Gå til innhold
Arkivverket

Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Dette er kanskje av interesse for noen. Fra Gudbrandsdalens Sorenskriverembeter -1731: Nord- og Sør-Gudbrandsdal Tingbok nr. 10 (1724 - 1726)

 

Nordhove i Fåberg 7.5.1726, fol. 203a:

 

Odelssak om Nordhove:

Anno 1726 d: 7 May, Med efftermelte 8te Laurettesmend af Faabergs Præstegield Neml: Johannes Holme, Gunder Holme, Rasmus Storberge, Jens Rustaden, Ellef Skaarset, Iver Ersgaard, Peder Ersgaard oc Asbiørn Randgaard, blev Retten sat og betient paa dend gaard Nordhoven udj bemte: Faabergs Præstegield, udi en Odels Sag som Ole Nicolay Brun fører paa samme gaard, imod opsidderne Lars Larsen, Ole Olsen, Johannes Siversen, Ole Siversen Isackstuen, og Brunsbeck opsiddere, Hosverende Bøigde Lensmanden Simen Flifleth, med endeel fleere got Folck.

Hvorda for Retten fremkom paa Ole Nicolay Bruns vegne som Fuldmegtig Sr. Erland Steenersen, oc indgav et skrifftlig Stefnemaal af dato Froen d: 2de Novembr: 1725. derved hand indstevner forbemte: Nordhovens opsiddere til Jorde Tiisdagen, at annamme de 830 rdr som gaarden, paa skiftet effter hans Sl: Fader Capitain Peter Brun d: 22 Janu: 1714 er solt for, til Ole Nicolay Bruns Faster Hr: Lieut: Blichfeldts Frue, med Condition at Reluitionen skulle vere ham reserveret for samme penge, med videre Stefningens indhold, som oplæst blev. De indstefnte Nordhovens Besiddere Møder samptl: efter Stefnemaaled, Men Hr: Lieut: Christian Blichfeldt, eller nogen paa hans vegne, mødte icke effter paaraabelse 3de gange paa gaarden, Fuldmegtigen Erland Steenersen indgaf da Skiffte Breved effter Sl: Capit: Peter Brun, af dato 22 Janu: 1714, af hvis pag: 11 oc 12, kand sees at denne gaard Nordhoven, ickun Conditionaliter er solt daverende Jomfr: Janichen Brun nu Hr: Liet: Blichfeldts Kieriste for 830 rdr paa dend maade, Sl: Capit: Bruns Børn, v-behindret, i sin tiid dend igien motte indløse for samme penge, effter hvilchen accordt fuldmegtigen paastaar, at Ole Nicolay Brun motte indløse gaarden for bemte: 830 rdr og opsidderne at have deris Regress til Selgerne. Samme SkifteBrev saavit insigneret er, begierde fuldmegtigen i acten indtagen, oc nu for Retten oplæst blev.

 

Som fullmektig for Ole Nicolai Brun (f. ca.1704 ?) i denne odelssaken i 1726 om Nordhove i Fåberg møter Sr. Erland Steenersen,

som vel er den Erland Stenersen (ca.1696-1732) som (rundt 1728/1730 ?) ble g.m. Elisabeth Christine Brun (f. ca. 1705 ?),

som det ovenfor er spekulert i om kan være identisk med den Christina Elisabeth (Christiansdatter) Brun som før 1738 var blitt enke på Nordmøre (Ole Nicolai Brun's tremenning).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om Andreas Brun på Togning i 1701 er den samme som Anders Brun i Hole. De 4 barna du nevnet er barn av Andreas på Togning i Stryn. Det er jo mulig at disse to -Andreas og Anders - er en og samme mann? Det trengs mere undersøkelser , og det tar litt tid.

 

- Anders Brun i Hole er vel da Anders Petersen Brun, som ikke er nevnt i skiftet etter broren Jens og derfor vel er død før 1680 ?

- Anders Brun på Togning i Stryn (1701) har jeg noter som død i 1713 i Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Olsen Brun (c1665?-1714) og Nelone Clausdatter Worm skal være

foreldre til Marie Anne, Lisbeth Dorthe og Ole.

 

Ole må vel da være den Ole Nicolai Brun som ble g. i 1721 med Johanne Helvig Lychting og senere (når ?) med Karen Nilsdatter.

 

Jeg har notert f.år 1694Ole Nicolai Brun (død 1768), men han ser av odelssaken i 1726 ut til å være 22 år, mao. f. 1704. Hva er rett ?

 

I odelssaken står det at han bor på Kongsberg, men han skal være død på Kongsvinger. Er det skrevet av feil, tro ?

(Jeg har notert yrke 'poståpner').

 

Jeg har notert en Vincents Budde Brun (ca. 1710 - 23 Jul 1771) som var kjøpmann, senere bytjener i Kristiansund, g.m. Agnetha Rennie fra Frei.

Hvem var Vincents' foreldre ?

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vincent Budde Frantzen Brun - Kjenner kun til en som heter Vincent Budde i den familien født 20 oktober 1718

 

Foreldre Frantz Brun og Anna Catherina Frost. Hvem Vincent Budde du har med far Peter skjønner jeg ikke hvem skal være.

 

 

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche har du funnet dåpen til Wincent i 1718 ?

 

Glem ikke Wincentz Christiansen Brun (17... - 1771), far Christian Brun (Verdal)

 

 

Vincent Budde født/døpt 20 oktober 1718 i Orkdal ??

 

Har dessverre ikke funnet han enda. Kan ikke se at han er døpt i Orkdal. Har derimot hans

vielse og hans 7 barn-de har jeg funnet i kirkebøkene.

 

Wincent Christiansen, skjønte ikke riktig hva du mente her. ? Vil du jeg skal legge ut barnen, er det de du mener?

 

En annen ting Sønn til Andreas Petersen Brun - Jacobus født 1692 finnes omtalt

i Erlandsens Biografiske efterrettninger om Geistligheter i Trondheims stift. På side 128.

 

Jeg finner ikke den boken. Skulle gjerne ha fått lest hva som står der.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at det bare fantes en Vincentz i den slekten, men du hadde da glemt W. Christiansen Brun, sønn av Christian Brun i Verdal.

 

Ang. Vincentz til Frantz Olsen Brun, så tror jeg nok ikke du vil finne hans dåp da det ikke finnes krk.bøker fra Orkdal fra den tiden.

Jeg har ikke funnet noe sted at han også het Budde.

 

Ved vielsen blir han bare kalt Vincens Brun, nr. 11 i 1744 http://www.arkivverk...y&idx_side=-224

 

Begravelsen 22/9 1789, nr.130 http://www.arkivverk...y&idx_side=-181 Og her heter han heller ikke Budde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at det bare fantes en Vincentz i den slekten, men du hadde da glemt W. Christiansen Brun, sønn av Christian Brun i Verdal.

 

Ang. Vincentz til Frantz Olsen Brun, så tror jeg nok ikke du vil finne hans dåp da det ikke finnes krk.bøker fra Orkdal fra den tiden.

Jeg har ikke funnet noe sted at han også het Budde.

 

Ved vielsen blir han bare kalt Vincens Brun, nr. 11 i 1744 http://www.arkivverk...y&idx_side=-224

 

Begravelsen 22/9 1789, nr.130 http://www.arkivverk...y&idx_side=-181 Og her heter han heller ikke Budde.

 

 

Hei Berit

 

Jeg skrev at jeg kun kjente til en som het Vincent Budde Vincent er det nok flere som heter.

Mulig også Budde nærmere nåtiden. Jeg fant at han het Budde i den boken om slekten Brun.

 

Jeg vet ikke hvor forfatteren av boken har fått navnet ifra. Men noen Vincent Budde Petersen har jeg aldrig hørt om.

Det må jo da ha vært en sønn av en Peter Brun, og med det årstallet så må det ha vært i den eldre generasjonen.

 

Orkdal i Orkdal starter fra 1715 og da han skal ha blitt døpt 1718 så eksisterer kirkeboken. Bare det at jeg fant ikke han der.

 

Nå vet jo jeg bare at han holdt til i Hoff i Orkdal, men han Frantz trenger jo ikke ha bodd der i den perioden barna ble født.

Mest sannsynlig ikke, da disse militærfolkene vandret rundt.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per

Iflg. Ovenstad levde Anders Brun (Hole) 4/11 1693. Og i Hirsch ser det ut som om det står: udeladt 1703.

 

Oluf NIc. Pedersen Brun skal visstnok ha bodd på Kongsberg 1725 - 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, jeg vet ikke om du fikk svar på barnet Elen Margrethe som ble født i Verdal i 1729 med far kpt. Brun.

Hun var datter av Christian og Margrethe Rasmusdatter Hagen. Elen M.døde allerede i 1730.

 

Elen Marg. som ved ammens søvn ble opplindet funnet død henrullet på skinnfellen nesegrus.(Elen M. som var surret inn(reivet) hadde altså rullet over på magen på skinnfellen mens ammen som.

 

 

 

Glemte før å skrive at jeg ikke har funnet at Hans Jacob Brun og Mette Sophie von Pultz fikk flere barn enn det ene barnet som døde (1730-1731).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit

 

Da vet jeg hvem som er far til Elen Margrethe. Da kan jeg legge henne vekk

i listen med navn som jeg ikke vet noe om.

Ett skritt videre.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vincent Budde Frantzen Brun - Kjenner kun til en som heter Vincent Budde i den familien født 20 oktober 1718

Foreldre Frantz Brun og Anna Catherina Frost. Hvem Vincent Budde du har med far Peter skjønner jeg ikke hvem skal være.

 

Det blir 'meget mistenkelig' med samme dødsår på to av dem, og jeg antar foreløpig

at 'Petersen' bør utelates på han som var g.m. Agnetha Rennie.

 

Jeg får da flg. tre (hvorav to kanskje kan 'slås sammen' ?) :

 

1. Christiansen: __ Vincents Chri.s. Brun (c1700 ? Trondheim ? - 1771?), kvarterm. i Verdal 1738, g. 1726 i Verdal m. Cathrine Jacobsdatter Knutzen ______(10 barn)

2. <ukjent far>: __ Vincents Budde Brun (c1715 ? Tr.heim-23 Jul 1771 Kr.sund) , kjøpmann, sen. bytjener i Kr.sund, g. 1751 i Tr.h. m. Agnetha Rennie fra Frei _(3 døtre)

3. Frantzen: _____ Vincents Budde Brun ( 1718 Tr.h.-), offiser i Aremark, sen. Rakkestad (kaptein), pensj. før 1777,g. 1744 m. Lucie Margr. Angell fra Nesna _(5 barn)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vincent Budde født/døpt 20 oktober 1718 i Orkdal ??

Har dessverre ikke funnet han enda. Kan ikke se at han er døpt i Orkdal. Har derimot hans

vielse og hans 7 barn - de har jeg funnet i kirkebøkene.

 

Jeg har bare notert 5 barn av Vincents Budde Brun f.1718 og Lucie Margrethe Angell f.1715, g. 1744:

 

- Anna Katrine,

- Anna Elisabeth,

- Peter Lorentz Angell Brun,

- Abel Margrethe,

- Frantz.

 

Når er disse født, og hvilke to er det jeg mangler ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#61 Wenche.

Du kan fjerne Elen Margrethe fra lista du har over navn du ikke vet noe om(antar det er en huskeliste?).

Som jeg skrev så døde hun i 1730 (kvalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare notert 5 barn av Vincents Budde Brun f.1718 og Lucie Margrethe Angell f.1715, g. 1744:

 

- Anna Katrine, født 1744 og døpt 9 november 1744 i Rakkestad

- Anna Elisabeth, født 1746 og døpt 22 april 1746 i Rakkestad

- Peter Lorentz Angell Brun, Døpt 30 desember 1747 i Rakkestad

- Abel Margrethe, døpt 11 oktober 1750 i Øymark. Se side 22 over Øymark i Aremark 1745-1795

- Frantz Christian døpt 1758 greier ikke å tyde dåpsdatoen? side 49 over Øymark i Aremark

 

Når er disse født, og hvilke to er det jeg mangler ?

.

 

Se over på de andre.

 

De 2 du mangler er

Maren Margarethe født på Sandtorp i Øymark og døpt 4 mars 1753 i Øymark i Aremark Se side 33 1745-1795

Ellen Margrethe født 1755 greier heller ikke her tyde hennes dåp. Se side 41 over Øymark i Aremark 1745-1795.

 

Ser du dåpsdatoene kan du da gi tilbakemelding.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den unge person Vincens Pedersen Budde Brun viet Vår Frue 3.aug 1751 med Agnete Robertsdtr Renni :

 

 

deinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Ekteviede 1751, side 409.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-234

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670127.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. mai 1754 ble det avholdt arveskifte på gården Rustad øvre på Toten. I skiftebrevet opplyses at enkemannen Knud Olsen har vært ansatt til formynder for hans avdøde bror løytnant Nils Knudsens datter Christina Maria Knudsen etter hennes avdøde far i følge skiftebrev av 25. april 1738 og etter hennes avdøde mor Madame Dorothea Sophia Brun i følge skiftebrev begynt 29. april og sluttet 14. oktober 1749.

 

I ministerialbok 3 for Vang prestegjeld (Hedmark fylke) er følgende innført blant begravede:

- 5. april 1738 løytnant Nils Knudsen gift 53 år.

-14. april 1749 Madame Knudsen 38 år.

 

Hvem var Dorothea Sophia Brun og tilhørte også hun militærslekten Brun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den unge person Vincens Pedersen Budde Brun viet Vår Frue 3.aug 1751 med Agnete Robertsdtr Renni :

 

Hva er bakgrunnen for at du omtaler brudgommen Vincens Pedersen Budde Brun (død 1771 ?) som 'Den unge person' ? Kjennes hans fødselsår (i Trondheim ?) ? Eller brudens ?

 

Stemmer det at han var kjøpmann, senere bytjener, i Kristiansund ? Bodde han andre steder og/eller var han gift flere ganger ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nortert Elisabeth Christine Brun (ca.1705?-et.1732) som mulig datter av fogd i Gudbrandsdal (1707-1718) Christopher Bruun (ca.1670-ca.1721)

og Cecilie Richardsdatter Williamsen, som skal ha giftet seg om igjen med omtalte major (senere oberst) Peder Christian Helm (1689-1750),

som altså var laugverge for (sin stedatter ?) Elisabeth Christine ved skiftet etter dennes ektemann i 1732. (Står det i skiftet at han var gift med enkens moders søster ?)

 

Elisabeth Christine skal ha hatt en pleie-/fostersøster Anne Cathrine (Katrine) Brun, som var

g.m. Erland's bror, fogd i G.br.d. fra 1718, Sven Stener Stenersen på Rokvam i Ø. Gausdal).

Anne Cathrine skal ha vært datter av en søster av Cecilie Richardsdatter Williamsen.

.

 

Det er ingen tvil om at det står at Peter Christian Helm var gift med Elisabeth Christine Bruns moster – «Hr. Major Peter Christian Helm som har enkens moders søster til ægte. Oppland fylke, Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 , 1720-1735, oppb: Statsarkivet i Hamar.

 

Peter Christian Christiansen Helm(en) ble f. okt 1689 – antakelig på Helmen, Gran på Hadeland, sønn av Christen Pedersen og Johanna Olsdatter Bay. Han startet sin militære karriere ved akh. nasj. inf.regt. Etter noen år i København kom han til Gudbrandsdalen i 1718, hvor han var helt til 1744. Som oberst hadde han ansvaret for Trondhj. nasj. inf.regt. fra 12/6 1744, hadde «Ytterøiske» livkomp.

Rulle for Ytterøy livkompani 1748, hovudlegd og manntal

Han ble gravlagt på Ytterøy 30. jan. 1750, død 13. jan. 1750. Hans kone levde på dette tidspunktet, men er kun benevnt som «Oberstinde»

 

Oberst Helm er fadder for flere barn, bl.a. for Oluf Bruns sønn, Peter Christian, døpt i Ytterøy 11. april 1745. I tillegg er frøken Helm fadder flere ganger på Ytterøy og ved en anledning brukes fornavnet – Barbra Helm. Og 5. aug. 1749 gifter Lorentze Sophia Helm seg i Ytterøy med Raphael Leth. Jeg antar at begge disse var oberst Helms døtre, født i Gudbrandsdalen.

Jeg finner imidlertid ikke «Oberstindens» navn, dessverre. Kan heller ikke finne henne som fadder i Ytterøy.

Hva er kilden for at Peter Christian Helm var gift med Cecilie Richardsdatter Williamsen?

 

 

Antakelig snakker vi om to navnesøstre - Elisabeth Christine Brun og Christine Elisabeth Christiansdatter Brun, men det hadde vært fint å få det verifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vincens Fr. Bruns barn:

Anne Cathr. 1744-1812 Rakkest./ Anna ELSEBE 1746-1747 Rakkest./Peter Lorentz Angell 1747-1749 Rødnes-Øymark, gift/ Abel Margrete 1750-1753 Øymark/Maren Margarete 1753- / Elen Margret 23/2 eller 2/3 1755- Hun ble døpt mellom fastelavensøndag 9/2 og 9/3 / Frantz Christian 1758- /-

 

Skrev ikke alle dåpsdatoene da de fleste jo allerede er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Her får Jacobus Brun et uekte barn -Står det som mor Soffi Christophersdatter???

 

Døpt 6 april 1729 i Verdal

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-93

Første kolonne øverst på venstre side.

 

Men hvem var så Jacobus sønn til, jeg fortviler.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oberst Helm er fadder for flere barn, bl.a. for Oluf Bruns sønn, Peter Christian, døpt i Ytterøy 11. april 1745. I tillegg er frøken Helm fadder flere ganger på Ytterøy og ved en anledning brukes fornavnet – Barbra Helm. Og 5. aug. 1749 gifter Lorentze Sophia Helm seg i Ytterøy med Raphael Leth. Jeg antar at begge disse var oberst Helms døtre, født i Gudbrandsdalen.

 

Er det her snakk om den Oluf (Ole) Lorentzen Brun (c1700-c1770) som var kaptein (1747)

og ble g. i 1735 med Marie Elisabeth Thestrup ? (Hvem var hennes foreldre ?)

 

Nevnte Ole var sønnesønn av oberst i Trondheim, Ole Petersen Brun (c1638-1710), g.m. Maren Lund,

og altså nevø av kaptein (1696) Peter Olsen Brun på Nordhove (død 1714) (g.m. Nelone Clausdatter Worm).

.

 

Hva er kilden for at Peter Christian Helm var gift med Cecilie Richardsdatter Williamsen?

 

Jeg har dessverre ikke noter kilden for informasjonen om at Peter Christian Helm skal ha vært gift med Cecilie Richardsdatter Williamsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.