Gå til innhold
Arkivverket

Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg har notert 12. Ikke sjekket mot krk.bøker da jeg hittil bare har samlet opplysninger.

 

Christian 1722  Levanger --- Johan Christian Wilhelm 27/11 1724 Verdal --- Elen 172... ? --- alle etterfølgende er Beitstad - Berte Caterine 8/8 1728 ---Hans Jacob 9/10 1730 --- Ane Dorthea 29/9 1732 - Margrethe 18/9 1734 --- Per Christopher 25/11 1736 --- Beret Kirstin 25/3 1739 --- Ana Catrine 22/4 1741 --- Johan Christopher 10/7 1743 --- Per Christian 8/1 1748.

 

Bosted på Melhus i Solberg sogn, Beitstaden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit

Du er trofast med svar, setter pris på det.

 

Elen Clüver født 1722 i Levanger kirke og døpt 6 mars 1722 i Levanger. (Står i kirkeboken for Verdal side 61 over Verdal 1705-1747). Konfirmert 1738 på Beitstad med bopel Melhus. (Se side 230 over Beitstad 1722-1815).

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-62

 

Se siste kolonne for Elen- med en hånd foran seg.

Konfirmasjonen bekrefter at det er henne.

 

Jeg vet om Christian født 1722, (men ikke notert) da faren hele tiden holdt seg rundt Verdal på den tiden, regnet jeg med at Christian ble født der. Men det er nok riktig

at han da må ha blitt født i Levanger han også som søsteren Elen.

 

De 3 siste fra Beitstad hadde jeg navnene på men var usikker på om det var riktig far, da de skrev navnet på faren så rart i boken over Beitstad.

Da har jeg alle 12.

Alle disse overlevde ikke til Konfirmasjonen, da jeg har gått over alle konfirmerte i Solberg kirke i Beitstad. 

 

mvh

Wenche

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ang. dåpen i Levanger-Verdal. Det står da at Jacob Klyver var fenrik ved ob.ltn. Ole Bruns kompani. Men, det var skifte etter e ob.ltn. Ole Brun 1/3 1712 i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Ifølge Refsaas fotnoter arbeidet han under Hans Jacob Brun sitt kompani. Mest sannsynlig, da Ole Brun ikke levde på det tidspunkt. 

 

Wenche

 

 

Refsaas' fotnoter
________________________________________
I 1712 kom han i Tjenesten som Underofficer (Sergeant) ved 1ste Trondhjemske Regiment, Fenrik ved samme Regiment 15/8 1718, deltog s. A. i Krigen med Svenskene under General Armfeldt, var med i Toget mod Eda Skanse i Værmland Sommer 1719 ved Oberstløitnant Peter Lunds Kompani1). Han sees ifølge Kvittering dat. “Leyer for Eide Skandse dend 11 Augustii 1719” at have modtaget sin Gage som Fenrik for 7 Maaneder (Januar – Juli 1719) med 22 Rigsdaler 16 Skilling eller 3 Rigsdaler 16 Skilling pr. Maaned, “redusert” 1720, men sees 1722 som Fenrik ved Generalmajors Hans Jacob Bruns (Værdalske) Kompani, boede 1722 i eller i Nærheden af Levanger, men tilflyttede om Vaaren s. A. en Militæretaten udlagt Gaard Balhald i Værdalen, og sees Vaaren 1727 som Fenrik ved Skogneske Kompani, Premierløitnant ved Beitstadske Kompani 28/4 1727, i hvilket Aar han sees bosat i Beitstaden, hvor han eiede Gaarden Melhus (af Skyld ½ Spand), i 1747 sees han fremdeles som Premierløitnant ved Kaptein Nils Bulls Kompani (Beitstadske), og 13/8 1747 blev han Kaptein og Chef for det s. A. oprettede Nordre Indherreds Landværnskompani.
Gift 8/7 1721 i Værdalen med Maren Sofie Brun f. ca. 1700 † 17/4 1785 paa Levanger, begravet 7/5 “85 Aar”. (Datter af Christian Brun f. ca. 1669 † 1/9 1738 i Værdalen, Kaptein ved Nordenfjeldske Dragonregiment, og første Hustru Elen Zeiersdatter Rasbech. Kaptein Brun var en Broder af Generalmajor Brun, Eier af Bjertnes i Værdalen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvem Refsaas er? Skulle gjerne visst kildene til Refsaas.

 

I siste del skriver Refsaas at "Kaptein (Christian) Brun var en Broder af Generalmajor (Hans Jacob) Brun, Eier af Bjertnes i Værdalen."

 

Ergo så skriver han at kaptein Christian Brun er sønn av oberstløytnant og kommandant Peter Brun og Elisabeth Worm. Og her er det vel ingen som har funnet noen kilde som sier hverm Chrtistian var sønn av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#138 - Flott funn, Wenche. Det bør ikke være tvil om at dette er poståpner Ole Bruns sønner.

 

Ole Brun (Ole Nicolai Brun) – oppsummering og spørsmål

 

I debatten har det framkommet opplysninger om flere Ole Brun. Jeg prøver meg her på en oppsummering av gamle og nye opplysninger om den enkelte, for lettere å se om noen av dem er samme person.

 

1. Ole Nicolai Brun. Sønn av kaptein Peter Olsen Brun og Nelone Clausdatter Worm. Var i sitt 22. år 7. mai 1726 (jfr. odelssaken), dvs han var 21 år på dette tidspunktet – enten nylig fylt 21 år eller skulle fylle 22 år i inneværende år. Dette betyr at han var født 1704 eller 1705, trolig i Fåberg. Skal ha bodd hos sin faster Anne Marie Olsdatter Brun og hennes mann kaptein Leffelmann på Toten i årene 1715-19 – originalkilden for dette vites ikke.

I 1719 var byfogd Jens Krabbe hans formynder. Krabbe var gift med Oles moster Annichen Clausdatter Worm. Ved hjelp av tingboka vet vi at han bodde på Kongsberg i årene 1723-1727, han tituleres da med «monsieur og «sr.». 1727 er det siste året vi har sikre spor etter han.

 

 

2. Ole Nicolai Brun. Korporal. Gift på Toten 3. des. 1721 med Johanne Helvig Christiansdatter Lychting/Løchting/Løgting. Han har da ingen militær tittel – kalles for «monsieur». En av forloverne var kaptein Leffelmann.

Paret dukker opp igjen i kildene på Jylland i 1734 da sønnen Petter Christian døpes 29. aug. 1734 i Vejle. Ole Nicolai var nå korporal. Han ble skutt 14. feb. 1740 og gravlagt i Horsens. I 1767 er det skifte etter kona Johanne Helvig i Horsens.

De hadde følgende kjente barn:

  • Olivia Claudia, 45 år i 1767, dvs. f. ca 1722 – året etter foreldrenes giftemål.
  • Apelona (Leonora) Dorthea. Bodde i «moderens hus» i Horsens da hun giftet seg i 1745 med Hans Nielsen Brandt.
  • Marianne
  • Petter Christian, f. 1734, død før skiftet etter moren

 

3. Ole Brun på Kongsvinger. Poståpner. Død i Leiret under Kongsvinger festning 20. okt. 1768 i en alder av 74 år, dvs. f. ca 1694. Finnes ikke i kildene med navnet Nicolai – kun kjent som Ole Brun. Gift med Karen Nielsdatter. Skiftet etter han ble åpnet 1. feb. 1769, her kommer det fram at han hadde følgende barn med Karen Nielsdatter:

  • Throne Sophia, f. ca 1741.
  • Peder, f. ca 1747
  • Marthe, f. ca 1751
  • Embret, f. 1753 i Sør-Odal
  • Lars, f. 1755 i Sør-Odal
  • Erik Sporring, f. 1763 i Vinger.

 

4. Ole Brun på Kongsberg. Ektefelle ukjent. Hadde to barn til dåpen på Kongsberg, ingen Lychting var faddere.

  • Maren (mener det står noe mer bak navnet, men hva?), f. 1725
  • Olivia, f. 1727

 

 

Spørsmålet er om noen av disse fire er samme person. Jeg har før i debatten hevdet at nr. 1 og 2 - Ole Nicolai Brun - ikke kan være samme person fordi da ville han som giftet seg på Toten i 1721 kun vært 16-17 år (hvis tingboka er rett, han var i alle fall umyndig i 1726-27). Jeg mener fortsatt at det virker lite sannsynlig, men tar likevel med det som taler for dette. For enkelhets skyld kaller jeg Ole Nicolai Petersen Brun for ONPB og Ole Nicolai Brun for ONB.

 

ONB - brudgommen i 1721 kalles for monsieur – altså ennå ikke gått inn i militæret. Vi vet at han var korporal da han døde i 1740. Dette kan bety at han giftet seg svært ung og at hans yrkeskarriere ennå ikke var staket ut. ONPB ætter fra en slekt som valgte militær karriere, og det ville være naturlig at han selv valgte samme yrkesvei. Det som ikke støtter dette er at han i tingbøkene ikke er titulert med noe militær tittel (i en alder av 19-22 år).

 

ONPB bodde en periode på Kongsberg. Vi vet at kona til ONBs familie har tilknytning til Kongsberg. Johanne Helvig Christiansdatter Lychtings søster, Ellen Cathrine bodde her da det ble skiftet etter henne i 1759, og broren Jørgen og hans familie hadde også tilhold på Kongsberg. Søsteren Ide Sophie bodde i prestegården på Toten, skifte 1763-66. Begge Johanne Helvigs søstre var barnløse.

 

Som vi vet var det vanlig å kalle opp barna etter besteforeldrene, datter og sønn nr. 1 etter mormor og farfar, og datter og sønn nr. 2 etter farmor og morfar. ONBs datter nr. 2 - Apelona (Leonora) Dorthea - er trolig oppkalt etter sin farmor. Mor til ONPB het Nelone. I tillegg hadde ONB en sønn ved navn Petter Christian – mulig oppkalt etter både farfar og morfar.

 

 

Når det gjelder Ole Brun på Kongsvinger (nr.3) er jeg enig i at han bør ha tilknytning til militærslekten Brun. Han er hele 10 år for gammel til å være ONPB og finnes heller ikke i kildene med navnet Ole Nicolai, han bør likevel ikke avskrives helt i forhold til å være identisk med ONPB, men kanskje er tilknytningen til militærslekten annerledes enn det vi tror?

Navnet på hans eldste kjente datter er interessant – Throne Sophia. Jeg har lyst til å framsette følgende hypotetiske spørsmål:

Kan Ole Brun være en sønn (utenom-ekteskapelig?) av enten Throne Sophia Olsdatter Brun eller Throne Sophia Jensdatter Brun? Dette vil i så fall forklare navnet på datteren.

 

 

Ole Brun på Kongsberg (nr. 4) har interessant nok en datter Olivia, men hun er født i 1727. ONBs datter Olivia skal være født ca 1722, men her kan kildene være feil. I tillegg vet vi at korporalens datter het Olivia Claudia, dette kommer fram da hun var fadder for søsterens barn i 1763 i Vær, Danmark. Barnet på Kongsberg er kun oppført med navnet Olivia, men jeg har flere ganger sett at kun det ene navnet ble ført i kirkeboka. Usikkerheten rundt hvem denne Ole Brun er fortsatt stor, kanskje kan vi finne mer i andre kilder? Det finnes for øvrig flere Ole Brun, så denne bør kanskje ikke vektlegges for mye (selv om han bodde på Kongsberg i riktig periode).

Endret av Grete Singstad Paulsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin oppstilling Grethe, veldig oversiktlig.

 

Håper vi kommer i mål etter hvert. Personlig har jeg snart over 60 med navn Brun som tilhører

militærfamilien som jeg enda ikke har klart å plassere på riktig plats, og riktig far. Dette er personer jeg har funnet

i kirkebøkene gjennom årene, noen helt tilfeldig.

 

Fant f.eks en Frantz i dag født i Mandal med far Capt. Brun. De skriver ikke navnene til fedrene

når de er militære, det kompliserer.

 

mvh

Wenche

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti noen kaptein som døper sønnen for Frantz i Halse, VA. Men, jeg har vel neppe funnet alle enda.

 

Frantz kan være sønn av Axel Severin Brun (Bruun) født 1732 i Danmark ........ kaptein ved 1. vesterl. nasj. inf.regt. og sjef for Mandalsek kompani akkurat på det tidspunktet.(Ovenstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme ganske bra, da han ikke er å finne i kirkebøkene over

Halse etter 1752. Han fikk 2 barn en 1750 en datter Gunner Catharine 28 september 1750

og Frantz.

 

Far til Axel Severin Bruns far het Frantz. Er det noen link mellom denne Brun familien og den norske.

 

Navnelikheten er påfallende mellom familiene, bl.a Frantz og Severin.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne Hans Jacob Petersen Brun død i Danmark. Han som døde på gården Bjertnes i Verdal i 1739. Det dødsfallet er ikke å

finne i Verdal.

Det må ha vært en grunn til at Mette Sophie Henrichsdatter von Pultz havnet i Danmark, og den grunnen tror jeg er at hun ble med sin mann.

 

Jeg fant at Mette giftet seg i 18 januar 1741 på Sorø med Landsdommer, etatsråd, assessor og renteskriver Johan Christensen. I Sorø kirkebok 1719-1751 oppslag 52. Han Død 1747 og begravet 7 desember 1747 i Sorø i Danmark. Sorø ligger på Sjælland ca. 7 mil fra København. Mette Pultz døde 1760 i Nyborg og begravet 31 mai 1760 i Nyborg.  oppslag 12.

Jeg tror at Hans Jacob er å finne død i København eller Sorø.

 

Johan eide gården Bonderup 1717-1727 og gården Tersløsegård 1743-1745, den solgte han senere videre til Ludvig Holberg. Begge disse gårdene ligger i Merløse herred i Holbæk amt

i Nordsjælland.

 

Jeg har notert 2 barn på Hans Jacob og Mette Pultz begge født i Verdal. Den ene Peter Hansen Brun 1729 og den andre Peter Henrich født 1730. Den første har jeg ikke

funnet selv i kirkeboken, kun notert fra en bok om Brun, som jeg lånte engang på biblioteket i Oslo, da jeg bodde i Norge.

 

Disse 2 må ha fått flere barn, men de kjenner jeg ikke til da bøkene over Idd (Halden) ikke starter før 1720, og han bodde der til 1717.

Hvor han bodde før Verdal vet jeg ikke.

 

Er det noen som vet mere om Hans Jacobs eventuelle barn.

 

Prøver også å finne opphavet til Sergant Peter Petersen Brun gift med Gunhild Petersdatter Bech som fikk en datter med navn Anne Marie i 1774. 

 

Wenche

 

  

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche jeg tok feil ang. Severin og militærslekta Brun. Jeg har en Peter Severin fca. 1683, sønn av ltn. Andreas/Anders Petersen Brun og NN. Men det jeg har om disse personene er ikke bearbeidet og derfor veldig usikkert.

 

Ang. Hans Jacob og Mette. Siden de får barn i 1730 og ingen før eller etter så lurer jeg på hvilket år de kan ha blitt gift. Kanskje i godt voksen alder og derfor ikke flere barn. Jeg har sjekket Verdal for døpte 1727 - 1733 uten å finne flere.

 

Jeg tror jeg har skrevet dette før. Iflg. Verdalsboka kom de dit i 1727 og da han overdro Bjartnes til Jens Maaneskiold 8/12 1737 var han i Odense i Danmark. Derfro tror jeg Hans Jacob døde i Danmark, og han finnes heller ikke død i Verdal som du ogå har funnet ut.

 

Mette Sophia skal visstnok være født 22/7 1697, foreldre ob.ltn. Henrich Christopher Pulz (død 27/9 1797) og 2.kone Bolette Hansen (adlet Hovenbrech), bosted Elingård, Onsøy, ØS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer når det gjelder Peter Brun født ca. 1600 som døde på Oddenes 1679. Han skal vissnok ha vært gift 2 gang
med Elisabeth Nicolaisen Worm født 1640. - det tviler jeg ikke på. Men årstallene må det være noe galt med.
 
I mine papirer står det at hennes første barn Inger Dorothea ble født 1656 - da skulle Elisabeth ha vært 16 år gammel. Hun skal ha dødt 1714 (Det går ikke an å sjekke da 1714 i Oddenes er borte).

Andre ser jeg skriver at hun døde i Kristiansand 1713- kan heller ikke sjekkes.

 

Dette er opplysninger jeg har fra en bok og fra nettet.
 

Jeg har funnet en med hennes navn død på Oddenes i 1726, hun var da omgift med Ole Mosvig.
 
Dette må da være samme person- hvor mange Elisabeth Worm finnes det på Oddenes- kun 1 vil jeg tro.

 

Eller opererer vi med 2 ulike personer. Worm er vel ikke det mest vanlige navnet.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9806&idx_id=9806&uid=ny&idx_side=-270
Lisbeth Worm død 20 april 1726 i Oddenes - på venstre side

 

Elisabeth og Lisbeth -samme navn.

 

mvh

Wenche
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Må også tilføye at rett ovenfor Lisbeth Worms død -den 11 april 1726 dør Jens Pedersen Brun og Anna Pedersdatters Lund

sønn Kaptein Peter Jensen Brun. De hadde 2 sønner med samme navn- En Peder og en Peter.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, ang. Lisbeth Worm så har jeg notert født ca. 1630 ? Ang. dødsfallet hennes så står det juli 1713 i flere kilder. Tror at siden med døde i 1713 mangler.

 

Ang. avdøde Peter så står det kun kpt. Peter Brun. Hvem han var sønn av kommer ikke fram der. I Ovenstad står det en kpt. Peter B. som døde 25/3 1726 i Oddernes og var gift med Isabelle Warberg, men han har jeg ikke sjekket noe om.

 

Jeg har funnet mange Brun, men pga.flere uventede hendelser de siste 7 årene har jeg ikke har hatt tid og mulighet til å sjekke alle opplysningene mot kilder. En del av dem har jeg fått sjekket,  men langt fra alle. Jeg håper jeg kommer i gang med det igjen i løpet av sommeren eller høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vincent Budde Frantzen Brun - Kjenner kun til en som heter Vincent Budde i den familien født 20 oktober 1718

 

Foreldre Frantz Brun og Anna Catherina Frost. Hvem Vincent Budde du har med far Peter skjønner jeg ikke hvem skal være.

 

 

 

mvh

Wenche

 

Har du noen informasjon om sønnen til Vincent Frantzen Brun? Peter Lorentz Angell Brun, underoffiser, født i 1747 i Rakkestad, Østfold. Døpt 30 des. 1747. Vet du om han var gift og har barn?

 

Mvh

Kine

Endret av Kine L. B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne linjen står omtalt i Rødenes-boka under Hiin og i slektsoversikten bak, Peter Lorentz ble gift med Sissel Torstensdatter fra Anonby og oppgis her å ha fire barn: 1) Hans Petersen f. 1769 (gift med Anne Larsdatter fra Askerud minst tre barn i tillegg til en datter Marte født utenfor eksteskap 1791 - min ane med stor etterslekt i Aremark og Rakkestad), 2) Ole Petersen f. 1771 "død 1817 og etterlot seg to sønner, Petter Olsen, 15 år, på Gjøsbu i Øymark og Niels Olsen, 12 år på Krosby i Øymark", 3) Christen Petersen, f. 1775 d. på Askerud 1717, 4) Thorsten Petersen, f. 1779, til Slupstad.

 

Dette er hentet fra Rødenes-boken uten lenker til KB nå, men jeg har tidligere sjekket opp og funnet at det meste er korrekt her i Rødenes-boken. Har notater liggende et sted.

 

I Rødenes-boken står forøvrig Wincentz Brun (1718-1779) med mellomnavnet Budde.

 

vh Ole Henrik

Endret av Ole Henrik Ystehede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Lisbeth/Elisabeth Worm. Jeg kjenner til 2 stk. Lisbeth Nicolaisdt. Worm gift med gamle Peter Brun. Hun f. ca. 1630 og skal visstnok være grl. juli 1713 Oddernes. Hun ble oppgift med Niels Andersen Strobæus som døde ca. 1690.

 

Så er det Elisbeth Clausdt. Worm dpt. 7/4 1685 (spekulasjon, kan Claus Nicolai Worm være broren til Lisbeth Nic.dt.Worm?), foreldre Claus Nicolai Worm + 1703 Chra. og Anne Nilsdt. Maigaard + 1702 Chra. Elisabeth var ugift i 1704. Jeg vet ikke hvor det ble av henne. Det er ikke urimlig om hun reiste til Oddernes om Lisbeth Nic.dt. Worm var slekt.

Mulig det var hun som ble gift med Ole Møvig i Oddernes. Møvig gnr. 7.

 

Fra mine papirer:

Ved skiftet 16. og 17. januar 1703, etter hans sal. kone, Anne Nielsdt. Maigaard,  kalles han sen. Claus Nicolaj Worm og han var tilstede.
Barna var:
Claus 24 år, fraværende utenlands.
Niels 23 år og hjemme hos faren.
Anichen 25 år.
Nelone, hr. kpt. Peter Bruns kiereste.
Ana 18 år
Elisabet 15 1/2 år.
Skiftet blir ikke avsluttet.

16/4 1703 blir det også holdt skifte etter Claus Nicolaj Worm. Og nå er foruten kpt. Peter Brun, også  Hr. kapt. Hans Jacob Brun med i skiftet.
Jeg er usikker, men jeg lurer på om sønnen, Claus Clausen Worm, som var utenlands kan ha vært i militæret, og at Hans Jacob Brun muligens
var hans sjef.

 

(Kpt. Peter Brun var Peter Olsen Brun, sønn av Ole P. Brun og Maren Lund.)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tro Karl Leawy, som skrev 12 bind om Kristiansands historie, døde enken Lisbeth Worm i juli 1713. Paret bodde på Kongsgården på Oddernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.