Gå til innhold
Arkivverket
Ole Arild Vesthagen

Ole Olsen og Karen Hansdtr. Farmeneie, senere Gilestuen, Vang i Hedmark

Recommended Posts

Ole Arild Vesthagen

Ole Olsen Farmen og Karen Hansdtr. ble gift i Vang, Hedmark 1.11.1716. De bodde på Farmeneie da sønnen Ole ble døpt 2.2.1717 og på Gilestuen da sønnen Hans ble 3. søndag etter epiphania 1719.

Er et noen som vet mer om dette paret? Hadde de flere barn? Hvor bodde de senere? Og hvor ble det av sønnen Hans?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

I sjeleregisteret 1732 for Vang finner jeg en Ole Olsen, 39 år, og ei Karen Hansdatter, 47 år, på Ou-ejer. På samme sted finnes følgende personer, som jeg tror må være deres barn:

• Hans Olsen 13 år
  • Marthe Olsdatter 10 år
  • Karen Olsdatter 7 år

Jeg finner ingen Ole Olsen, ca 15 år, men det finnes en Ole Hansen, 15 år, på Ou-ejer. Kanskje har han fått feil patronym?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Takk for det. Ja, dette er nok riktig familie. Ole Olsen og Karen Hansdtr. bodde på Gilestuen da Marte ble døpt i 1721 og på Oeie da Karen ble døpt i 1724 og alts fortsatt på Oeie i 1732.

Det jeg prøver å finne ut av er om deres sønn Hans var identisk med Hans Olsen Berger som ble klokker og skolemester i Gran. Se mer om dette i denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/180052-hans-thobias-berger-og-christiana-danielsdatter-kristiania/, særlig innlegg 16. Han er den eneste i noenlunde passende alder i sjeleregisteret og blant døpte i kirkeboka. Hvis det hadde vært mulig å finne en forbindelse mellom Hans Olsen Oeie og prestegarden i Vang og sogneprest (senere biskop) Niels Dorph så ville jeg kommet et godt stykke videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Har du sjekket Løten og Nes? Der finnes jo Berger-gårder og det er ikke langt til Vang/Hamar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Nei, jeg har ikke sett på Løten og Nes ennå. Jeg skal lete der også. Dette blir som å lete etter ei nål i en høystakk uten å vite hvilken høystakk jeg skal begynne med.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive