Gå til innhold
Arkivverket

Østfold : Omstreifere Rødenes / Åsen - 'Kieldsenfølget' - Lisa Svendsdatter/Christian Christiansen

Litta
 Del

Recommended Posts

Hei Terje,

Jeg har nå jobbet en del med slektene Hakebro, Kjelsen og Barlin og laget et hefte for en fetter av meg, som er etterkommer av Hakebro. Det er en PDF fil på 65 sider.

Om du er interessert kan du få den av meg. Send meg din epost, så skal jeg sende den til deg.

mvh

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

Jeg har nå jobbet en del med slektene Hakebro, Kjelsen og Barlin og laget et hefte for en fetter av meg, som er etterkommer av Hakebro. Det er en PDF fil på 65 sider.

Om du er interessert kan du få den av meg. Send meg din epost, så skal jeg sende den til deg.

mvh

Sven

Hei Sven.

Du kan sende den på tr.holmjohnsen@gmail.com så skal jeg sende deg mitt utkast tilbake.

Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei Terje,

mvh

Sven

Hei, jeg er ny bruker på dette forumet. Jeg leiter etter mine tippoldeforeldre, Anne Marie Christiansdatter Hakebru f.1828 og hennes mann, Ouen Olsen f. 1824. Deres sønn, Oskar Ouensen f. 1865 er min oldefar.....har du noen opplysninger i din PDF fil om dette?

Mvh Svein Tore Finstad

Mail: svanne@ymail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise Hansen skrev i innlegg #71.

Jeg leter etter dåpene til Hans Olsen Hakebrus barn fra Bjørns innlegg. Jeg fant ikke Engebret Hansen døpt i Rødenes, men jeg tror jeg kan ha funnet (bekreftelse på) dåpen i Eidsberg 16. januar 1794. Han var hjemmedøpt, så han kan være født i 1793.

Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1794, side 27.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-27

(Tredje ovenfra v. side)

Hans Olsen - Maria Knudsdatter ægtefolk fra Agger(?) Sogn'. Alle fadderne fra prestegården. En uleselig linje til slutt.

Det rette er vel at han var født 16. januar 1794, og hjemme døpt. Stadfestet i kirken 2. mars i kirken.Se den ¨uleselige¨ linjen. Mvh Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise Hansen skrev i innlegg #71.

Jeg leter etter dåpene til Hans Olsen Hakebrus barn fra Bjørns innlegg. Jeg fant ikke Engebret Hansen døpt i Rødenes, men jeg tror jeg kan ha funnet (bekreftelse på) dåpen i Eidsberg 16. januar 1794. Han var hjemmedøpt, så han kan være født i 1793.

(...)

Hans Olsen - Maria Knudsdatter ægtefolk fra Agger(?) Sogn'. Alle fadderne fra prestegården. En uleselig linje til slutt.

Det rette er vel at han var født 16. januar 1794, og hjemme døpt. Stadfestet i kirken 2. mars i kirken.Se den ¨uleselige¨ linjen. Mvh Frank.

Jeg må nok si meg uenig. Rubrikken til høyre hvor det står 2. mars gjelder morens introduksjon, (Se første side i denne kirkeboken) og datoen 16. januar er datoen for den kirkelige handlingen. Repetisjonstegnene i de påfølgende dåpene styrker at dette forgår 16. januar. Fødselsdatoer er ikke oppgitt her.

Har du forøvrig tydet den uleselige linjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

For en innfløkt, men spennende, tråd å følge! Sophia Albertina Olsdotter Rapp (1822-?) fra Sunne i Värmland som var gift med Hans Christiansen Hagabru (ca 1819-43) og senere Hans Christiansen Kjeldsen, var søster av min tipptippoldemor Anna Maria Rapp (1831 Sunne - 1892 Sarpsborg). Også sistnevnte giftet seg og slo seg ned i Rødenes. Hun giftet seg med Ole Olsen (f. ca 1805 på Eidsvoll, d. 1886 i Sarpsborg), og de fikk 4 barn. Familien flyttet så til en plass under Sikkeland i Varteig. Har ikke funnet ut all verdens om dem, så er veldig interessert dersom noen skulle ha informasjon om denne familien (har forsåvidt funnet dåp/konfirmasjon/vigsler/død for barna deres, og funnet dem i folketellingene. Men har ingen opplysninger utover arkivene, som f.eks fra bygdebøker eller annet. Har heller ikke lykkes med å finne etterkommere etter 1910).

Så tilbake til Sophia og Hans Christiansenx2. Sophias søster (pige) Maria (Maja) Stina Olsdotter Rapp (1824-1909) fikk 4.12.1843 datteren Sofia Albertina Rapp i Sunne. Far er oppgitt å være "Hans Christianss fr. Rønäs i Norige".

http://search.ancestry.se/iexec?htx=View&r=5552&dbid=2225&iid=XY-711_527__55-051400_2&fn=&ln=Dokument+fr%c3%a5n+Sverige%2c+kyrkb%c3%b6cker%2c+1500-1941&st=r&ssrc=pt_t26027247_p13759929889_kpidz0q3d13759929889z0q26pgz0q3d32768z0q26pgplz0q3dpid&pid=28106400

Spørsmålet er jo da unektelig hvem av Hans'ene dette er, om denne Maja Stina har vært i Norge, eller Hans 1 eller 2 har truffet henne i Sverige. Det er jo også veldig interessant at barnet som blir født, kalles opp etter den (eventuelt) bedratte hustru (og søster).

Noen som kjenner noe mer til dette?

Jeg er også veldig interessert i å motta pdf-filen om Hakebro, Kieldsen og Barlin! hannekj@gmail.com

vennlig hilsen Hanne Kj. Østenrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider