Gå til innhold
Arkivverket
APNilsen

Når ble bildet tatt?

Recommended Posts

APNilsen

Hei,

Er det noen som kan hjelpe meg til å gjette når det vedlagte bildet ble tatt? Vil ikke si for mye om det fordi jeg vil ikke virke på svarene. Men hvis det hjelper så kan jeg si at bildet sannsynligvis ble tatt på gården Ousdal i Sirdal (i Vest-Agder). Jeg vet ikke nok om norges motehistorie osv.

Tusen takk!

Mvh

Adam i San Francisco

post-1069-0-93434800-1349463656_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigbjørn Sandsmark

Står det navn på fotografen ? Dahl kansje ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Tipper engang mellom 1900 og 1910.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigbjørn Sandsmark

Har du navn på personene,så har jeg "Sirdalsbøkene"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Mellom 1915 og 1925, tror jeg. Litt usikker på når en begynte med slips sånn som mannen til høyre har.

Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigbjørn Sandsmark

Vill gjetning ! Er stående til H bak Torjei Andreas Tarjeison Ousdal født 1890,så er bildet fra ca 1925

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
APNilsen

Takk, det var interessant å høre svarene deres. Artig å finne noen som er så kjent med Sirdal, Sigbjørn (stammer egentlig fra Sigbjørn Stålesen ytre Sandsmark, f. ~1633!).

Det står ingenting på baksiden av bildet dessverre. Min gjetning er at det er familien til Per Gundersen Ousdal og hans andre kone Jorid. (Bildet tilhører en slektning som stammer fra dem; jeg stammer fra ham og hans første kone.) Jeg hadde trodd at Per Gundersen er mannen på høyre side; han døde i 1910, og det høres ut som det en mulighet at bildet ble tatt før da. Er nesten helt sikker på at mannen på venstre side er Atlak (f. 1887, sønn til PGO), og jeg tror at ved siden av ham sitter én av hans søstre.

Jeg vedlegger to andre bilder: ett viser Atlak med hans kone (han ligner mannen på første bilder, venstre siden, ikke sant) og det andre er av Per Person (f. 1883, også sønn til PGO; kan ligne mannen som står på høyre?).

Det finnes andre bilder av Ousdal-folk sammen med dette, men de har jeg også hatt vanskelig for å identifisere. Siden du bor i det området, Sigbjørn, kjenner du kanskje noen fra denne slekten eller noen historiker som kunne kjenne igjen de gamle fra Sirdal?

post-1069-0-52368800-1349498731_thumb.jpg

post-1069-0-80419000-1349498846_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigbjørn Sandsmark
http://sirdolen.no/ Foreslår at du sender bildene til Sirdølen med spørsmål.Eller Historielaget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.