmetsen Skiørlien

På kvinnens side:

1, En eneste søster og arving, Kari Arnoldsdatter gift med Jacob Johansen Lisæt.

Formynder for Morten Mortensen: Lars [Vaagrud?]

Formynder for Ole Mortensen: svogeren Anders Clemmetsen Skiørlien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Hjertelig takk Espen for rask respons på min bønn om hjelp.Jeg klarte stort sett å tyde navnene på hans søsken, men sleit bl.a med hel og halvsøsken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Har du Rune - kjennskap til hvem som er moren til disse barna i de to ekteskapene Morten Olson hadde?

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Nei, dessverre Johan Arthur, det har jeg ikke, og det er en av grunnene til at jeg la ut dette skiftet i håp om at det skulle være nevnt der.Den første kona må ha dødd rundt 1730, og Morten må ha giftet seg på nytt før 1736. Man skulle jo tro at dette var registrert i kirkeboka, enten i Førde eller Askvoll. Dessverre har jeg problemer med å lese disse kirkebøkene. Han fikk heller ingen døtre i andre ekteskap som kunne ha gitt oss en pekepinn på fornavnet til den første kona.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan Arthur Hansen

Takk for svaret!

Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.