Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Daniel Danelsen 1857


Mette R Francke
 Del

Recommended Posts

Hei

 

I tråden under, har Siw Mette funnet skiftet ette Daniel , men jeg klarer ikke å tyde noe som helst.

http://forum.arkivverket.no/topic/177160-siri-poulsdatter-foedt-1798-i-rogaland/

 

Limer inn Siw Mette sitt innlegg

Jeg fant skiftet etter Daniel Danielsen Jelsøe, Ryfylke 1817 men håper noen kan tyde det!

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ryfylke sorenskriveri, Skifteprotokoll 18 , 1817-1822, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Merknader: Register i protokollen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23901/134/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81104690134.jpg

 

Håper noen kan tyde dette for meg , håper på opplysninger om følgende barn ( kopi fra Jelsa bygdebok )

Barn fra 2 ekteskap

d.Marta f. 1828.

 

e.Inger f. 1831.

 

f Nils f. 1833.

 

g.Torborg f. 1834

 

Anna Serina er min ane , og henne har jeg.

 

 

Ønsker også å finne ut om sønn fra 1 ekteskap (Martha Torbjørnsdatter )

Daniel 9 år ved sifte etter hans mor i 1828

 

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er et forsøk. Jeg er usikker på noen steds - og etternavn.

 

Stervboenken Lisbet Gudmundsdatter

 

De 7 første barn avlet den avdøde i ekteskap med sin forhen avdøde kone Marthe Larsdatter,

 

1, sønnen Jacob Danielsen gift og myndig bosatt på Findøen på plassen Kalhagen under gården Wigen.

 

2, eldste datter Magda Danielsdatter gift med gårdmann Rasmus Johnssøn Hage i Hørbye skibrede.

 

3, datteren Ragnilla Danielsdatter gift med Lars Larssøn bosatt på Jørstad-næsset under Jørstad.

 

4, datteren Torbor Danielsdatter gift med kjøpmann Knud Vitter? bosatt i Bergen.

 

5, datteren Martha Danielsdatter gift med strandsitter Svend Hermandssøn bosatt på Jelsøe Nornæstrand?

 

6, datteren Magrethe Danielsdatter gift med skipper Seiph? og bosatt i Bergen.

 

For de to siste møtte som tilsynsverge Peder Osmundsen Jørstad.

 

7, datter av første ekteskap Laurentze Danielsdatter 30 år gammel.

 

Til formynder møtte Christopher G. Tvedene og mottok det løsøret hun arvet etter sin mor Martha Larsdatter men men måtte be seg unskyldt for å være formynder for dette arvelodd, altså antas til formynder Lars Bjørnsen Jelsøe.

 

8, siste og yngste datter som avdøde har avlet i lovlig ekteskap med sin etterlevende kone Lisbet Gudmundsdatter, Lisbet Danielsdatter gift med gjestgiver Ole Bjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tusen takk for hjelpen.

Jeg klarer ikke å tyde noe av skiftet.

 

Kan jeg ha lagt ved feil skifte , eller er det feil i linken.

 

Min Daniel , skal ha vært gift annen gang med Siri Paulsdatter.

 

Konen fra 1 ekteskap var Martha Thorbjørnsdatter.

 

Hvis der er feil ved linken , så beklager jeg dette.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Er ikke helt kjent på den kanten av landet, men hvis det stemmer at din Daniel Danielsen hørte til under Ryfylke sorenskriveri, så ser det ut til at det ikke ble holdt noe skifte etter ham. Han er i alle fall ikke innført i registeret til skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.