Gå til innhold
Arkivverket
Åse Anna

Elen Tomasdatter f. ca. 1742 og hennes datter Margrethe Jørgensdatter, f. ca 1780- Sem (og Borre) Vestfold

Recommended Posts

Åse Anna

Hei

Jeg har lett som en maur etter både Elen og Margrethe. Margrethe var gift med Jørgen Hansen f. 1786 på Ringshaug, Ekteskap 16. april 1816 i Borre. (Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1845), Ekteviede 1816, side 2-3.) Margrethe døde 1847.

 

Det jeg ellers har skriver seg i hovedsak fra Bygdebok for Sem og Slagen, under Ringshaug, bruk. 2.:

 

Jørgen (Jørn) Hanssen, [bruker] 1843-1864, sjømann og fisker. I 1807 blev det skibet han fór med opbragt av engelskmennene og mannskapet satt i prisonen. Efter en tids forløp blev Jørgen lovet friheten hvis han vilde gjøre tjeneste på en tur til Ostindia. Det gikk han med på, og da de kom tilbake (1814) var krigen slutt og Jørgen fikk reise hjem. (Vestfold Arbeiderblad, Lørdagstillegget 2/10 1937: En Ringshaug-fisker med eldgamle tradisjoner forteller om livet i Slagen i gamle dager). Jørgen lånte 150 spd. av Kristoffer Kristensen Oseberg da han kjøpte bruket. F. 1786 på første halvdel, d. 1864; ektet 1817 Margrete Jørgensdatter fra Borre, d. 1847, 67 år. (I et skifte av 1829 efter hennes mor, Elen Tomasdatter (d. som enke 1829, 87 år), som hadde hatt ophold hos svigersønnen Jørgen Hanssen, fortelles det at Elen og hennes mann forlot England 40 år tidligere. De hadde en sønn, som var d. ug. før 1829, en datter som blev gift i England og datteren Margrete.)

 

Jeg har ikke klart å finne Margrethes dåp, bare ekteskap og død . IKke Elen Tomasdatter hverken her eller der. Fant ikke fram til skiftet etter 1829 heller. Det er ikke lett å lese skrifteprotokollene.

 

Har prøvd Familysearch og alle mulige innfallsvinkler i Digitalarkivet både på far og henne selv. Det er jo ikke gitt at Elen var fra Borre. (Jeg fant en Elen Tomasdatter på Modum døpt 1743.)

 

Er det noen som kjenner denne familien? Så glad for hjelp her.

 

Mvh Åse Anna

 

ps det er mulig Jørgen Hansen er den som i familietraisjonen er "sjørøveren"!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Hvor var Elen og Margrethe i 1801 - jeg finner dem ikke.

Heller ikke jeg finner noe skifte etter Elen i 1829-30.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åse Anna

Jeg har funnet Elens død 23. mars 1828 og begr. 31. mars 1828, med adresse Ringshaug.http://www.arkivverk...70425630199.jpg

 

Det står i Sem og slagen bygdebok, gårdshistorie 2, under Valløe, bruk. 40:

Siden saltverket blev anlagt i 1739 har det bodd mange mennesker her og på de gårder og plasser som hørte til saltverket: Tolsrød, Langvall, Haugen, Rønningen, Gårdboenga, Ullevik, Bogen, Klopp, England, Helodden og Grinda. http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie2/140.html

 

Det var gjerne fra denne plassen England under Valløe at Elen og hennes mann hadde flyttet 40 år før sin død i 1828. Hvvor de flyttet til vet jeg ikke - har ikke funnet Elen (Tomasdtr eller Thommesdtr) i 1801-tellingen noe sted.

 

Men om de bodde på England i Sem rundt 1786, er det jo merkelig at datteren Margrethe Jørgensdatter f. ca. 1780, skrives som fra Borre i Sem og Slagen bygdebok.

 

Hmm - håper fortsatt at det er noen der ute som kjenner denne familien. :)

 

Hilsen Åse Anna

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ketil Firing Hanssen

At de forlot England, og at datteren ble gift i England, må bety at de kom til Norge fra England. Uansett lite trolig at en liten plass ville blitt nevnt med navn i et skifte 40 år etter, i hvert fall uten å bli spesifisert som plassen England under Vallø.

 

Jeg finner heller ikke skiftet i dette skifteregisteret: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25374/60/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åse Anna

At de forlot England, og at datteren ble gift i England, må bety at de kom til Norge fra England. Uansett lite trolig at en liten plass ville blitt nevnt med navn i et skifte 40 år etter, i hvert fall uten å bli spesifisert som plassen England under Vallø.

 

Jeg finner heller ikke skiftet i dette skifteregisteret: http://arkivverket.n..._read/25374/60/

 

Hei -

Jeg synes England fortsatt er et stort mysterium. Ettersom familien ellers er konsentrert i Sem og Slagen i "bredde" og i flere (alle) generasjoner - og dessuten er typisk småkårsfolk - synes jeg det virker rart. Men selvfølgelig ikke umulig. :) Veldig mange sjøfolk i familien.

 

Men om det virkelig skulle være landet England - finnes det vel ingen brukbare kilder for inn- og utflytting? Synd at vi ikke i Norge har det de har i Sverige - lister over alle som flytter ut av et sogn og inn i et sogn.

Og dette skiftet som bygdeboken viser til - det lar seg jo ikke finne heller. Makan til nøtt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingelin Andresen

Bare en gjetning, men det er en Ellen Marie Thomesdatter døpt i 1747 i Sandar kirke. Det er muligens litt for stort sprang i tid, men områdemessig ikke så langt.

 

Nederst på venstre side.

 

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 2 (1733-1788), Fødte og døpte 1747, side 39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-41

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70426650447.jpg

 

mvh, Ingelin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Bare en gjetning, men det er en Ellen Marie Thomesdatter døpt i 1747 i Sandar kirke. Det er muligens litt for stort sprang i tid, men områdemessig ikke så langt.

 

Nederst på venstre side.

 

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 2 (1733-1788), Fødte og døpte 1747, side 39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-41

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70426650447.jpg

 

mvh, Ingelin

 

Skannede kirkebøker virker ikke i øyeblikket - men her er den samme innførselen:

 

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Dopte1&view_detail=1&ID=1092

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ketil Firing Hanssen

Ellen Marie Thomesdatter døde bare 1 måned og en dag gammel, så det er nok et bomskudd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingelin Andresen

Uff da! Da får man lete videre.

 

mvh, Ingelin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åse Anna

Jeg spør meg selv selv om Elen Tomasdatter er feilskrevet i Sem og Slagen bygdebok. Det er den eneste referansen vi har til henne.Jeg har nå lett i Familysearch.org og i Digitalarkivet både med og uten etternavn og bl.a. uten angivelse av land. (Det er en i Nordland som passer med fødsel 1740.) Har saumfart Borre også. Men ikke andre Vestfold-sogn. Derimot tatt fullt 1801 søk i hele landet.

 

Elens datterdatter fikk navnet Elen Georgine Jørgensdatter (7. juli 1816- 1904). Maren var neste barnebarn (1818-1855). Så kommer Hans (1822-1903). Hans navn går vel til bestefaren Hans Hansen (1724-1864). Siste barn etter Margrethe og Jørgen Hansen (1786-1824) er Ingeborg (1825-). Alle faddere er fra Ringshaug. De bor på Ringhaug.

 

Dermed blir spørsmålet - kan både mor og datter ha falt ut av 1801-tellingen? Er det mulig?

 

Mvh Åse Anna

ps har vært inne på Cencus i England men det virket ikke som det var digitalisert før etter 1840.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ketil Firing Hanssen

Du oppgir at du har funnet Elen Thomasdatter begravet 31. mars 1828. Kirkeboken viser imidlertid at hun ble begravet 31. mars 1829. Det viser også at Sem og Slagen bygdebok ikke er den eneste referansen til henne. Bygdeboka refererer jo også til skiftet etter henne, så jeg ser det som lite trolig at navnet er feilskrevet. Skiftet ser ikke ut til å være å finne blant de skannede skiftene, men for den aktuelle perioden er det bare skifteutlodningsprotokollen som er filmet. Det kan være at skiftet kun finnes i skifteregistreringsprotokollen, og den må du nok til Statsarkivet i Kongsberg for å finne.

 

Det er enkelte gårder som mangler i folketellingen 1801 - i tillegg til hele Holt prestegjeld. Se mer på http://digitalarkivet.no/dok/1801/1801dok.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åse Anna

Du oppgir at du har funnet Elen Thomasdatter begravet 31. mars 1828. Kirkeboken viser imidlertid at hun ble begravet 31. mars 1829. Det viser også at Sem og Slagen bygdebok ikke er den eneste referansen til henne. Bygdeboka refererer jo også til skiftet etter henne, så jeg ser det som lite trolig at navnet er feilskrevet. Skiftet ser ikke ut til å være å finne blant de skannede skiftene, men for den aktuelle perioden er det bare skifteutlodningsprotokollen som er filmet. Det kan være at skiftet kun finnes i skifteregistreringsprotokollen, og den må du nok til Statsarkivet i Kongsberg for å finne.

 

Det er enkelte gårder som mangler i folketellingen 1801 - i tillegg til hele Holt prestegjeld. Se mer på http://digitalarkive...01/1801dok.html

 

Det var en betimelig korreksjon. :wacko: Jeg hadde så klart selv sett begravelsen i klokkerboken - så jeg hadde én kilde til i tillegg til Bygdeboken. Du har nok rett i at hun ikke er feilskrevet i Bygdeboken.

 

Mht til årstallet, har jeg forsett meg på 1828 i "Kirkeaaret begynder 30. november 1828". I farta tenkte jeg vel at 1828 begynte der . . .

 

Tusen takk også for tips om skiftet og Kongsberg, og opplysningene om tellingen. Det får nok bli en tur til Kongsberg.

 

Mvh Åse Anna

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.