Gå til innhold
Arkivverket

Ole Nilsen Bygstad (ca 1693 - 1763) - Gaular - Navn på kone nummer 2?


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

Følgende opplysninger om Ole Nilsen Bygstad går frem av Gaular bøkene:

 

Ola Nilsson f. kr. 1687, d. 1763 på Bygstad. Gift 1. med Alis Kolbeinsdotter, d. 1729 på Bygstad. Gift 2. med Synneva Larsdotter, d. 1761 på Bygstad. Born:

 

1. ekteskapet:

 

a) Hans

 

2. ekteskapet:

 

B) Aksel f. kr. 1743

c) Nils f. kr. 1751

 

Kilde: Bygdebok for Gaular bind 6 del B - Gardsnr. 123 Bygstad 578

 

Så langt jeg kan bedømme var denne Ole Nilsen gift 3 ganger, men hvem var kone nummer 2 og mor til døtrene Pernille Olsdatter og Alis Olsdatter?

 

Anno 1761 den 30 sept ... paa den gaard Bygstad ... efter afg: Synneve Larsdatter i mellom enkemanden Ole Nilsen paa den ene og deris felles børn to sønner navnlig:

 

1. Axel Olsen 18 aar

2. Nils Olsen 10 aar gl:

 

paa den anden side.

 

Til formynder for Axel Olsen blev broderen Hans Olsen Sunde og for Nils Olsen, Ole Larsen ?

 

Enchemanden framstillede at hand nu ægte ....sin fuldmyndige barn som ham ? til ?, og til den ende angav sinn ? ? navnlig:

Hans Olsen boer paa Sunde (Sunde i Førde?)

Barnet? Axel og barnet? Nils Olssønner,

Alis Olsdatter gift med Axel Nielsen Fusche og

Pernille Olsdatter gift med Lars Frantzen Bøgstad

 

Jordegods:

 

Efter skiftebrev af dato 11 jan 1742, .. enchemanden udlagt paa hans ?......., i hans paaboende gaard Bøgstad 13 1/2, ? efter sin datter Sÿneve ?

 

Axel Olsen i ....... 6-3-0

Nils Olsen ligesaa 6-3-0

Ales Olsdatter varter paa moderarv 0-4-0

Pernille ligesaa 0-4-0

 

Så får Axel og Nils deres moderarv etter Synneve. Deretter fordeles resten: Samtlige børn efter følgende:

 

1. Hans Olsen arvelodd

2. Axel Olsens arvelodd

3. Nils Olsens arvelodd

4. Ales Olsdatters arvelodd

5. Pernille Olsdatter arvelodd

 

Kilde: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Svanø birk tinglag, Skifteprotokoll A 13a , 1742-1763, side 266b-267a

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24201/269/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126700731.jpg

 

Sjeleregister for Indre Holmedal ca. 1760

Gard Stand Førenamn Farsnamn Heimstad Merknad År Nr. Sokn Prestegjeld

768 Bøgstad Opsidernes Ole Bøgstad 1759 99 Bøgstad Indre Holmedahls

769 Bøgstad Hustruen Sønneve bøgstad 1759 99 Bøgstad Indre Holmedahls

770 Bøgstad børn Lars Ols.* bøgstad Læser vel i bog 1759 99 Bøgstad Indre Holmedahls

771 Bøgstad børn Axel Ols.* Bøgstad Har endnu ikke begyndt Da Hand er for ung 1759 99 Bøgstad Indre Holmedahls

772 Bøgstad børn Pernille Olsd.* bøgstad Confirmeret og nogenledes oplyst 1759 99 Bøgstad Indre Holmedahls

 

Skifte etter første kone:

 

Anno 1729 den 29 juni blev holden ... skifte og deling paa gaarden Bygstad .... efter afg: qvinde Alis Colbeensdatter i mellom hennes efterladte husbond Ole Nielsen og deres tilsammen aflede søn navnlig:

 

Hans Olsen

 

Jordegods:

 

Manden Ole Nielsens ejende og paakommende gaard Bøgstad dend aarlig 2 pd 6 t smør ..

 

Til formynder for sønnen Hans Olsen er ? hans fader Ole Nielsen Bøgstad

 

Kilde: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 4a , 1727-1730, side 117b-118a

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24187/120/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126630581.jpg

 

Noe skifte etter kone nummer 2 klarer jeg ikke å finne. Jeg har heller ikke klart å finne noen andre skifter som kan kaste lys over hvem kone nummer 2 var.

 

Skifte etter datteren Ales Olsdatter:

 

Fousche

 

Anno 1794 den 28de Maÿ paa gaarden Fousche i Indre Dahle skibreide Bøgstad sogn ..... til forlangt frabytte af Axel Nilsen med hustruen Aletz Olsdatter i mellom deres felles børn:

 

1. Sønnen Jens Axelsen myndig tilstede

2. Sønnen Berent Axelsen myndig tilstede

3. Datteren Agaathe Axelsdatter 30 aar gl: verge morsøsterens mand Lars Frantzen Bøgstad i Bøgstad sogn

4. Datteren Orloug Axelsdatter 25 aar gl: gift med Jens Hansen Lien tilstede

5. Datteren Johane Axelsdatter 21 aar gl: med verge morbroderen Axel Olsen Sør-Fousche i B: S:

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Svanø birk tinglag, Skifteprotokoll A 15 , 1779-1806, oppb: Statsarkivet i Bergen. Side 278b-279a

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24204/280/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127620282.jpg

 

 

 

Sjeleregister for Indre Holmedal ca. 1760

Gard Stand Førenamn Farsnamn Heimstad Merknad År Nr. Sokn Prestegjeld

656 Fausche Opsiddernes Axel Fausche Fører eet sømmelig lewnet ingen Tienere 1759 79 Bøgstad Indre Holmedahls

657 Fausche Hustruen Ales Fausche Fører eet sømmelig lewnet ingen Tienere 1759 79 Bøgstad Indre Holmedahls

658 Fausche børn Marthe Axelsd.* Fausche Kand læse i bog 1759 79 Bøgstad Indre Holmedahls

659 Fausche børn Rognal Axels.* Fausche er for smaa til Skole 1759 79 Bøgstad Indre Holmedahls

660 Fausche børn Anna Axelsd.* Fausche er for smaa til Skole 1759 79 Bøgstad Indre Holmedahls

 

Med hilsen

Lars Østensen

SKI

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Gaular bøkene hadde Pernille Olsdatter Bygstad 2 døtre døpt Agate. Som vist i skiftet etter søsteren Ales Olsdatter hadde hun også en datter døpt Agate. Basert på oppkallingsregler kan moren deres hypotetisk sett ha vært en Agate NN om dette er til noen hjelp......

 

Lars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Kone # 2 het Agathe Halvorsdatter, og var datter av Halvor Knudsen Kårstad. I 1734 selger Ole Nilsen Bygstad den parten i gården Kårstad som kona Agathe Halvorsdatter hadde blitt utlagt i skiftet etter faren Halvor Knudsen Kårstad 24. mars 1733. Ole Nilsen Bygstad var også oppnevnt formynder for datteren Mari Halvorsdatter.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Ba: Pantebok nr. II.B.2a, 1732-1762, s. 4
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070808170480

 

Fra Gaular-boka:

 

1706 til 1735
Halvor Knutsson d.kr. 1733. Gift med Barbro Hansdotter f. 1707 på Grønhaug, d. 1782 på Kårstad. Barbro blir seinare gift
med Ola Åmundsson Kårstad.
Born:
a. Knut. d.kr. 1751. Gift med Johanna Olsdotter. barn: Helvig. gift 1771 med Simon Andersson Njøsen.
b. Olaf.kr. 1730. Seinare brukar.
c. Maria.
d. Agate.

 

Dessverre har de ikke tatt vare på opplysningene som fremgår av panteboka og brukt dem i bygdeboka.

 

Barbro Hansdatter fra Grønhaug kan ikke være mor til Agate Halvorsdatter. Det er rett og slett ikke kronologisk mulig at hun kan ha en datter som er gammel nok til å være gift i 1734. Halvor Knudsen Kårstad må ha vært gift flere ganger. Trolig er sønnen Knut og datteren Agate av et annet ekteskap enn Ole og Maria.

 

Tillegg:

 

I forbindelse med skiftet etter Hans Jensen Grønhaug ble de partene som han hadde overtatt i Kårstad solgt av arvingene hans til søstersønnen Ole Halvorsen Kårstad:

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Bb: Pantebok nr. II.B.6a, 1742-1769, s. 116
Brukslenke for sidevisning:
https://www.digitalarkivet.no/tl20070808181189

 

Ole Halvorsen må ha vært Barbro Hansdatters sønn.

 

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i Gaular-boka om opphavet til denne Halvor Knutsson, men han var trolig sønn av Knut Johannesen på Hjelmeland.

 

Knut Andersen Yndestad var anordnet som formynder for sønnen Ole Halvorsen.
Gunder (Olsen) Espeland var formynder for sønnen Knut.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kona til Ole Nilsen Bygstad var datter av Lars Olsen Berge:

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Ba: Pantebok nr. II.B.2a, 1732-1762, s. 337
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070808170814

 

Jeg underskrewne Lars Olsen Berge kiendes og hermed for alle witterlig giør at have soldt, skiødet og afhendet, ligesom jeg og hermed selger, skiøder og aldeles afhender, til min kiære søn Bruse Larsen 18 (?) pd smørs leje udj min eiende og forhen paa boende gaard Berge, jeg Ole Larsen Wallen(?) selger og til min kiære broder bemelte Bruse Larsen de 5K ?? smørs leje i same gaard Berge, som mig paa skiftet etter min sal: moder udj arv er tilfalden, jeg Halvor Pedersen Yndestad, selger i lige maaade de 2 1/2 ? jordegods som min hustru arvelig tilfalden paa skiftet etter hendes moder er tilfalden. jeg Ole Nilsen Bøgstad, ligeledes selger de 2 1/2 ? smørs leje som min hustru, i lige maade udj arv er tilfalden, og jeg Anders Jensen Helle paa same maade selger og afhender de 2 1/2 ? smørs leje som min hustru ligeledes paa same skifte etter hendes moder er bla bla bla....

 

Fra Gaular-boka, bind 6b, side 618 under gården Berge:

 

1711 til 1751
Lars Olsson. Kona ukjend. Vi kjenner
namnet pa ein son:
a. Bruse f.kr. 1718. Neste brukar.


1751 til 1784
Bruse Larsson f.kr. 1718, d. 1777 på
Berge. Gift med Gjøe Olsdotter f.kr. 1719,
d. 1799 på Berge.

.

.

 

Med andre ord hadde denne Lars Olsen Berge og den ukjente kona som døde ca 1751 følgende barn:

1. Bruse Larsen nevnt over

2. Ole Larsen som bodde på "Wallen" hvor nå det måtte være

3. Mari Larsdatter gift med Halvor Pedersen Yndestad

4. Synneve Larsdatter gift med Ole Nilsen Bygstad

5. Johanna Larsdatter gift 1. med Nils Johannesen Helle og 2. med Anders Jensen Helle

 

Denne Ole Larsen klarer ikke jeg å finne igjen, så kanskje gårdens navn er feiltolket......?

 

Gaularsoga, side 491:

 

"L.nr. 266. Berge. Bnr. 2, m. 4,07.
Lars Olson bygsla i 1711, k.sk. 1727. B: Bruse har grd. Ola,
Mari g.m. Haldor Pederson Yndestad, Synneve g.m. Ola Nilsson
Bygstad, Siri g.m. Anders Jensson Helle."

 

Enten er det skrivefeil eller så har de feiltolket navnet på kona til Anders Jensen. Hun het beviselig Johanna Larsdatter.

 

Det som står i Gaular, bind 6a, side 89-90 under gården Helle om denne Johanna Larsdatter er delvis vrøvl. Hun var ikke gift med Peder Ellingsson. Hennes første ektemann het ikke Nils Jonsson, men Nils Johannesen. Sønnen hennes Lars Nilsen finner man igjen på Hestad gift med Elisabeth Endresdatter. I 1764 er han formynder på Ole Nilsen Bygstad sin sønn Nils som var fra ekteskapet med siste kona.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Bb: Pantebok nr. II.B.6a, 1742-1769, s. 286
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070808181359
:::Kiendes og hermed for alle og endhver bekient giør jeg Axel Olsen Fousche, jeg Lars Nielsen Hestad som formynder for Nils Olsen, jeg Axel Nord-Faousche samt  jeg Lars Frandsen Bygstad at vi haver solgt og afhendet osv.....

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 280-281
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630751
Samme tiid publ. eet skiftebrev, forrettet, dend 9de Juni 1741, etter Ole Bøgstads afdøde qvinde Aagaathe Halwordatter Bøgstad som var eier for 1pd 3? smørs leje i gaarden Bøgstad, hvoraf manden blev udlagt 13 1/? ? smør, og ? 9? hans 3de døttre 4 1/? ? smør.

 

Mao. så døde kone # 2 Agate Halvorsdatter i 1741, og de hadde 3 døtre. Jmf. det som står i tidligere innlegg så utleder jeg at den tredje datteren het Synneve og døde året etter moren.Ref. Efter skiftebrev af dato 11 jan 1742, .. enchemanden udlagt paa hans ?......., i hans paaboende gaard Bøgstad 13 1/2, ? efter sin datter Sÿneve....

 

Ole Nilsen Bøgstad og Agate Halvorsdatter hadde mao. følgende barn som var i livet ved skiftet etter Agate Halvorsdatter:

 

Ales (oppkalt etter første kone), Pernille og Synneve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 0.12, Lars Østensen skrev:

Tillegg:

 

I forbindelse med skiftet etter Hans Jensen Grønhaug ble de partene som han hadde overtatt i Kårstad solgt av arvingene hans til søstersønnen Ole Halvorsen Kårstad:

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Bb: Pantebok nr. II.B.6a, 1742-1769, s. 116
Brukslenke for sidevisning:
https://www.digitalarkivet.no/tl20070808181189

 

Ole Halvorsen må ha vært Barbro Hansdatters sønn.

 

Presisering: Ole er vel dottersonen til Hans Jensson Grønhaug samt systersonen til arvingane. Altså: Hans Jensson Grønhaug -> Barbro Hansdtr. Kårstad (Grønhaug) -> Ole Halvorson Kårstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Presisering: Ole er vel dottersonen til Hans Jensson Grønhaug samt systersonen til arvingane. Altså: Hans Jensson Grønhaug -> Barbro Hansdtr. Kårstad (Grønhaug) -> Ole Halvorson Kårstad.

Ja, men han var søstersønn til de som selger som var søskene til Barbro. På dette tidspunkt var Hans Jensson Grønhaug allerede død. Se også Gaular-boka der denne opplysningen er kapitalt misforstått.

 

1735 til 1752
Barbro Hansdotter. Gift med Ola
Åmundsson. Barbro var enkje etter Halvor
Knutsson. Søstersonen til Ola, Ola Halvorsson,
overtok etter dei i 1752.

 

Misforståelsen skyldes at en av de som undertegner dette salget heter Ole Åmundsen, men det er en annen Ole Åmundsen enn den som er gift med Barbro Hansdatter.

 

Fra Gaularsoga som har misforstått enda mer, og tror at dette dreier seg om skiftet etter Ole Åmundsen Kårstad eller kona Barbro:

 

"Ola Åmundson Fleterud. g.m. Barbro, enkja etter Halvor,
grd. 1740-50. I skiftet er nemnde: Lars Hansson Alden, Peder
Olson Stavnæs, Erik Sjurson Nistad."

 

Lars Hansen Alden var bror til Barbro og det er han som står for dette salget til søstersønnen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har nevnt dette tidligere, men i tilfelle jeg har glemt det så var andre kona til Ludvig Simonsen Sæle datter av Halvor Knudsen Kårstad:

 

Anno 1775 den 21 april ... blev paa gaard Sæle .... udi døden afg: ægtefolk navnl: Ludvig Simensen og hustru Mari Halvorsdatter og i mellom deres efterladte børn... og deres felles børn af siste ægteskab navnl:

1. Ole Ludvigsen boer paa gaarden Tveranger udi Saulen i Sogns fogderi
2. Frantz Ludvigsen boer på gaarden Hage i Suulen men død og har efterladt sig en søn og en datter navnlig:
a) Frantz Frantzen 11 aar gl:
b) Mari Frantzdatter 13 aar gl:
3. Peder Ludvigsen boer paa gaarden Korsvolden
4. Simon Ludvigsen myndig og ... paa gaarden Sæle
5. Alis Ludvigsdatter gift med Jens Olsen Kaarestad
6. Marte Ludvigsdatter gift med Iver Michelsen Domben i Suulen

de afdødes fælles børn af siste ægteskab

7. Mads Ludvigsen 15 aar gl:
8. Axel Ludvigsen 14 aar gl:
9. Frantziske Ludvigsdatter 11 aar gl:

For sønnesønn Frantz Frantzen og sønnedatteren Mari Frantzdatter Hage blev deres farbr: Ole Ludvigsen Tverang. For sønnen Mads Ludvigsen blev morbr Ole Halvorsen Kaarestad. For sønnen Axel Ludvigsen blev hans ? mand Jens Olsen Kaarestad, og for datteren Frantzische Ludvigsdatter blev halvbroderen Peder Ludvigsen Korsvold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den opplysninga har gått meg hus forbi.

 

https://www.geni.com/people/Mari-Sæle/6000000046387651516

Mari Halvorsdtr. vart gift i Fjaler i 1760, og går der under namnet Mari Halvorsdtr. Dale.

 

Venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1760, Side 58-59
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Arkivverket stengte "gamle Digitalarkivet" slik at ein mista kyrkjebokdatabasane frå Sogn og Fjordane burde ein etter mi meining i det minste ha spandert nyskanning av kyrkjeboka for Gaular 1755-1785, der mikrofilmskanninga er håplaus og i stor grad uleseleg.

 

Når det gjeld Mari er ein heldig, og kan skimte i venstre kolonne på høgre side at Ludvig Selles hustrue vart gravlagd i februar 1775, 51 år gammal.

Sogn og Fjordane fylke, Sande, Bygstad, Viksdalen (Vik) i Gaular (Indre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Døde og begravede 1773-1775, Side 168
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270141
 

Dermed skulle ho vere fødd kring 1724. (Ste)mora, Barbro Hansdtr. skal vere fødd kring 1707.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Den opplysninga har gått meg hus forbi.

 

https://www.geni.com/people/Mari-Sæle/6000000046387651516

Mari Halvorsdtr. vart gift i Fjaler i 1760, og går der under namnet Mari Halvorsdtr. Dale.

 

Venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1760, Side 58-59
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640138

 

Og så er det store spørsmålet om hun faktisk var datter av Barbro Hansdatter. Dersom hennes alder er korrekt ved gravleggelsen så er det høyst tvilsomt, men alder ved gravleggelse er notorisk upålitelig.

 

Jeg mistenker at Ole Åmundsen og Barbro Hansdatter hadde en sønn Åmund Olsen, men det er høyst høyst usikkert....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld kjelde for alderen til Barbro: Skal tru om det er Barbro som er gravlagd heilt på slutten av 1782? "??? fattig enchen *uleseleg* i fra Kaarstad - ?? 75 aar".

Under det svarte venstre hjørnet oppe på venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Sande, Bygstad, Viksdalen (Vik) i Gaular (Indre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Døde og begravede 1782-1784, Side 172
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270145
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke leselig. Gamle fylkesarkiv hadde dette som tolking. Trolig har de sittet med bedre originaler enn det som er skannet og lagt ut:

 

År     1775
Kyrkje     
Død dato     0.2.1775
Gravlagd dato     0.0.0
Førenamn     Maria ?
Etternamn     
Bustad     Sæle
Yrke     
Gift     g
Fødd     1724

 

Hadde de nå bare sørget for å konvertere den gamle databasen før de la ned sidene hadde jo alt vært mye enklere.....

 

Jeg tror årsaken til at de giftet seg i Fjaler var at kona var høygravid:

 

År     1760
Kyrkje     
Fødselsdato     13.1.1760
Dåpsdato     ..
Førenamn     Mads
Etternamn     Ludvichs.
Ekte (e) - uekte (u)     e
Far     Ludvich
Far's bustad     Sæle

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lars Østensen skrev:

År     1775
Kyrkje     
Død dato     0.2.1775
Gravlagd dato     0.0.0
Førenamn     Maria ?
Etternamn     
Bustad     Sæle
Yrke     
Gift     g
Fødd     1724

 

Denne er grei.

 

37 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Når det gjeld Mari er ein heldig, og kan skimte i venstre kolonne på høgre side at Ludvig Selles hustrue vart gravlagd i februar 1775, 51 år gammal.

Sogn og Fjordane fylke, Sande, Bygstad, Viksdalen (Vik) i Gaular (Indre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Døde og begravede 1773-1775, Side 168
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270141

 

Den eg lurer på er Barbro Hansdtr. Kårstad (Grønhaug) (1707-1782). Har du notert kva som stod i databasen på ho?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 0.12, Lars Østensen skrev:

Barbro Hansdatter fra Grønhaug kan ikke være mor til Agate Halvorsdatter. Det er rett og slett ikke kronologisk mulig at hun kan ha en datter som er gammel nok til å være gift i 1734. Halvor Knudsen Kårstad må ha vært gift flere ganger. Trolig er sønnen Knut og datteren Agate av et annet ekteskap enn Ole og Maria.

 

Oppsummert: Ole er son til Barbro. Agate og Marie er neppe døtre av Barbro. Når det gjeld Knut er det vel umogeleg å seie noko som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ser at den forrige kona til Hans Jensson Grønhaug døydde kring 1703, så dottera hans, Barbro må iallefall vere fødd tidlegast kring 1704, og kan uansett ikkje ha ei dotter som er gift i 1734.

 

Barbro Hansdtr. er vel oppattkalla etter Hans J. Grønhaug si forrige kone, Barbro Olsdtr. Sunde. Barbro burde vel då vere eldste dotter til Hans J. Grønhaug og Kari Monsdtr., og eldre enn Dorthe Hansdtr. Stafsnes (Grønhaug), i følgje Geni f. kring 1706.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Oppsummert: Ole er son til Barbro. Agate og Marie er neppe døtre av Barbro. Når det gjeld Knut er det vel umogeleg å seie noko som helst.

Det eneste jeg kan si med sikkerhet er Barbro ikke er mor til Agate. Ole er trolig sønn av Barbro, men knut og Marie er helt uvisst. Det er ingenting kronologisk som tilsier at disse 2 ikke kan være barn av Barbro. Marie gifter seg i 1760 og kan fint være av siste ekteskapet. Knud er det skifte etter i 1751 og hadde da kun 1 datter som var 1 år gammel. Han var trolig født noen år før 1730, men hvor tidlig han er født er uvisst. Barbro Hansdatter var vistnok oppkalt etter Hans Jensen Grønhaugs første kone Barbro Olsdatter som vistnok døde i 1703. Hun er trolig født 1704-1707. Hun kan lett ha fått barn fra ca 1722-1725. Kronolgisk er det ingenting i veien for at hun er mor til Knud, Marie og Ole om disse opplysningene faktisk stemmer, men fra teoretisk mulig til å bevise hvem som var mor til disse er det et langt steg. Agate må ha vært på samme alder som stemoren eller litt yngre. Hun ser kronologisk ut til å være av et annet ekteskap enn de siste 3, men Knut er uviss da menn som regel var eldre enn kvinner når de giftet seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

... ser at den forrige kona til Hans Jensson Grønhaug døydde kring 1703, så dottera hans, Barbro må iallefall vere fødd tidlegast kring 1704, og kan uansett ikkje ha ei dotter som er gift i 1734.

Ja, nettopp. Da er vi enige om grunnlaget. Nå finner jeg ikke igjen kilden med hvor denne Åmund Olsen holdt til og hvorfor jeg mistenkte han for å kunne være en sønn av Ole Åmundsen og Barbro, men det dukker nok opp etterhvert når jeg får rotet rundt litt til.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Hun er trolig født 1704-1707. Hun kan lett ha fått barn fra ca 1722-1725.

 

I teorien ja, men det er ikkje det mest sannsynlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

I teorien ja, men det er ikkje det mest sannsynlege.

Hadde vi nå bare hatt et skifte etter Barbro eller siste ektemannen så hadde jo alt vært så mye enklere. Gitt hennes alder hadde hun sikkert barn i ekteskapet med Ole Åmundsen, men om noen av disse faktisk har levd opp er jo uvisst. Jeg mistenker denne Ole Åmundsen for å være fra Njøsen. Anders (Simonsen) Njøsen og Ole Åmundsen Kårstad var i klammeri uten at det fremgår hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Ja, nettopp. Da er vi enige om grunnlaget. Nå finner jeg ikke igjen kilden med hvor denne Åmund Olsen holdt til og hvorfor jeg mistenkte han for å kunne være en sønn av Ole Åmundsen og Barbro, men det dukker nok opp etterhvert når jeg får rotet rundt litt til.....

 

Anno 1778 den 30th Juny .... paa gaarden Kaarstad i Indre Dale skibr: Bøgstad sogn .... effter Ole Halvorsen Kaarstad i mellom enchen Kisti MadsD: og den afdødes saa velsom udi fælles børn navnlig:

1. Den afdødes datter af 1th ægteskab
8. Datteren Orsele OlsD: 20 aar gl: med formynder Herman Ottesen Waagen i Wiigs sogn
2. Deris felles børn:
a) Sønnen Mads Olsen 14 aar gl: med formynder Ole Madsen Hafstad i Førde sogn
b) Sønnen Gunder Olsen 11 aar gl: med formynder Erich Madsen Erdalen i Førde sogn
3. Knud Olsen 9 aar gl: med formynder Mons Hansen Niestad i Dale sogn
4. Sønnen Anders Olsen 7 aar gl: med formynder Annanias Hansen Ejde i Bøgstad sogn
5. Datteren Marthe Olsdatter 19 aar gl: med formynder Jon Heljesen Niøesen i Bøgstad sogn
6. Datteren Susane Olsdatter 17 aar gl: med formynder Aamund Olsen Ejchen i Holmedals sogn
7. Datteren Helene Olsdatter 2 aar gl: med formynder Niels Lodvigsen Sande i Sande sogn

Enchens laugverge Joen Heljesen Niøesen i Bøgstad sogn

 

Her har vi denne Åmund Olsen som blir formynder på et av barna til Ole Halvorsen. Gitt at Ole faktisk var sønn av Barbro Hansdatter hvilket er høyst sannsynlig basert på det kildene forteller og også at Mons Hansen Nistad ble formynder så er spørsmålet hvem denne Åmund er og hvorfor han ble oppnevnt som formynder.

 

I Fjaler-boka under gården Eiken fremgår følgende, side 303:

 

"Enkja, Anne Olsdtr., g. seg att 1770 m. Amund Olson Eiken f. 1739. Ved giftarmålet var .han skriven til Eiken, men det er uvisst om han var frå denne garden. Anne Olsdtr. vart spillsjuk og vart innlagd på hospital i Bergen. Amund Olson søkte i 1782 kongen om løyve til å g. seg m. Kristi Johannesdtr. Skivenes frå Hyllestad. Løyvet vart gjeve, og dei vart g. i 1782......"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 18.51, Lars Østensen skrev:

Med andre ord hadde denne Lars Olsen Berge og den ukjente kona som døde ca 1751 følgende barn:

(...)

2. Ole Larsen som bodde på "Wallen" hvor nå det måtte være

 

Identisk med

 

På 14.9.2012 den 11.43, Lars Østensen skrev:

Anno 1761 den 30 sept ... paa den gaard Bygstad ... efter afg: Synneve Larsdatter i mellom enkemanden Ole Nilsen paa den ene og deris felles børn to sønner navnlig:

 

1. Axel Olsen 18 aar

2. Nils Olsen 10 aar gl:

 

paa den anden side.

 

Til formynder for Axel Olsen blev broderen Hans Olsen Sunde og for Nils Olsen, Ole Larsen ?

 

Denne Vollen kan sikkert vere mange stader. Kan det vere Korsvoll? Evt. husmannsplassen Vollen under Steien/Steia i Dale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Denne Vollen kan sikkert vere mange stader. Kan det vere Korsvoll? Evt. husmannsplassen Vollen under Steien/Steia i Dale?

 

Ja, trolig identisk. Korsvoll er det neppe, men det andre alternativet er verdt å undersøke, men hva står det egentlig som gårdsnavn på denne formynderen Ole Larsen?

 

image.png.dbb178913c09d5c91ab1314d438a8c78.png

 

Volden?

 

image.png.80316f911a47fc0348c501de96c94cf4.png

 

Gaular bind 6a, side 155:

 

Leirvik, men som det fremgår av skifteprotokollen ble denne gården også kalt Volden....

 

1733 til 1771
Ola Larsson. Truleg gift med Gjertrud
Rasmusdotter, enkje etter forrige brukar.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.