Gå til innhold
Arkivverket
Anne Gro Ek

Dødsårsak "Hjerneaffekt" Hva er det?

Recommended Posts

Anne Gro Ek

En liten gutt på 5 år dør i 1915, antagelig etter å ha vært syk hele livet, av "hjerneaffekt".

Noen som har et forslag?

Mvh Anne

Overskrift redigert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

En liten gutt på 5 år dør i 1915, antagelig etter å ha vært syk hele livet, av "hjerneaffekt".

Noen som har et forslag?

Mvh Anne

Tja si det?

Tenker på en form for cerebral parese eller annen hjerneskade, men det er bare gjetning!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Ja, det er ikke godt å si. Nå har jeg også funnet ut at guttens mor døde av tuberkulose 2 år etter at han ble født. Skulle tro at hun var allerede smittet under svangerskapet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mariann Stokken

Har du lenke til der dette står? Tenkte at det var litt utydeleg skrive, slik at det kanskje står hjerneinfarkt, men at det er vanskeleg å lese, og difor blitt tyda til affekt?....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 10 (1903-1918), Døde og begravede 1915, side 256.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1214&idx_id=1214&uid=ny&idx_side=-236

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051025041260.jpg

Nr 26

Jeg tenkte selv at det var så tydelig skrift og ikke til å misforstå. Derfor la jeg det ikke ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jorunn Stenberg
Tenker på en form for cerebral parese eller annen hjerneskade

Tror Reidar traff spikeren på hodet der. Hjerneaffekt. (med punktum etter) kan vel være Hjerneaffektion, dvs hjerneskade. I danske fagartikler (nevrologi) brukes "hjerneaffektion" slik vi ville bruke "hjerneskade" på norsk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Takk Jorunn! Og takk til Reidar! Jeg forsøkte å lete i en dansk ordbok for jeg tenkte at det kanskje ville løse det, men jeg sjekket ikke fagartikler ;)

Det stemmer også med at det antagelig var en fødselsskade, da han var syk hele livet.

Mvh Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.