Gå til innhold
Arkivverket

Jølster, Sunnfjord og gården Veiteberg- Jacob Joenson.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Er der noen av dere som har kunnskap om denne Jacob Joenson fra Veiteberg i Jølster. I 1701 manntallet finner vi ham på gården som 26 år gammel oppsitter med sønnene Joen på 4 år og Lars på 2 år. Han skal altså være født rundt 1675 og må være gift før 1696.

 

Her er 1701 manntallet:http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=1701nba&gardpostnr=4441&merk=4441#ovre

 

Via andre har jeg fått vite at han var gift med Lisbeth Larsdtr. men det er alt jeg vet om henne.

De fikk disse barna:

1. Joen døpt 14.03.1697

 

2. Borni døpt 05.06.1698

 

3. Lars døpt 12.11.1699

 

4. Karen født ca 1701

 

5. Agathe døpt 29.11.1705

 

6. Anne døpt 29.08.1708

 

7. Anders døpt 01.11.1709

 

8. Brithe døpt 19.08.1710

 

Det kan selvsagt være flere barn også, f.eks mellom 4 og 5.

Men jeg vet ikke hvem som var foreldrene verken til Jacob eller Lisbeth. Jeg vet ikke når noen av dem døde eller hvor eller når Lisbeth var født.

Dersom noen sitter med utfyllende info om denne familien er jeg interessert i å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp før den forsvinner over på side 2, i håp om at det er noen som sitter på mer kunnskap om denne familien og som kan tenke seg å dele den kunnskapen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Joenson (ca 1668-ca 1755) var sønn av Jon Jonson Åmot (ca 1626-1689) og Brita Didrikson Lunde i hennes første ekteskap. (Skifte 10 okt 1729. Dette viser fire barn, Jacob, Colben, Christi og Dordei)

 

Jacob var gift med Lisbet Larsdtr Veiteberg (ca 1672-ca 1749).

 

Dette er de få opplysningene jeg har.

 

Hilsen Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Elsa-Karin. Om opplysningene var få, så var de ikke minst velkomne. Her fikk jeg jo svar på bortimot alt jeg spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.