Gå til innhold
Arkivverket

Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

#199

Flott - takk, Berit! Dette tror jeg må være "vår" Marianne Brun.

 

#200

Ole Haagensen Gieri og Ole Haagensen Gjerdrum er samme mann.

Skiftet etter Ole Haagensen, åpnet på gården Gjerdrum 30. aug. 1768, bekrefter at han og Dorthe Pedersatter Gram ikke hadde barn som levde opp. Dorthe døde i 1772, gravlagt 4. des. i Gjerdrum. Finner ikke skifte etter henne. Dette og skifte etter søsteren Maren, som var 40 år, ugift og bodde sammen med moren på Nordre Sennerud i Sørum i 1741, kan gi interessante opplysninger.

 

Se mer her:

Gjerdrum bygdebok. 1 : Gardshistorie I

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#199

Flott - takk, Berit! Dette tror jeg må være "vår" Marianne Brun.

 

#200

Ole Haagensen Gieri og Ole Haagensen Gjerdrum er samme mann.

Skiftet etter Ole Haagensen, åpnet på gården Gjerdrum 30. aug. 1768, bekrefter at han og Dorthe Pedersatter Gram ikke hadde barn som levde opp. Dorthe døde i 1773, gravlagt 4. des. i Gjerdrum. Finner ikke skifte etter henne. Dette og skifte etter søsteren Maren, som var 40 år, ugift og bodde sammen med moren på Nordre Sennerud i Sørum i 1741, kan gi interessante opplysninger.

 

Se mer her:

Gjerdrum bygdebok. 1 : Gardshistorie I

 

Hun ble begravet 4 desember 1772

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

Nå er det en stund siden jeg så på dette. Kanskje har du i mellomtiden selv funnet ut av Elisabeth Worm.

Jeg har sjekket Lisbet/Elisabeth Worm som døde i 1726, og var gift med Ole Møvik.

 

I Oddernes bygdebok 1, gardshistorie står det at: Ole Gundersen, Møvik (død 1732) ble gift 1700 med Elisabeth Jochumsdatter Worm som døde  i1726.

Så klart så mangler vielser i 1700 i Oddernes.

Men under trolovede finner jeg 7.feb.1700 at presten var på Kios? gård for å trolove Ole Gunnersen Møvig og Elisabet Jochumsdt. (Worm er ikke brukt). Litt usikker om det står Jochum, men går ut fra det.

Jeg har ikke kjennskap til Jochum Worm.

Nederst h.side. https://media.digitalarkivet.no/kb20070530610165

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2015 den 22.37, Berit Knudsen skrev:

Ang. Lisbeth/Elisabeth Worm. Jeg kjenner til 2 stk. Lisbeth Nicolaisdt. Worm gift med gamle Peter Brun. Hun f. ca. 1630 og skal visstnok være grl. juli 1713 Oddernes. Hun ble oppgift med Niels Andersen Strobæus som døde ca. 1690.

 

Så er det Elisbeth Clausdt. Worm dpt. 7/4 1685 (spekulasjon, kan Claus Nicolai Worm være broren til Lisbeth Nic.dt.Worm?), foreldre Claus Nicolai Worm + 1703 Chra. og Anne Nilsdt. Maigaard + 1702 Chra. Elisabeth var ugift i 1704. Jeg vet ikke hvor det ble av henne. Det er ikke urimlig om hun reiste til Oddernes om Lisbeth Nic.dt. Worm var slekt.

Mulig det var hun som ble gift med Ole Møvig i Oddernes. Møvig gnr. 7.

 

Fra mine papirer:

Ved skiftet 16. og 17. januar 1703, etter hans sal. kone, Anne Nielsdt. Maigaard,  kalles han sen. Claus Nicolaj Worm og han var tilstede.
Barna var:
Claus 24 år, fraværende utenlands.
Niels 23 år og hjemme hos faren.
Anichen 25 år.
Nelone, hr. kpt. Peter Bruns kiereste.
Ana 18 år
Elisabet 15 1/2 år.
Skiftet blir ikke avsluttet.

16/4 1703 blir det også holdt skifte etter Claus Nicolaj Worm. Og nå er foruten kpt. Peter Brun, også  Hr. kapt. Hans Jacob Brun med i skiftet.
Jeg er usikker, men jeg lurer på om sønnen, Claus Clausen Worm, som var utenlands kan ha vært i militæret, og at Hans Jacob Brun muligens
var hans sjef.

 

(Kpt. Peter Brun var Peter Olsen Brun, sønn av Ole P. Brun og Maren Lund.)

 

 

 

Muligens nevnt før uten at jeg ser det, men Nicolai Clausen Worm ble døpt 22.okt.1688 i Oslo Domkirke og er beviselig sønn av Claus Nicolaisen Worm og Anne Nielsdatter og mao. bror av Elisabeth - og ikke lenger spekulasjon som nevnt ovenfor.

Nicolais dåp https://media.digitalarkivet.no/kb20060217020370

Elisabeths dåp 7.4.1685 https://media.digitalarkivet.no/kb20060217020364

men skiftet er jo også bevis.

 

I NST 14:2 nevnes skifte etter kaptein Peder Brun 22.jan.1714 i Faaberg og der kalles hans hustru for Mellone.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Leif Salicath skrev:

 

Muligens nevnt før uten at jeg ser det, men Nicolai Clausen Worm ble døpt 22.okt.1688 i Oslo Domkirke og er beviselig sønn av Claus Nicolaisen Worm og Anne Nielsdatter og mao. bror av Elisabeth - og ikke lenger spekulasjon som nevnt ovenfor.

Nicolais dåp https://media.digitalarkivet.no/kb20060217020370

Elisabeths dåp 7.4.1685 https://media.digitalarkivet.no/kb20060217020364

men skiftet er jo også bevis.

 

I NST 14:2 nevnes skifte etter kaptein Peder Brun 22.jan.1714 i Faaberg og der kalles hans hustru for Mellone.

 

.

Den Claus (Nicolai) Worm om hvem det ovenfor spekuleres hvorvidt var bror av Elisabeth Nicolausd. Worm (gr.l. Oddernes Juli 1713), g. 1) ob.lt. Peter Brun, er vel snarere ovennevnte Claus Nicolai Worm, som døde i Christiania på ettervinteren i 1703, og var g.m. Anne Nielsdatter Maigaard (død i Christiania i 1702).

 

Underlig med disse aldersangivelsene på barna ved skiftet i Jan 1703 etter Anne Nielsdatter Maigaard som ikke stemmer med dåpsdatoene :

  • Elisabeth, døpt i Domkirken, Chria. 7 Apr 1685, og dermed ca. 18 år, er angitt som 15 1/2 år i skiftet, mao. f. ca. 1688
  • Niels, døpt (Nicolai) i Domk., Chria. 22 Okt 1688, og dermed ca. 15 år, er angitt som 23 år i skiftet, mao. f. ca. 1680.

 

De to sistnevntes søster Melone/Mellone (Nelone ?) (død før 1714) ble gift med Peter Olsen Brun i Christiania 19 Sep 1694,

og må vel antas å være født rundt 1675, ev. enda litt før. Rart hun ikke er nevnt først blant pikebarna i skiftet, siden hun må antas å være eldst ...

 

Sistnevnte ektepar var visstnok foreldre til Marie Anne (g. 1719), Lisbeth Dorthe og Ole Nicolai Brun (= 'Ole Brun' på Kongsberg 1723-1728 ?).

 

Har noen klart å 'plassere' den korporal Ole Nicolai Brun (f. ca.1690 ?) som ble g. på Toten i 1721 med Johanne Helvig Lychting ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus Nicolaus Worm + 1703, grl.21/3 vår frelsers krk. Chra. Kona Anne Nilsdt. Maigaard + 1702, grl. 16/6 1702 do.

 

Skifte etter Anne 16. - 17. 1703. Her kalles mannen for sen. Claus Nicolaj Worm.

Barn: Claus 24 år, utenlands, Niels 23 år hjemme, Anichen 25 år, Nelone hr. kpt. Peter Bruns kiereste, Ana18 år, Elisabeth 15 1/2år. Skftet ble ikke avsluttet.

16/4 1703 skifte etter Claus. Her har jeg ikke tydet alt, men forskjellen er at Hans Jacob Brun er nevnt her, men det kan være at sønnen Claus Clausen Worm var i militæret under Hans Jacob Brun?

 Barnas dåp i Chra. Vår Frelsers krk.

1) Nelone dpt 5/6 1678, gift19/9 1694 Peter Brun. Død før 1714 Fåberg. Skifte 22/1 1714 Fåberg etter Nelone og Peter. Barn: Marianne 18, Lisbeth Dorothea 15

    og Oluf 10 år.

2) Claus  C.W. 7/9 1679

3) Niels C.W. 15/12 1680  Barnets navn står ikke.

4) Nicolaij C.W. 10/11 1683 

5) Lisabet C.W. 7/4 1685

6) Niclas C.W. 23/10 1688

 

Ser ut til at jeg mangler dåpen til Anichen og Ana.

Dette er ikke helt riktig.  I skiftet står det 6 barn. Jeg har funnet 6 barn i krk.boka., men det er ikke helt de samme.

Nicolaij og Niclas ser ut til å være døde før 1703.

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadsmajor Nicholaus Worm far til Claus blir begravet i Krist kirkegård i Oslo 18 april 1666, (En kirkegård som lå mellom Grubbegata og Deichmanske bibliotek i Oslo)

men blir overført til Aker kirkegård og begraves der 28 april 1666.

https://media.digitalarkivet.no/view/7674/107

Se høyre side

Hans kone Annichen ? etternavnet vet jeg ikke, blir begravet samme sted 18 september 1681 også hun overført til Aker, men henne har jeg ikke funnet.

 

Det står i denne linken.

https://dis-danmark.dk/bibliotek/800088.pdf

Side 210 eller søk på Worm

 

Den første sønnen Nicolai til Claus Worm- han som blir født 1683

blir begravet 11 desember 1683 i Aker kirke.

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1656-1688
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061106040238

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wenche Hillstrand skrev:

 

Stadsmajor Nicholaus Worm, far til Claus, blir begravet i Krist kirkegård i Oslo 18 april 1666 (en kirkegård som lå mellom Grubbegata og Deichmanske bibliotek i Oslo), men blir overført til Aker kirkegård og begraves der 28 april 1666.

https://media.digitalarkivet.no/view/7674/107

Se høyre side

.....

.

Hvilke 'bevis' finnes for at Claus Nicolai Worm (begr. 21 Mar 1703, DK, Chria., g.m. Anne Nilsdatter Maigaard, begr. s.st. 16 Jun 1702)

var sønn av stadsmajor, kaptein (kp.sjef) på Akershus festning 1645-1651, Nicolaus Worm (begr. Chria. Apr 1666) ?

(I innlegg ovenfor er dette framlagt som en 'spekulasjon').

Jeg beklager hvis slikt bevis er gjengitt tidligere uten at jeg har fått det med meg ....

 

Sistn. må ha vært far til Elisabeth Nicolausd. Worm (bgr. Oddernes Juli 1713), g.1) enkem. ob.lt. Peter Brun, g.2) borgerm. Kr.sand, Niels Anders. Stobæus.

 

Har man klart å finne foreldrene til korporal Ole Nicolai Brun (f. ca.1690 ?) som ble g. på Toten i 1721 med Johanne Helvig Lychting ?

 

Eller hva med

  • Christian (Jensen ?) Brun f. 1668, og
  • Christian (Petersen ?) Brun, oberstløytnant / kommandant i Kristiansund ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wenche.

Takk for svarene. Jeg mente jeg svarte deg i går, men ....

Takk for alle funnene dine. Da begynner det å bli orden på Worm - Brun.

 

Per .

Om jeg nå ikke husker helt feil, så ble det funnet ut at Ole N. Brun som ble gift med J. H. Lychting ikke var aktuell.

Om Christian Brun var sønn av Peter eller Jens er vel ikke avklart. Det står i O. Ovenstad at Christian var født i Skien. Muligheten for at begge hadde en sønn, Christian, er jo der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Nermo skrev:

.

Hvilke 'bevis' finnes for at Claus Nicolai Worm (begr. 21 Mar 1703, DK, Chria., g.m. Anne Nilsdatter Maigaard, begr. s.st. 16 Jun 1702)

var sønn av stadsmajor, kaptein (kp.sjef) på Akershus festning 1645-1651, Nicolaus Worm (begr. Chria. Apr 1666) ?

(I innlegg ovenfor er dette framlagt som en 'spekulasjon').

Jeg beklager hvis slikt bevis er gjengitt tidligere uten at jeg har fått det med meg ....

 

Sistn. må ha vært far til Elisabeth Nicolausd. Worm (bgr. Oddernes Juli 1713), g.1) enkem. ob.lt. Peter Brun, g.2) borgerm. Kr.sand, Niels Anders. Stobæus.

 

 

.

 

Per åpnet du linken i mitt innlegg, der de mener at Claus er sønn av Nicholaus.

 

At Claus samtidig kaller sin eldste datter for Annichen, samt 2 av sine sønner for Nicholaus

er sterke indiser på at han er sønn av Stadsmajor Nicholaus Worm. Selv Lassen mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche. I pers.hist. tidsskr., s.210,*166, som du la inn om Worm står det, slik jeg forsto det, at stamtavlen til Worm står i Pers. Tidsskr. III, 360, stamtavlen.

Jeg er ikke medlem av noe Dis, så jeg vet ikke om jeg kan få tak i dette.

Har du mulighet til å finne den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

 

Per åpnet du linken i mitt innlegg, der de mener at Claus er sønn av Nicholaus.

 

At Claus samtidig kaller sin eldste datter for Annichen, samt 2 av sine sønner for Nicholaus

er sterke indiser på at han er sønn av Stadsmajor Nicholaus Worm. Selv Lassen mener det.

.

Er det fastlagt at kona til stadsmajor Nicolaus Worm het Annichen ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

.....

Om Christian Brun var sønn av Peter eller Jens er vel ikke avklart. Det står i O. Ovenstad at Christian var født i Skien. Muligheten for at begge hadde en sønn, Christian, er jo der. 

 

 

Hvilken Christian Brun er det som skal være født i Skien ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Wenche. I pers.hist. tidsskr., s.210,*166, som du la inn om Worm står det, slik jeg forsto det, at stamtavlen til Worm står i Pers. Tidsskr. III, 360, stamtavlen.

Jeg er ikke medlem av noe Dis, så jeg vet ikke om jeg kan få tak i dette.

Har du mulighet til å finne den ?

 

Dessverre jeg er heller ikke medlem der, kanskje noen andre har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

..,   

Per .

Om jeg nå ikke husker helt feil, så ble det funnet ut at Ole N. Brun som ble gift med J. H. Lychting ikke var aktuell.

...

.

Nei, han vel 'ikke aktuell'. Her.

Men han må jo også ha hatt foreldre ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Er det fastlagt at kona til stadsmajor Nicolaus Worm het Annichen ?

.

 

Ifølge pers.hist. tidsskrift heter hun det, få se om man finner hennes begravelse i 1681.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant Annichen begravet, flott Berit.

Her er skiftet til Jens Andersen Krabbe, som var gift med Annichen Clausdatter Worm.

Det står at de hadde 2 døtre og en sønn. Navnene på jentene har jeg problemer med, men sønnen Claus er født i 1714. 

https://media.digitalarkivet.no/view/25398/107

Høyre side

Annichen Worm gift 8 mai 1704 i Holmens kirke i København med Jens Andersen Krabbe.

Han var da Kopist ved Krigscancelleriet. Senere Byfogd i Oslo, det var han allerede i 1707 når Annichen Dorthe ble født.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151569#151569,25189642

Har 4 barn til de 2

Annichen Dorthe døpt 19 mai 1707

Anders døpt 19 januar 1709

Claus døpt 1 oktober 1712

Claus døpt 31 desember 1714.

Alle døpt i Vår frelsers kirke i Oslo.

Men ingen av de er de 2 døtrene som står i skiftet . Kan være at de er født i København.

De var henholdsvis 19 -17 år gamle i 1722 i farens skifte.

 

Faren Jens Krabbe begravet 22 september 1722 i Vår frelsers kirke. (I byens kirkegård)

https://media.digitalarkivet.no/view/7231/241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli veldig sent, men min siste antagelse er at:

Stadsmajor Nicolai Worm + 1666 gift med Anichen + 1681 fikk minst 3 barn. Rekkefølgen er ukjent.

 

Elisabeth Nic.dt. Worm 1.g. Peter Brun,

Anders/Andreas Nic. Worm g. 3/6 1661 VF. Catrina Jacobsdt.

Claus Nic. Worm g. Anne Nielsdt. Maigaard. Skifte etter dem er funnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Wenche. I pers.hist. tidsskr., s.210,*166, som du la inn om Worm står det, slik jeg forsto det, at stamtavlen til Worm står i Pers. Tidsskr. III, 360, stamtavlen.

Jeg er ikke medlem av noe Dis, så jeg vet ikke om jeg kan få tak i dette.

Har du mulighet til å finne den ?

 

Jeg har de fleste pht og har forsøkt å lete etter stamtavlen, men henvisningen er enten ufullstendig eller feil da pht III (fra 1882) ikke har noe om Brun på side 360. Imidlertid er det et tillegg II "Om familen Brun"på side 358 hvor Inger Dorothea Brun gift Zernichow omtales. Muligens er dette kilden hvor det også henvises til pht II side 61. Jeg vedlegger sidene 358, 359 og 360 fra pht III "Efterretninger om Familien v. Zernichow i Norge" ved H.J.Huitfeldt og side 61 og 62 fra pht II (side 40-64 heter "Stiftsrelationer" innsendt til Klevenfeldt (Throndhjems og Christiansands Sifter)).

 

NB. Sistnevnte inneholder en grov feil om Nicolas Worm som rettes i pht III side 358.

 

Jeg kan ikke se at dette bringer noe nytt. Beklager feil rekkefølge på bildene (side 358 -Tillegg II kommer til slutt).

side 62.jpg

side 61.jpg

side 360.jpg

side 359.jpg

side 358.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Leif.

Enig med deg at der var det ikke noe nytt. Og Nicolai i Stralsund har jeg aldri trodd på. Om det var så så ville Peter vel oppkalt en av sønnene sine i første ekteskap etter han,og ikke vente til det 2. ekteskapet da han var gift med E. Nicolaisdatter.

 

Vet du om "Pers. tidskrift" er det samme som Pers.historisk tidsskrift?

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PHT - Personalhistorisk Tidsskrift ble ihvertfall de første årene utgitt av Samfundet for Dansk-Norsk Genealogi og Personalhistorie, se en del tilgjengelige her https://www.genealogi.dk/index.php/tidsskrift/1880-1889/1889-2r-4b

 

Jeg lurer på om de senere utgaver - opp til idag kun er danske.

 

Paralellt og tildels litt tidligere finnes Historisk tidsskrift - se nummeroversikt vedlagt. Mye finnes på wayback, søk "den norske historiske" da en ellers får med mye annet.

 

Videre finnes de eldre Historiske Samlinger Første bind 1898 (på wayback) og Andet bind 1907 samt

Norske Samlinger 1 og Norske Samlinger 2 (begge på wayback)

 

Innholdet i alle disse er av slekthistorisk interesse og de fleste finnes i NSF sitt bibliotek i tillegg til de som er nevnt i lenken ovenfor samt de som kan nås med wayback machine https://archive.org/search.php?query=personalhistorisk hvor det er lett å laste ned. Endre gjerne søkekriteria og det finnes mye mye mere.

 

Se også https://no.wikisource.org/wiki/Historisk_Tidsskrift

historisk tidsskrift.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Nermo.

Ang. Ole Nicolai Brun gift m. Lychting så finner du dem bl.a. i innlegg  #190.

Jeg husket nok ikke så godt i går kveld.

 

 

Leif. Takk igjen for hjelpen med PHT.

Jeg fant ikke ut så mye der. Jeg tror det får ligge litt i ro og "modne".

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.