Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Ole Aslaksen Nedre Bøen f 1761(?) Reinli, Sør-Aurdal, Oppland.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Noen som kjenner foreldrene til Ole Aslaksen Nedre Bøen?

 

Skal iflg FT 1801 og dødsfall (S.Aurdal, Ministr.bok nr.2, døde 1825 s 224 nr 9) være født 1761.

 

Er ikke i stand til å finne dåpen, - har finkjemmet kirkebøkene, både "ægte", de offentlig absolverte, konfirmerte og de trolovede/copulerte.

 

En Ole Aslaksen Holden fødes 5 sept 1762 - nærmeste jeg kommer. (Aurdal, Ministr.bok nr 4, fødte og døpte 1762, s. 586)

 

Kan faren være den Aslak ( f 1741) som nevnes som sønn av Syver Hermansen og Guri Aslaksdatter i "Valdressoga 2" s 786 under "Bøen-Karlsgot"?

Nevnte bok (bøker, bind 1 og 2) sier forøvrig ingenting om en Ole Aslakson som bruker av Nedre Bøen. Veldig underlig.

 

På Østegård er i 1801 mange "Aslaksbarn" Moren gift 2den gang. Yngste barn av 1ste ekteskap er Sivert født 1790 med far Aslak Sivertsen Bakkene. Herman Bøen som en av fadderne. (Aurdal Ministr.bok nr. 6 fødte og døpte 1790 s 52)

For å gjøre det ekstra intreressant er en Ole Aslaksen også bruker på Østegård 1801. Alder 44, som kan stemme med nok en Ole Aslaksen Holden f 1757 (Aurdal, Ministr.bok nr. 4, fødte og døpte 1757, s. 509) Men Holden-Olene's far er Aslak Olsen . .

Og på Holden i 1801 er en av brukerne Aslak Helgesen, alder 29.

 

Så oppstår den totale forvirring når jeg finner en Aslak Halvorsen Bøen som får datteren Gunild i 1769 (Aurdal, Ministr.bok nr.5, fødte og døpte 1769, s. 96)

 

Men "min" Ole er trofast på Nedre Bøen i hvert fall fra 1796 - datteren Sigri's dåp (Aurdal, Ministr.bok nr 6 fødte og døpte 1796, s. 91) til 1825.

 

Takknemlig for hjelp.

 

Mvh

 

Even Stormoen

 

PS. Tilsvarende er postet på DIS slektsforum, Oppland, Valdres, Sør-Aurdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN fra FS:

 

name: Ole Aslakson Holle gender: Male birth: 5 SEP 1762

So. Aurdal, Norway death: 1824

So. Aurdal, Norway AFN:

4J4G-ZMH

Parents

father: Aslak Olson Holle (AFN: 4J4K-7VK ) mother: Marit Olsdtr Olmhus (AFN: 4J4K-96R )

 

Marriages (1)

spouse: Ingrid Knudsdtr Smedsrud (AFN: 4J4K-6KJ ) marriage: 1795

So. Aurdal

 

child 1: Sigrid Olsdtr Stavadalen (AFN: 4J4J-XW8 ) gender: Female BIRTH 7 FEB 1796

So. Aurdal, Norway DEATH 1877

So. Aurdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, - "på hugget" som alltid Ann-Mary! - Det kan se ut som våre venner i Utah har tatt samme snarveien som jeg selv var beredt til å ta, nemlig at det kan være overveiende sannsynlig at Ole Aslaksen Holden (Holle iflg FS) f. 1762 er identisk med Ole Aslaksen Nedre Bøen som gifter seg i 1795 og begår Sigri i 1796. Det er nettopp den tvilsomme forbindelsen jeg gjerne skulle ha fått verifisert. Mulig det finnes noen skifteprotokoller e. l. som gjør dette latterlig enkelt, men her kommer nok min manglende forskerkompetanse inn med full styrke: En "reser" på kirkebøker, - idiot på de fleste andre kilder . .

 

Men, nok en gang: Tusen takk for hjelpen.

 

Mvh

Even Stormoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Beklager at jeg bryter inn i feil tema, men det temaet som fanget min interesse ligger i arkivet til deg gamle forumet, og der kan man så vidt jeg vet ikke lenger legge inn spørsmål eller svar.

 

Tittelen var "[#81055] Søker tydehjelp, og nøtteknekking Fredriksværn" - og du fikk der hjelp til å se forbindelsen mellom Elen Andrea Christiansdatter fra Stenbryggen i Borre, gift med Ellef Hansen Kjær, og familien Reis(s). Det var slik at en søster av Ellef, Gusta Dorothea Hansdatter Kjær, giftet seg med Hendrik Reiss. Disse siste skriver du også at du har bilde av, tatt da de var godt oppe i årene.

 

Min interesse for slektskretsen skyldes en annen bror av Ellef og Dorothea, nemlig Christen Hansen Kjær (født 1835, død etter 1910). Han var gift med min tippoldemors kusine, Grethe Eriksdatter (født 1836, død etter 1910) fra Grønlien i Borre. De utvandret til Amerika 1873 og bosatte seg i San Francisco. Her er de å finne i folketellingene 1880, 1900 og 1910. Det jeg nå ble litt nysgjerrig på var om det kanskje også kunne være noen bilder fra San Francisco - eller med disse personenes navn bakpå - i den samlingen du skriver du har etter dine besteforeldre. Dette hadde det i så fall vært kjempeinteressant for meg å høre om!

 

Christen og Grethe fikk barna Hans Edvard (født 1859), Adolph GEORGE (1861-1950), Christine Gustava (født 1863), Hannah (født 1876) og Mary (født 1880). I tillegg skal de ha hatt ett barn til som jeg ikke har funnet navn på i noen kilder så langt. (Det opplyses i tellingene 1900 og 1910 at Grethe har født seks barn).

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.