Gå til innhold
Arkivverket

Ole Nilsen Bygstad (ca 1693 - 1763) - Gaular - Navn på kone nummer 2?

Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

På 29.7.2019 den 18.51, Lars Østensen skrev:

Gaularsoga, side 491:

"L.nr. 266. Berge. Bnr. 2, m. 4,07.
Lars Olson bygsla i 1711, k.sk. 1727. B: Bruse har grd. Ola,
Mari g.m. Haldor Pederson Yndestad, Synneve g.m. Ola Nilsson
Bygstad, Siri g.m. Anders Jensson Helle."

Enten er det skrivefeil eller så har de feiltolket navnet på kona til Anders Jensen. Hun het beviselig Johanna Larsdatter.

Eller så har ein blanda saman konene til Anders Jensson Helle. I følgje Bygdebok for Gaular, 6A, s. 90 vart han attgift med Siri Olsdtr.

Dersom ikkje det er fleire samtidige Anders Jensson Helle, så er han son til ein Jens Bjørvik (opphav ukjent) og Brita Pedersdtr. Bjørvik (Yndestad). Brita er syster til Halvor Pederson Yndestad som er nemnd her:

På 29.7.2019 den 18.51, Lars Østensen skrev:

3. Mari Larsdatter gift med Halvor Pedersen Yndestad

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Halvor Knudsen Kårstad så kan man utlede mer av kildene.

Gitt at han faktisk var sønnen til Knud Johannesen Hjelmeland, hvilket jeg anser som sannsynlig basert på hvem som blir formyndere for hans barn så er han i manntall 1701 hos faren på Hjelmeland og 18 år gammel:

Manntal 1701 for Nordre Bergenhus amt
    Namn     Alder     Stilling     Gard     Sokn     Prestegjeld
1954     Knud Johansen     64     o     Hielmeland     Bøgstad Sv.     Holmedahls
1955     Halvor Knudsen*     18     s     Hielmeland     Bøgstad Sv.     Holmedahls
1956     Anders Knudsen*     10     s     Hielmeland     Bøgstad Sv.     Holmedahls

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.1, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB
Merknader: Lenet
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-tl20070808170106.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11852&uid=ny&idx_side=-105
Halvor Knudsen kjøpte hans påboende part i Kårstad på offentlig auksjon i 11. desember 1726. Skjøtet tinglyst 1. januar 1727.

Fra Gaularsoga får vi vite følgende om han:

"1717. Halvor Knudsen, Knud Lassesen, Ole Olsen.
1723. 3 mand, 3 Løber, 2 kverne, 45 tdr. 4-32-20-32-8.
1727. Halfuor bøxel. 1706. Olle. 1707. Nils Jensen k.sk. 1727.
Clemend.

Skifte 1733. Halvor Knutson og Barbro Hansdtr. (?) Grønhaug.
B: Knut, Knut Andersson Yndestad, Ola g.m. Kristi
Madsdtr. Hafstad. Maria og Agate."

I og med at han hadde bøksel på Kårstad fra 1706 kan vi anta at han var gift omtrent dette året, hvilket også passer bra med denne sønnen til Knud Johannesen Hjelmeland. På dette tidspunkt var han i hvert fall ikke gift med Barbro Hansdatter fra Grønhaug. Hans barn bør være født i tidsrommet 1706-1733. En nogenlunde vettug fremstilling tilsier følgende:

Halvor Knudsen (ca 1683-1733) gift ca 1706 med NN og for andre gang med Barbro Hansdatter (ca 1707-1782). Barn:

1. Agate Halvordatter (ca 1708-1741) gift ca 1730 med Ole Nilsen Bygstad

2. Knud Halvorsen (før 1729-1751) gift ca 1749 med Johanna Olsdatter Kvamme

3.  Marie Halvordatter (ca 1724-1775) gift 1760 med Ludvig Simonsen Sæle

4. Ole Halvorsen (ca 1729-1777) gift 2 ganger.

Av disse barna må Agate være av første ekteskap. Knud kan om han giftet seg sent være av ekteskap 1, men han kan også være av ekteskap 2 om han giftet seg i tidlig alder. Marie sin alder ved gravleggelsen er høyst tvilsom. Jeg tror ingenting på at hun var 36 år gammel når hun giftet seg for første gang. Dersom hun var gift flere ganger er det teoretisk mulig at hun kan være født så tidlig som i 1724. Ole Halvorsen er ut fra det kildene forteller trolig av siste ekteskap.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Inge Nygård skrev:

Eit skifte frå 1763 etter Ole Aamundsen på Våge i Askvoll nemner enka Barbro Hansdtr. og seks felles born, nemleg Ole Olsen, Halvor Olsen, Hans Olsen, Aamund Olsen, Mari Olsdtr. og Kari Olsdtr. Verge for enka var sonen Ole Kaarstad: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126660140

Ja, nettopp. Dette er det som står om denne familen i Askvoll-boka:

image.png.246d64290d49c3ab89d1ae993df35b6c.png

Ved skiftet holdt 19. oktober 1752 etter far til Barbro Hansdatter, Hans Jensen Grønhaug, bodde dette paret på Kårstad.

image.png.d81f38de2ce2839772c9da6173895ca4.png

Jeg må korrigere meg selv. Dette er det som står i panteboka i forbindelse med at Ole Halvorsen overtar partene i gården Kårstad (tar ikke med alt):

"...Jeg Ole Aamundsen ????? ilige maade selger til min søn bemelte Ole Halvorsen 8?? merker smørs leie i fornefnte gaard Kaarestad som min hustrue paa same skifte (holdt 19. oktober 1752) til arfven vorden tillagt...."

Mao. så er det ektemannen til Barbro som selger denne parten til stesønnen Ole Halvorsen. Men, hvilken gård er det han skriver seg fra 2. februar 1753?

image.thumb.png.7c44dd69fe53a3f09b8bd41de9b7c3d3.png

Fra Fjaler-boka, bind 3, side 115:

Igelkjøn. L.nr. 215 a. Br.nr. 2. Opphavleg skyld: 1 pd. 3 m.
Seinare l .nr. 215 a og l.nr. 217. Skyld frå 1861: 3 dal. 21 sk.
Ny skyld: 5,15 m.
Peder Reinertson var eigar 1731-1739. Han var g. m. Helvig
Pedersdtr. Born: Reiniche f. 1730. Kari f. 1738.
Peder Reinertson fall truleg frå 1739. Enkja, Helvig Peder sdtr.
g. seg att 1740 m. Gunnar Jørgenson (berre nemnd i skattelistene
1740-1741).
Helvig Pedersdtr. d. 1742.
Ny busitjar 1742-1748: Botolv Sørenson Espedal (Øyrane),
g. 1) m. Marte Olsdtr. (d. 1745), g. 2) m. A.nna Botolvsdtr. Bom
i 1. ekteskap: Kornelius f. 1735, g. m. Kari Østensdtr. Flekke
(Hola), gardbrukarfolk Rakneberg. Mari f. 1739. I 2. ekteskap:
Mads f . 1747. Alis f. 1748.
Botolv Sørenson d. 1749.
Ole Amundson vart no busett på dette bruket 1752-1761.
Han var truleg g. m. enkja etter Botolv Sørenson.

Dette er trolig feilidentifikasjon. I de militære rullene finner vi 2 av arvingene i skiftet etter Ole Åmundsen bosatt på nettopp denne gården i 1761:

RA, Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0518: 1. Bergenhusiske regiment, 1760-1765, s. 55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110730546

Opplysningene passer også fortreffelig med det vi vet om Ole Åmundsen som tydeligvis har flyttet fra Kårstad i denne tidsperioden.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.bb374cc89d503b0914cb9125ee8a0bfa.png

Fra Fjaler-boka, side 110:

"Gamle namneformer:
Iglethinde 1563. Eglethønn 1567. Iglechuindt, Igletiundt 1598. Igleting 1603. Englethiønnd 1608. Øchelin med Ødeiorden 1667. Echeltien med Ødeiorden 1723. Igeltin 1750."

Og basert på dette kan vi befri Ole Åmundsen fra å bo på gården "Fletterud". Det må rett og slett være en feiltolking av gårdsnavnet.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Inge Nygård skrev:

Eit skifte frå 1763 etter Ole Aamundsen på Våge i Askvoll nemner enka Barbro Hansdtr. og seks felles born, nemleg Ole Olsen, Halvor Olsen, Hans Olsen, Aamund Olsen, Mari Olsdtr. og Kari Olsdtr. Verge for enka var sonen Ole Kaarstad: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126660140

5 timer siden, Lars Østensen skrev:

(...)

Og basert på dette kan vi befri Ole Åmundsen fra å bo på gården "Fletterud". Det må rett og slett være en feiltolking av gårdsnavnet.

Dette er bra jobba! Eg les dette som Ildkiend, og eg har sett liknande skrivemåte mange gonger. Det kan også nemnast at Igelkjøn (Igeltjørn) i dialekten blir uttalt Ilkjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette er bra jobba! Eg les dette som Ildkiend, og eg har sett liknande skrivemåte mange gonger. Det kan også nemnast at Igelkjøn (Igeltjørn) i dialekten blir uttalt Ilkjenn.

Jeg skjønner hvorfor de har slitt med å identifisere rett navn på gården, men første bokstav er i hvert fall I eller J, og navnet slutter med nd. Dette var ikke av de enkleste nøttene å knekke.....

Uansett så passer Åmund Olsen på Igelkjøn aldersmessig med den Åmund Olsen som gifter seg til Eiken i Fjaler. I og med at han er formynder på Ole Halvorsen sin datter antar jeg at han er sønn av Ole Åmundsen og Barbro Hansdatter. Men hvor ble det av resten av disse barna montro?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ein går vidare har eg sett litt på skiftet. Det ser ikkje ut som at det blei noko att å arve. Mange av kreditorane frå nærområdet til Igelkjøn. Dette gjeld Halvor Flekke, Henrik Nitter, Hans Olsson Tysse, Mads Madsson Hovland (frå Haugland/Hovland ytre?), den avdøde lensmannen Søren Tollakson Hovland (Haugland). (Flekke og Haugland er nabogardar til Igelkjøn). Jørgen Løbrot (i Guddal, Fjaler) er også nemnd. Og det er dessutan nemnt fleire stader at kreditorane har fått utlegg i ei kvern på Igelkjøn. Skiftet ber såleis meir preg av at dei har budd på Igelkjøn enn på Våge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars Østensen skrev:

image.thumb.png.7c44dd69fe53a3f09b8bd41de9b7c3d3.png

Berre så det er nemnt, så står namnet også på forrige side:

1928498549_utennavn.thumb.jpg.58ad34e0e6fd284ae21690f439d2a97f.jpg

Og begge stader er det prikk over i-en i Ildkiend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Berre så det er nemnt, så står namnet også på forrige side:

1928498549_utennavn.thumb.jpg.58ad34e0e6fd284ae21690f439d2a97f.jpg

Og begge stader er det prikk over i-en i Ildkiend.

Lettere å lese navnet i den første, men ja det stemmer at det står to ganger i forbindelse med denne transaksjonen....

Hadde de bare vært litt mer spandabel med opplysninger om fødested i disse militære rullene som ligger skannetså hadde alt vært så mye enklere......

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Østensen skrev:

image.thumb.png.bb374cc89d503b0914cb9125ee8a0bfa.png

Dersom Hans Olsson er son til Ole Åmundson og Barbro Hansdtr. kan han umogeleg vere 33 år i 1761. Men det ser ut som det har blitt skrive "33", og så skrive over med "23".

Då eg gjekk på skule var ikkje lærarane så fornøgde når ein gjorde det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dersom Hans Olsson er son til Ole Åmundson og Barbro Hansdtr. kan han umogeleg vere 33 år i 1761. Men det ser ut som det har blitt skrive "33", og så skrive over med "23".

Då eg gjekk på skule var ikkje lærarane så fornøgde når ein gjorde det slik.

I skifteprotokollene og andre rettskraftige dokumenter var ikke det lov. Korreksjon ble gjort med å stiple under ordet som skulle vekk og så ble det som skulle stå der skrevet inn fortløpende. Nå har vi tilbaketast som ivaretar den problemstillingen....

Jeg tolker også at alderen på ham er rettet til 23, men det kan jo tenkes at det har bodd en annen Hans Olsen på gården og at det er han som er nevnt der i 1761. Navnet er såpass vanlig at man kun kan anta at dette er sønnen til Ole Åmundsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Åmund Olsson Eiken meiner eg at han vere identisk med formyndaren i skiftet etter halvbroren på Kårstad. Og det er vel også svært usannsynleg at det ikkje er han som er nemnd på Igelkjøn i 1761. (Det siste kan ein vel rett nok ikkje vere 100% sikker på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Når det gjeld Åmund Olsson Eiken meiner eg at han vere identisk med formyndaren i skiftet etter halvbroren på Kårstad. Og det er vel også svært usannsynleg at det ikkje er han som er nemnd på Igelkjøn i 1761. (Det siste kan ein vel rett nok ikkje vere 100% sikker på).

100% sikker kan man uansett ikke være, men her peker tross alt det vi har gått gjennom av kilder i samme retning, og det som var uklart som f.eks. dette gårdsnavnet som ikke finns i Sogn og Fjordane har vi nå forhåpentligvis avklart engang for alle. Jeg er stort sett fornøyd når kildene forteller samme historie hele veien med at dette er den sannsynlige løsningen, men sikker kan man aldri være.... Dette er i hvert fall mer rett enn det som står i bygdeboka så får nå tiden vise om det dukker opp nye kilder som kan kaste ytterligere lys over historien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Østensen skrev:

Uansett så passer Åmund Olsen på Igelkjøn aldersmessig med den Åmund Olsen som gifter seg til Eiken i Fjaler. I og med at han er formynder på Ole Halvorsen sin datter antar jeg at han er sønn av Ole Åmundsen og Barbro Hansdatter. Men hvor ble det av resten av disse barna montro?

Ja, sei det. Dei kan vel vere nemnde slik som på Nedgarden II i Rivedal (Fjalerboka, bind 1, side 214:

Frå 1734 til 1758 fylgde Klemmet Rasmusson og frå 1759 til 1770 Halvor Olson. Kjeldene gjev ikkje meir opplysning om desse bøndene. Halvor hadde ei dotter, Rakel, f. 1762, g. m. husm. Kristoffer Larsson Eiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sei det. Dei kan vel vere nemnde slik som på Nedgarden II i Rivedal (Fjalerboka, bind 1, side 214:

Frå 1734 til 1758 fylgde Klemmet Rasmusson og frå 1759 til 1770 Halvor Olson. Kjeldene gjev ikkje meir opplysning om desse bøndene. Halvor hadde ei dotter, Rakel, f. 1762, g. m. husm.
Kristoffer Larsson Eiken.

En eller annen plass ligger det nok en kilde som forteller at a var bror til b eller lignende som muliggjør at det er mulig å spore disse søskene videre, men de skal få ligge for min del. Jeg har nok av andre som henger i løse luften og som må spores videre...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av lause trådar å ta av. Her er ein annan:

På 31.7.2019 den 20.15, Lars Østensen skrev:

Anno 1778 den 30th Juny .... paa gaarden Kaarstad i Indre Dale skibr: Bøgstad sogn .... effter Ole Halvorsen Kaarstad i mellom enchen Kisti MadsD: og den afdødes saa velsom udi fælles børn navnlig:

1. Den afdødes datter af 1th ægteskab
8. Datteren Orsele OlsD: 20 aar gl: med formynder Herman Ottesen Waagen i Wiigs sogn
2. Deris felles børn:
a) Sønnen Mads Olsen 14 aar gl: med formynder Ole Madsen Hafstad i Førde sogn
b) Sønnen Gunder Olsen 11 aar gl: med formynder Erich Madsen Erdalen i Førde sogn
3. Knud Olsen 9 aar gl: med formynder Mons Hansen Niestad i Dale sogn
4. Sønnen Anders Olsen 7 aar gl: med formynder Annanias Hansen Ejde i Bøgstad sogn
5. Datteren Marthe Olsdatter 19 aar gl: med formynder Jon Heljesen Niøesen i Bøgstad sogn
6. Datteren Susane Olsdatter 17 aar gl: med formynder Aamund Olsen Ejchen i Holmedals sogn
7. Datteren Helene Olsdatter 2 aar gl: med formynder Niels Lodvigsen Sande i Sande sogn

Enchens laugverge Joen Heljesen Niøesen i Bøgstad sogn

I bygdeboka står følgjande:

1752 til 1779
Ola Halvorsson f. kr. 1730, d. 1777 på Kårstad.

Gift 1. med Marte.

Gift 2. 1757 med Kirsti Madsdotter f. kr. 1732 på Hafstad i Førde, d. 1805 på Kårstad. Kirsti var enkje etter Ola Olsson Mo, Førde. Ho blir seinare gift med Rasmus Rasmusson Kårstad.

Barn i 1. ekteskapet:
a. Oselle f. kr. 1757.

Barn i 2. ekteskapet:
Marte f. 1758 osv.

Har ein berre gjetta seg til at fyrste kona heitte Marte?

Same Osele?

31/1 1779:
(...) Ditto dato copuleret ungkarl Johannes Johannessen Kirkelien og Pigen Aasle OlsDatter Waagen.

Høgre side, venstre kolonne.

Sogn og Fjordane fylke, Sande, Bygstad, Viksdalen (Vik) i Gaular (Indre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Viede 1778-1779, Side 86
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270088

Trulovinga, øverst i høgre kolonne på venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Sande, Bygstad, Viksdalen (Vik) i Gaular (Indre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Trolovede 1779, Side 56
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270058

Gaular bind 4, side 47. Kirkelid, br. nr. 1:

1742 til 1783
Johannes Johannesson d. 1783, gift med Sigrid Johannesdotter, d. 1786.
Born:
a. Johannes d.e., d. 1781, g. 1779 med Osle Olsdotter d. 1786. Johannes budde hjå broren på garden då han drukna i 1781. Paret hadde ei jente Oline f. 1777.
b. Osv.

Eg hentar skifta etter Johannes og Sigrid frå følgjande tråd: https://forum.arkivverket.no/topic/179560-hans-nilsen-hatlestad-ca-1612-ca-1692-gaular-etterkommere-upløyd-mark/

På 10.9.2012 den 23.27, Lars Østensen skrev:

Kirkelie Anno 1783 den 29de April paa Kirkelie udi Indre Dale skib: - Wigs sogn med lensmand Elling Monsen Qvame og vurderingsmand Johannes Rognaldsen Vigen og Berent Rognaldsen ibdm: efter Johannes Johanesen - Enchen Siri Johansdatter med laugverge Søren Nielsen Øfrestrand og deris sønner:

1. Søn: Johanes JohanS: død og efterladt sig datteren Oline JohansD: 4 aar gl: med formynder Herman Ottesen Vaagen i Vigs sogn

2. Søn: Anders Johansen myndig og boende paa Haarklou i Houchdalen tilstede

3. Søn: Johannes Johannesen myndig og hiemme

4. Søn: Hans Johannesen myndig og hiemme?

5. Søn: Gunder Johannesen 22 aar med curator Tosten Olsen Nedrestrand i Vigs sogn

6. Søn: Giert Johannesen 18 aar med curator Jon Hestad i Vigs sogn

7. Søn: Søren Johannesen 15 aar med formynder Lars Nielsen Hestad i Wiigs sogn

På 10.9.2012 den 23.27, Lars Østensen skrev:

Anno 1786 den 2de Martÿ paa grd: Kirkelie udi Indre Dale skib: Wiigs sogn med lensmand Elling Monsen Qvame og VM: Jon Monsen Hesta og Niels Gregoriusen ibdm: til frabÿtte holden efter forlangende af enken Siri JohansD: Kirkelie med laugverge Søren Nielsen Øfrestrand - I mellom hendes sønner ? angiven:

1. S: Johanes Johanesen død og efterladt sig datter Oline JohansD: 7 aar - Form: Herman O: Waagen

2. S: Anders Johans: Haarklou myndig

3. S: Johanes JohanS: Nydahl myndig

4. S: Hans Johanesen myndig

5. S: Gunder JohanS: Sunde myndig

6. S: Giert JohanS: 21 aar curator Jon Hestad

7. S: Søren JohanS: 18 aar curator Lars Hestad

Og så er det skifte på Kirkeli 23/3 1782 etter sonen deira, Johannes Johannesson:

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 15 (1779-1806), Skifteprotokollside, Side 41b-42a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127620044

"(...) deling imellem hans hustrue, Orsle Olsdtr og deris sammen aflede datter Oline Johansdtr, 4 aar gl., dog sagde Enken sig at være frugtsomerlig, og forlangte ??? til Laugværge for sig, som Formynder for Børnene(?) ifaldet hun gik mod dem i Arv, den dannemand Herman Otthesen Waagen i Wiigs Sogn, som ??? hendes ??? (kva står det her?) til at ville ??? paa bedste maade ??? for hende og Børnene".

20/9 1782 vart skiftet "(...) foretaget paa gaarden ???", og i mellomtida hadde enkja fått sonen, Johannes, 1/4 år. (Ein Jonas Hansson Kirkeli døydde i juni 1786, 3 1/2 år gammal).

Er denne Herman Ottesen Vågen som går att alle stader ein slektning av Osele?

Eg greier ikkje å finne Osle død i 1786, så spørsmålet er om bygdeboka har blanda ho saman med mora og sonen, som begge døydde kring 1786? Derimot fann eg noko heilt anna.

Gaular 4, side 657. Vågen:

1697 til ca. 1715

Elling Monsson f. kr. 1657. Kona ukjend. Dette var hennar andre ekteskap.

Borna frå hennar første ekteskap:
a. Bernt Monsson, gift Vårdal i Dale.
b. Alet Monsdotter, gift med Peder Nilsson Eidevik.
c. Karen Monsdotter, gift med Sjur Johannesson Åse.
d. Elling Monsen f. kr. 1725. gift med Marte Ellingsdotter Vikum
Born frå dette ekteskapet:
e. Mons f. kr. 1691. Neste brukar.
f. Jon gift på Vagstad i Dale.
g. Kari d. kr. 1762
h. Marte

ca. 1715 til ca. 1720
Mons Ellingsson f. kr. 1691, d. kr. 1720 og
Barbro Hansdotter d. kring 1760. Barbro gifta seg opp att med Otto Hermansson

(...)
Herman. Neste brukar.

Fjalerboka, bind 1, s.237. Vagstad

Som nemnt ovanfor var garden Vagstad delt i to bruk i 1735. Den fyrste brukaren på l.nr. 52 var Halvor Pederson 1735-1741. Etter han fylgde Jon Ellingson 1742-1774. Han var g. m. Kari lvarsdtr. Born:

Truls f. 1745, g. m. Synneve Herlufsdtr., busette Myklebust, Hyllestad.

Guri f. 1747, g. 1775 m. Daniel Jonson Hyllset, dei fekk garden.

Elling f. 1751.

Ivar f. 1756, g. 1785 m. Osle (Ashild?) Olsdtr. Vågen, Viksdalen.

Synneve f. 1758, g. 1789 m. Jakob Johannesson Hyllset, husm. folk Liset.
Jon Ellingson d. 1775. Kari Ivarsdtr. d. 1784, 71 år.

Ved trulovinga 29/3 1785 står ho som Danneqvinde Osle Olsd. Vagstad:

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 2 (1779-1798), Kronologisk liste 1785, Side 76
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818030762

og tilsvarande for vigsla 30/4 1785.

Kvar har bygdeboka det frå at ho kom frå Vågen i Gaular? Er ho identisk med Osle Olsdtr. Kårstad/Kirkeli? Og kvar blei det av Ivar og Osle seinare?

Tillegg: Det er vel kanskje dette paret ein finn att i Bergen:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=1301&firstname=Oselle|Aselle|Aaselle|Aasle|Osle|Assele|Asele|Osele|Aassele&lastname=ol*&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1780&event_year_to=1800&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

I 1801 var Ivar blitt attgift med kone nummer 2, og bur også saman med dottera, Helene frå fyrste ekteskap: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058390015708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Frå 1734 til 1758 fylgde Klemmet Rasmusson og frå 1759 til 1770 Halvor Olson. Kjeldene gjev ikkje meir opplysning om desse bøndene. Halvor hadde ei dotter, Rakel, f. 1762, g. m. husm. Kristoffer Larsson Eiken.

Dette var eit skot i blinde, men er kanskje ikkje heilt på jordet. I skiftet etter Ole Åmundson er det nemnt to gonger at kreditorane får utlegg i ein sau (?) hos Halvor Rivedal.

Eg legg også merke til at buet skuldar Henrik Nitter etter dom, så då skal det vel stå eitt eller anna spennande ein stad i tingboka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Same Osele?

31/1 1779:
(...) Ditto dato copuleret ungkarl Johannes Johannessen Kirkelien og Pigen Aasle OlsDatter Waagen.

Høgre side, venstre kolonne.

Sogn og Fjordane fylke, Sande, Bygstad, Viksdalen (Vik) i Gaular (Indre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Viede 1778-1779, Side 86
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270088

Trulovinga, øverst i høgre kolonne på venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Sande, Bygstad, Viksdalen (Vik) i Gaular (Indre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Trolovede 1779, Side 56
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270058

Gaular bind 4, side 47. Kirkelid, br. nr. 1:

1742 til 1783
Johannes Johannesson d. 1783, gift med Sigrid Johannesdotter, d. 1786.
Born:
a. Johannes d.e., d. 1781, g. 1779 med Osle Olsdotter d. 1786. Johannes budde hjå broren på garden då han drukna i 1781. Paret hadde ei jente Oline f. 1777.
b. Osv.

Eg hentar skifta etter Johannes og Sigrid frå følgjande tråd: https://forum.arkivverket.no/topic/179560-hans-nilsen-hatlestad-ca-1612-ca-1692-gaular-etterkommere-upløyd-mark/

Og så er det skifte på Kirkeli 23/3 1782 etter sonen deira, Johannes Johannesson:

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 15 (1779-1806), Skifteprotokollside, Side 41b-42a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127620044

"(...) deling imellem hans hustrue, Orsle Olsdtr og deris sammen aflede datter Oline Johansdtr, 4 aar gl., dog sagde Enken sig at være frugtsomerlig, og forlangte ??? til Laugværge for sig, som Formynder for Børnene(?) ifaldet hun gik mod dem i Arv, den dannemand Herman Otthesen Waagen i Wiigs Sogn, som ??? hendes ??? (kva står det her?) til at ville ??? paa bedste maade ??? for hende og Børnene". 

20/9 1782 vart skiftet "(...) foretaget paa gaarden ???", og i mellomtida hadde enkja fått sonen, Johannes, 1/4 år. (Ein Jonas Hansson Kirkeli døydde i juni 1786, 3 1/2 år gammal).

Er denne Herman Ottesen Vågen som går att alle stader ein slektning av Osele?

Eg greier ikkje å finne Osle død i 1786, så spørsmålet er om bygdeboka har blanda ho saman med mora og sonen, som begge døydde kring 1786? Derimot fann eg noko heilt anna.

Ja, det er trolig samme Orsle. Jeg klarer ikke lese hva som står i den aktuelle teksten. Blekket har sklidd ut på de stedene du etterlyser innholdet.

image.thumb.png.26dfcff1e1f9f4b4f55b9cbbed2425dd.png

"...Herman Otthesen Waagen i Wiigs Sogn, som var hendes Bedste=???, og som...."

Jeg klarer ikke å finne noe slektskap mellom Orsle Olsdatter og Hermand Otthesen Waagen. Hermand Otthesen var gift med en enke på Kårstad, men de måtte flytte derfra og til Vågen. Han døde barnløs og hans søsken arvet ham.

Faren til Hermand Otthesen, Otthe Hermandsen Vågen, hadde 2 halvsøsken. Herman Olsen Hage og en Brite Olsdatter. Det ble holdt skifte etter deres mor i 1741:

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 282-283
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630752
Bemelte tiid publ. et skiftebrev forrettet den 13. oktober 1741 etter enken Marithe Olsdatter Hage, som var eier for 1pd 7 1/2 l smør i gården Hage, som imellom hendes 2de børn blev delt, og tilfaldt sønnen Hermand Olsen 15 3/4 l og datteren Brithe Olsdatter 15 3/4 l s: leie

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.2a, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB
Merknader: Lenet
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-tl20070808170605.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11853&uid=ny&idx_side=-129
Kiendes jig underskrefne Otte Hermandsen Waagen og hermed for alle vitterlig giør at have paa min søster Brithe Olsdatter weigne, som hendes anordnede formynder soldt skiødet og afhended som jeg og hermed selger, skiøder og afhender til vores kiære broder Hermand Olsen 15 3/4 ? smørs leie udj gaarden Hage som udj Sundfiords fogderi og Wigs sogn udj Indre Dahle skibbreide er liggende og bemelte min søster udj skifte efter vores sahl: moder Marithe Olsdatter Hage efter skiftebrevets fremlagt af dato 13de october 1741......
Undertegnet Waage den 18de october 1741

Marithe Olsdatter Hage var datter av Ole Ottesen Ness, og søster til Knut Olsen Ness som det er skifte etter i 1756.

Fra Gaular-boka, bind 4, side 577:

ca. 1690 til 1708
Hermann Eilefsson f. kr. 1669, d. kr. 1708.
Gift med Marit Olsdotter.
Dei hadde borna:
a. Otto
b. Peder
Familien hadde far til Hermann, buande hjå seg.

1708 til 1734
Ola Olsson f. på Tormodset, d. kr. 1734.
Gift med Marit Olsdotter d. kr. 1742. Dei
hadde boma:
a. Hermann. Neste brukar.
b. Brite

Det er mao. samme Marit Olsdatter som var gift med Hermann og Ola over som er mor til disse barna.

Hvor denne Brithe Olsdatter ble av er en gåte.... Kanskje svaret ligger der?

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaular bind 6b, side 633 - gården Ytre Sæle:

ca. 1670 til 1692
Nils Madsson, d.kr. 1692 på Sæle. Gift
med Kari Olsdotter.
Born:
a. Mads f.kr. 1679. Neste brukar.
b. Mari. bst. Kårstad.
c. Marit.
d. Synneva.
e. Ingeborg. Neste brukar.

Hvem var denne Mari gift med montro?

Kan det tenkes at hun var første kona til Halvor Knudsen Kårstad, og at hans datter ved navn Mari er oppkalt etter første kona?

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1687-1697, s. 142b-143a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126630147

Hun var bosatt på Kårstad i 1692 og sannsynligvis gift der allerede på det tidspunkt, men med hvem?

De er sparsomme med opplysninger i Gaular-bøkene:

image.thumb.png.7a0a39af3739fa5c1580cdb5efc13dc2.png

Det fremgår av skiftet at morbroren Lauritz Niøsen ble formynder på de umyndige barna. Videre fremgår det at en Østen(?) Kårstad også ble formynder. Skal vi tro at det var ektemannen til Mari?

Og hvem var bruker på den parten som Halvor Knudsen overtok ?

Gaular bind 6b, side 592:

ca. 1690 til 1706
Øystein Knutsson f.kr. 1638.

(Dette er trolig sønnen til Knud Østensen og Magnhild Hansdatter på Kvamme, og han var i så fall født ca 1646. I skiftet etter faren Knud holdt i 1677 var han bosatt på Kårstad).

1706 til 1735
Halvor Knutsson d.kr. 1733......

Skal vi tro at Halvor Knutsson ble gift med enka etter Øystein Knutsen?

Under gården Njøsen fremgår følgende fra Gaular, bind 6b, side 647:

ca. 1670 til ca. 1695
Ingeborg Olsdotter d.kr. 1680. Gift med
Ola Olsson.
Born:
a. Ola. bst Flekke.
b. Lars. Neste brukar
c. Kari. bst. Sæle
d. Ales. bst. Lending.

Det må derved være denne Kari som er enken etter Nils Madsen i skiftet over.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

12 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette var eit skot i blinde, men er kanskje ikkje heilt på jordet. I skiftet etter Ole Åmundson er det nemnt to gonger at kreditorane får utlegg i ein sau (?) hos Halvor Rivedal.

Og her er vel beviset:

1760:

Dom 25. ind Holmedahl (...) Copul: Halvor Olsen Ilkeim til Ingebor Clemits datt. Rivedahl.

Venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1761, Side 66-67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640143

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er vel beviset:

1760:

Dom 25. ind Holmedahl (...) Copul: Halvor Olsen Ilkeim til Ingebor Clemits datt. Rivedahl.

Venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1761, Side 66-67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640143

Godt jobbet! Ja, det ser særdeles plausibelt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor og Ingeborg var i slekt "udi  Tredie Leed" (Kva vil det seie?), og søkte om lov til å gifte seg:

https://www.digitalarkivet.no/view/131/pc00000000178809

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0041: Norske registre, 1760-1762, s. 257b
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20120921610513

I 1781 ser det ut til at han budde hos broren, Åmund på Eiken.

https://www.digitalarkivet.no/view/63/pc00000000187969

Der finn eg Åmund, stedottera  Anne f. 1762 og Kirsti som Åmund skulle gifte seg med. Dei andre trur eg er Halvor Olsson samt borna Ole Halvorson f. 1767 og Barbro Halvorsdtr. f. 1776.

Halvor finn eg ikkje att. Når det gjeld Ingeborg finn eg desse to:

Mogeleg kandidat i Bergen i 1801: Ingeborg Clementzdatter - Fødd kring 1726 - "Logeerende" - "Enke af 1. ægteskab" - "Faaer fattigpenge".

Mogeleg kandidat som blir gravlagd i Fjaler i 1813: Ingeborg Klemetsdatter - Fødd kring 1735 - Lægdslem - Rivedal

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Halvor og Ingeborg var i slekt "udi  Tredie Leed" (Kva vil det seie?), og søkte om lov til å gifte seg:

Det vil si at de var tremenninger enten direkte eller forskjøvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider