Gå til innhold
Arkivverket
Arild Kompelien

Berte Hansdatter f. 1810 Lille Arnestad, Åmot, Hedmark

Recommended Posts

Arild Kompelien

Ei Berte Hansdatter Gjeslien i Åmot får 1831 et barn, Karen, utenfor ekteskap med Lars Mortensen fra Våler i Solør - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-135

De gifter seg i Hof prestegjeld, Hedmark i 1833, par 12 - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9162&idx_id=9162&uid=ny&idx_side=-320

Spørsmålet er om denne Berte Hansdatter er identisk med den Berte Hansdatter som blir født 3. mars 1810 på Lille Arnestad i Åmot av foreldrene Hans Halvorsen og Berte Pedersdatter. Det som skaper problemer er at hennes far ved vielsen blir oppgitt til å være en Hans PEDERSEN, ikke Hans Halvorsen.

Presten i Hof har hatt litt problemer med Bertes navn. Ved to av barnas konfirmasjon kalles hun henholdsvis - Halvors (som farens patronym?), og Arnes (som Arnestad?, hennes fødested).

Berte f. 1810 i Åmot blir konfirmert i Åmot, men jeg har ikke funnet vielse på henne i Åmot 1830-50. Noen som kjenner til familien hennes som kan bekrefte/avkrefte om hun er den samme som blir gift med Lars Mortensen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Jeg har sett i bygdeboken for Åmot både for Lille og Store Arnestad. Jeg finner ingen Hans Halvorsen / Pedersen, og heller ingen Berte

Grete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild Kompelien

Hans Halvorsen og Berte Pedersdatter fikk barna Peder på Røed, Åmot 1803, Marte på Røed 1806 og tvillingene Berte og Halvor på Lille Arnestad 1810. Ved de to første barnas dåp var foreldrene innerster og ved tvillingenes dåp var de husfolk. Med andre ord eiendomslause, og er vel derfor ikke med i bygdeboka?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild Kompelien

Uten noen avklaring her, er samme spørsmål i dag lagt inn på Dis sitt forum under Åmot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild Kompelien

Takker. Ja, vielsen er grei nok, men jeg har så langt ikke gått videre derfra når det er uklart om deres datter er den rette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive