Gå til innhold
Arkivverket
Unni

Anna Olsdtr f ca 1725 Nes Akershus oppslag eller annen hjelp

Recommended Posts

Unni

Hei!

Håper noen kan hjelpe med å finne Anna Olsdtr f ca 1725. Hun giftet seg med Eric Larsen i Nes 22.10.1744.

De fikk 9 barn som jeg har f.år på. Mine opplysninger er hentet fra Raumnes Historielag, og der står det ikke noe stedsnavn på Anna . Jjeg har vært inne på Nes kirkebok, men den er dessverre uleselig for meg. Paret bodde på Stensbodding å var innerster der. Paret døde tidlig Mars 1765 å etterlot seg 9 fattige barn

Mvh Unni

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Hei.

I sjeleregisteret står det Anna Olsdatter Blakier (Blaker):

Akershus fylke, Nes, Sjeleregister nr. 2 (1600-1780), Sjeleregister 1600-1780, side 131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7654&idx_id=7654&uid=ny&idx_side=-123 (øverst)

Eriks familie er skrevet opp nederst på forrige v. side.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Nes på Romerike - gårdshistorie redigert av B. Kirkeby, utgitt av Nes kommune 1969, bind V, s. 139:

'Stensbodding - bruk III:

Erik Larsen fra bruk II 1721 - 1765 g. m. Anne Olsdatter, som levde ca. 1725 - 1765, var brukere fra 1745.

Barn Inger (f. ca. 1745 - 1819 - se neste), Rønnaug f. 1746, gift 1767 med Ole Gulbrandsen Nyhus, Marte f. 1749, Kari f. 1751, Eli 1753-1755, Lars f. 1756, gift 1785 med Kari Olsdatter Grønnbakken, gift 2. gang med Kari Tjøstelsdatter Bodding, Gudbjørg f. 1758, Ole f. 1760, Kristen f. 1762 - 1773.

Erik Larsen fikk bygselbrev på 33/4 lispund av Melvoll prebendes gods i Stensbodding av enka etter Jacob Rasch. Både Erik og kona døde i 1765 ('fra ni små fattige barn'). (...) En svigersønn (Hans Tjøstelsen fra Søndre Brauter 1740 -1768, gift med Inger Eriksdatter) tok over (bygselbrev datert 27. februar 1766.)'

Jeg så på fadderne ved Rønnaugs dåp, og de ser ut til å være fra Stenbodding og nabogårder. Om en kunne gå gjennom alle fadderne i barnas dåper, kan det hende det er med en fadder fra Blaker/Aurskog - slektning av Anne- som kan gi en pekepinn om hvor i Blaker Anna kom fra.

Ellers er det å se på konfirmasjonslister i Blaker/Aurskog og sjekke ut de Anne Olsdatter en finner i passende alder der. (Det er vel først når en har et par gårdsnavn å gå ut fra at noen kan gjøre oppslag i bygdebøkene for dette området.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Unni

Tusen takk for hjelpen! Hadde store problemer med å legge inn innlegget i dag. Trodde ikke innlegget kom inn.

Nå skal jeg finlese alt! Mvh Unni

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.