Gå til innhold
Arkivverket
Ken V. Nordberg

Giftet de seg? Karasjok, Finnmark, 1890

Recommended Posts

Ken V. Nordberg
På side 136, uten nummer (mellom nr. 6 og 7 mot bunnen av siden) finnes paret Johannes Aslaksen Ravdna og Marit Jansdatter Somby. De lyste til ekteskap i April 1890, men det er ingen dato for selve ekteskapet og hele innførselen er omgitt av klammer, og er ikke tildelt løpenummer. Hva betyr dette? Giftet de seg ikke? Jeg har lett gjennom dødsfallsprotokollen og finner hverken han eller hun død i 1890 eller 1891. Jeg finner dem heller ikke som foreldre til barn født par-tre år etter 1890. Betyr klammene at de ikke giftet seg, eller kan det bety at de var gift utenfor sognet (men i så fall finner jeg dem heller ikke i listen over utflyttede)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingelin Andresen

Det står i noten bak:

"Vielsen kom ikke i stand paa grund av brudens sindsygdom"

mvh, Ingelin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

I kommentarfeltet står det at bryllupet ikke kom i stand på grunn av brudens sinnsykdom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Les nesten ytterst på høyre side ved vielsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Tusen takk alle sammen. Jeg kan ikke skjønne hvordan i all verden jeg kunne overse den kommentaren! :rolleyes: Da var ihvertfall problemet løst!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.