Gå til innhold
Arkivverket

Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Skal en tro Karl Leawy, som skrev 12 bind om Kristiansands historie, døde enken Lisbeth Worm i juli 1713. Paret bodde på Kongsgården på Oddernes.

 

Ser ut til at paret har vært gift i 1656, ja jeg er enig med den lave alderen på bruden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne linjen står omtalt i Rødenes-boka under Hiin og i slektsoversikten bak, Peter Lorentz ble gift med Sissel Torstensdatter fra Anonby og oppgis her å ha fire barn:

1) Hans Petersen f. 1769 (gift med Anne Larsdatter fra Askerud minst tre barn i tillegg til en datter Marte født utenfor eksteskap 1791 - min ane med stor etterslekt i Aremark og Rakkestad),

2) Ole Petersen f. 1771 "død 1817 og etterlot seg to sønner, Petter Olsen, 15 år, på Gjøsbu i Øymark og Niels Olsen, 12 år på Krosby i Øymark",

3) Christen Petersen, f. 1775 d. på Askerud 1717,

4) Thorsten Petersen, f. 1779, til Slupstad.

....

 

.

Ovennevnte skal altså være barna til Peter Lorentz Angell Brun f.1747 i Rakkestad, Østfold.

 

Kjennes foreldrene til Hans Jacob Brun, døpt i Rakkestad 8 Feb 1778 ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#177

I kirkeboka står Hans Jacob sine foreldre som kaptein Brun og Sidsel. Med andre ord hører han til i søskenflokken nevnt i #173.

 

Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 4 (1777-1783), Fødte og døpte 1778, side 2-3.

.

Takk !

 

Mao. 2 blad 'Hans' i samme søskenflokk; Hans f.1769 (med minst fire barn og stor etterslekt), og Hans Jacob f.1778.

 

Er vielsen (i Rakkestad ?, rundt 1768/1769 ?) av Peter (Lorentz Angell Brun) (underoffiser ?) og Sidsel/Sissel (Torstensdatter Anonby) funnet ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilfeldig se dette emnet, og prøver derfor mitt lille problem med militærslekten Brun:

 

I en kartlegging av min svigerfars slekt, fant jeg et søskenbarn av ham - Carla Børøen, f. 8.3.1913 som giftet seg med Bertel Brun den 1.aug.1936. Hans far var Jakob Brun, rittmester og gårdbruker. Bertel er født 12.9.1905 på Levanger. Familien Jakob Brun kjøpte gården Saxlund (en av gårdene i den gamle Bjelke-slekten). Gården er visstnok fortsatt i familiens eie. Bertel og en bror som het Leiv, utdannet seg til marineflyvere, som det het den gang. Leiv ble en av norsk luftfarts store pionere, men forulykket i en bilulykke tidlig i 1940.

 

Denne Brun-grenen fikk en dramatisk krigshistorie fra 2.verdenskrig. Bertel meldte seg inn i NS, og endte som leder av hirdmarinen. Ble dømt til 15 års tvangsarbeid etter krigen. En bror av ham valgte den andre siden!

 

Jeg har indikasjoner på at Carla og Bertel ble skilt, og at Bertel giftet seg på nytt rundt ca 1960, men vet ikke dette sikkert. Bertil er gravlagt på familiens gravsted på Hamar, Carla i Oslo.

 

Da jeg begynte å nøste opp denne historien, var alle som kunne ha visst noe for lengst døde. Jeg har erfart at det ikke er helt uvanlig i vår "bransje"!

 

Mitt uløste spørsmål er som følger:

 

Fikk Bertel og Clara barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. mine notater så fikk de en datter, som ble gift og fikk 2 barn. Sender deg en PM.

 

Vet du hvor Carla Bærøen ble født ?

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. mine notater så fikk de en datter, som ble gift og fikk 2 barn. Sender deg en PM.

 

Vet du hvor Carla Bærøen ble født ?

 

Carla er sannsynligvis født i Bergen. Jeg har foreløpig ikke funnet hennes fødselsrgistrering. Foreldrene giftet seg i sept. 1912 i Bergen, og hennes bror Ole er født i Bergen i 1916.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk !

 

Mao. 2 blad 'Hans' i samme søskenflokk; Hans f.1769 (med minst fire barn og stor etterslekt), og Hans Jacob f.1778.

 

Er vielsen (i Rakkestad ?, rundt 1768/1769 ?) av Peter (Lorentz Angell Brun) (underoffiser ?) og Sidsel/Sissel (Torstensdatter Anonby) funnet ?

 

Hans Jacob Brun f. 1778 er kanskje oppkalt etter kommandanten på Fredriksten, Hans Jacob Brun (1661-1739).

 

Selv om bruden i kirkeboka har fått feil navn er det nok Peter Lorentz Angell Brun og Sidsel Torstensdatter Anonby som i Øymark troloves 3. juledag 1768 og vies "Dom. de Bapt. Christi" 1769, som trolig er 6. jan.

"Peter Bruun og Else Annonbÿe"

Caut. (kausjonister) var brudeparets fedre "Cap. Bruun og Torsten Annonbÿe"

 

Østfold fylke, Øymark i Aremark, Ministerialbok nr. II 2 (1745-1795), Trolovede 1767-1769, side 304.

 

Dette har vært oppe før i denne tråden:

[#46512] Aremark 1769 / 1770 Viet Peter Bruun og Captein Bruun. Hvem er bruden

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jacob Brun f. 1778 er kanskje oppkalt etter kommandanten på Fredriksten, Hans Jacob Brun (1661-1739).

...

 

Kommandant på Fredriksten HJB (1661-1739) var såvidt jeg kan se bror av farfars farfar til HJB f. 1778.

 

Sistnevntes farfar, offiser i Rakkestad, Vincent Budde Frantzen Brun (1718-1789) hadde i tillegg

en bror, over-tollbetjent i Orkdal, Hans Jacob Brun (1722-1802) (altså navnebror av de to ovennevnte), og dessuten

et søsk.barn på farssiden, pr.ltn. Hans Jacob (Lorentzen) Brun, f. ca. 1715.

 

Så det er mye som tyder på at kommandanten var en populær kar i slekta ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I denne gamle debatten (fra 2007) som det henvises tilover, omtales

bl.a. kaptein Vincents Budde Frantzen Brun (1718-1789) og hans to hustruer

1) (g. 29/5-1744) Lucie Margrethe Pedersdatter Angell (1715 - 29/5-1767) (7 barn f. i tidsrommet 1744-1758) og

2) (g. 26/2-1770) Ingeborg Nielsen Hoen (1739-1792) fra Töcksmark, Sverige (iflg. KB 'den saa kaldede Hoere Jngeborg') (mao. hverken mer eller mindre enn en 'hore' i prestens øyne ...)

 

Vincent skal i tillegg til de 7 nevnte barna (f. i tidsrommet 1744-1758) med kone nr. 1

også være far til Anne Vincentsdatter Bruun (f. 1767), g. 14 Jun 1791 i Rakkestad med m. Amund Rasmussen.

 

Vet man hvem som var denne Anne's mor ?

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#185

Jeg antar at Anne Vincentsdatter Brun sin mor er Ingeborg - kanskje noe av grunnen til at hun ble kalt en hore? Anne og Amund Rasmussen sin eldste datter het Ingeborg. Annes dåp er ikke funnet, hun er ikke døpt i Øymark eller Rakkestad.

 

Ingeborg Nielsdatter og Vincents Brun hadde i alle fall datteren Christiane, hun ble døpt 20. feb. 1774 i Rakkestad og konfirmert 11. okt. 1789. Hun er fadder til ett av Annes barn og hadde samme adresse (Skjølerud) som Anne Vincentsdatter Brun og Amund Rasmussen da hun giftet seg i Rakkestad 22. mai 1803 med Elias Pedersen fra mellem Harlem, forloverne var Gulbrand Schiöllerud og Amund Rasmussen Schiöllerud.

 

Ingeborg Nielsdatter og Vincents Brun kan også være foreldre til den 17 år gammel Nicolai Bruun som ble konfirmert 21. oktober 1787 i Rakkestad. I så fall er han vel oppkalt etter sin morfar. Han finner jeg heller ikke døpt og ei heller i FT 1801, kanskje død før denne tid?

 

 

Barn av Anne Vincentsdatter Brun og Amund Rasmussen, døpt i Rakkestad:

  1. Peder, født på Lund, døpt 2. okt. 1791. Faddere: Peter Andersen Saugbakken, Rasmus Mathiasen Nærbye, Helena Haagensdatter Saugbakken, Helena Helgesdatter Nærbye og Maria Johannesdatter Nærbye.
  2. Ingebor, født på Bergenhuus pl., døpt 14. des. 1794. Faddere: Søren Rasmusen Rachestad, Johannes Pedersen Rachestad, Ole Andersen Rachestad, Thore Amundsen Rachestad og Pernille Pedersdatter Bergenhuus.
  3. Maria, født på Bergenhuus pl., døpt 26. mars 1797. Fadder: Søren Tollevsen Haslem, Peder Rasmusen Mortnæs, Ole Andersen, Maria Pedersdatter Haslem og Anne Tollevsdatter Haslem.
  4. Mathis, født på Bergenhuus pl., døpt 10. feb. 1799. Faddere: Peder Rasmussen Mortnæs, Iver Larsen Bhuus, Thore Amundsdatter Kaaens pl., Marthe Tostensdatter Giølstads pl. og Christiana Wincentsdatter Westbye.
  5. Anders, født på Schiöllerud, døpt 15. jan. 1804. Faddere: Amund Baardsen Fladberg, Christen Rasmusen Giølstads pl., Søren Rasmusen Rachestads pl. Anne Larsdatter Rachestads pl og Larine Andersdatter Fladberg.
  6. Christian, født på Sandagers pl., døpt 2. juli 1809. Faddere: Ole Nielsen Sand, Tarald Halvorsen Sand, Anders Svendsen Torp, Mari Evensdatter Sandagers pl. og Maria Nielsdatter Sandagers pl.

 

Barn av Christiane Vincentsdatter Brun og Elias Pedersen, døpt i Rakkestad:

  1. Hans, født på Schiöllerud, døpt 7. aug. 1803. Faddere: Amund Rasmussen Schiöllerud, Anders Nielsen Thue pl., Ingri Svenungsdatter Thue pl., Berte Amundsdatter Thue pl. og Mari Gulbrandsdatter Schiöllerud.
  2. Anne, født på Stomperud, døpt 26. Jan. 1806. Faddere: Hans Andersen Erte, Johannes Stomperud, Anders Eliasen Stomperud, Anne Hansdatter Stomperud og Marte Christensdatter Erte.
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Nielsdatter og Vincents Brun kan også være foreldre til den 17 år gammel Nicolai Bruun som ble konfirmert 21. oktober 1787 i Rakkestad. I så fall er han vel oppkalt etter sin morfar. Han finner jeg heller ikke døpt og ei heller i FT 1801, kanskje død før denne tid?

 

Politibetjent Nicolai Wincentz Brun ble gravlagt på Kongsberg 25. nov. 1815, 47 år gammel.

I skiftet etter han, åpnet 18. mars 1816, kommer det fram at han var gift med Marthe Dorthea Olsdatter. Paret hadde ingen barn og den lengstlevende skulle arve ektefellen.

 

Mon tro om ikke dette er Nicolai Bruun fra Rakkestad?

 

Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 7 (1795-1816), Døde og begravede 1816, side 183.

Buskerud fylke, Kongsberg by, Skifteutlodningsprotokoll 2 (Hd 0002), 1813-1826

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

3. Ole Brun på Kongsvinger. Poståpner. Død i Leiret under Kongsvinger festning 20. okt. 1768 i en alder av 74 år, dvs. f. ca 1694. Finnes ikke i kildene med navnet Nicolai – kun kjent som Ole Brun. Gift med Karen Nielsdatter. Skiftet etter han ble åpnet 1. feb. 1769, her kommer det fram at han hadde følgende barn med Karen Nielsdatter:

  • Throne Sophia, f. ca 1741.
  • Peder, f. ca 1747
  • Marthe, f. ca 1751
  • Embret, f. 1753 i Sør-Odal
  • Lars, f. 1755 i Sør-Odal
  • Erik Sporring, f. 1763 i Vinger.
Når det gjelder Ole Brun på Kongsvinger (nr.3) er jeg enig i at han bør ha tilknytning til militærslekten Brun.

Navnet på hans eldste kjente datter er interessant – Throne Sophia. Jeg har lyst til å framsette følgende hypotetiske spørsmål:

Kan Ole Brun være en sønn (utenom-ekteskapelig?) av enten Throne Sophia Olsdatter Brun eller Throne Sophia Jensdatter Brun? Dette vil i så fall forklare navnet på datteren.

 

Ole Brun i Kongsvinger var sønn av Peter Madsen Gram og Throne Sophia Olsdatter Brun.

Jeg hadde først tenkt å skrive "trolig sønn av", men før jeg trykket på svarknappen tok jeg en titt til i skiftet etter han (#117) - og på s. 458b fant jeg bekreftelsen :

 

«Da Jeg nyelig er bleven brakt, at Ole Gram eller Brun paa Kongsvinger for kort Tiid siden ved Døden er afgaaet»

 

----------

Kapellansønnen løytnant Peter Madsen Gram og Throne Sophia Olsdatter Brun fikk ekteskapsbevilling 23/2 1697. De var beslektet i tredje ledd (tremenninger).

 

Norske kongebrev: 1695-1699. 6 : Kongebrev under Christian V 1695-1699

 

Peter Gram var bruker av gården Østre Torshov i Gjerdrum fra 1698 til han døde des.1711. Han ble gravlagt 2. jan. 1712 og ble 50 år, 3 mnd. og noen dager gammel.

 

Skiftet etter han ble åpnet 29. jan. 1712 på Torhov (Torshaug) i Gjerdrum. Han etterlot seg enken Throne Sophie Brun og deres «sammenaflede börn»:

  • Ole Pedersen Brun, 14 år
  • Kirsten Pedersdatter (ca 15-16 år), gift med Knud Poulsen Bøe i Øyer sogn
  • Maren Pedersdatter Gram, 8 år

Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 2, 1704-1715

 

Ole ble døpt 20. juli 1698 i Gjerdrum og kun navnet Ole er ført i kirkeboka. At han kalles Ole Brun i skiftet tyder på at han var døpt Ole Brun og oppkalt etter sin morfar oberst Ole Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe
For disse opplysningene. Dette skaper også nye utfordringer.
Jeg ser at Kirsten Pedersdatter Gram gifter seg 22 november 1711 på Øyer i Oppland med Knud Poulsen Bøe.

Nå var det slik at foreldrene til Kirsten giftet seg i 1697.

Når ble Kirsten født, må ha blitt født lenge før de giftet seg?
Hun kan da ikke ha giftet seg 14 år gammel.
Har sett fra 1697 i KB over Gjerdrum og fremover ingen Kirsten født. (Kan jeg ha oversett).

Skiftet sier også at de hadde en datter Dorothea. Hun er gift 1744 (Får en datter da) med Ole Gieri.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9270&idx_id=9270&uid=ny&idx_side=-51
Se høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brun (Ole Nicolai Brun) – oppsummering og spørsmål

 

I debatten har det framkommet opplysninger om flere Ole Brun. Jeg prøver meg her på en oppsummering av gamle og nye opplysninger om den enkelte, for lettere å se om noen av dem er samme person.

 

1. Ole Nicolai Brun. Sønn av kaptein Peter Olsen Brun og Nelone Clausdatter Worm. Var i sitt 22. år 7. mai 1726 (jfr. odelssaken), dvs han var 21 år på dette tidspunktet – enten nylig fylt 21 år eller skulle fylle 22 år i inneværende år. Dette betyr at han var født 1704 eller 1705, trolig i Fåberg. Skal ha bodd hos sin faster Anne Marie Olsdatter Brun og hennes mann kaptein Leffelmann på Toten i årene 1715-19 – originalkilden for dette vites ikke.

I 1719 var byfogd Jens Krabbe hans formynder. Krabbe var gift med Oles moster Annichen Clausdatter Worm. Ved hjelp av tingboka vet vi at han bodde på Kongsberg i årene 1723-1727, han tituleres da med «monsieur og «sr.». 1727 er det siste året vi har sikre spor etter han.

 

 

2. Ole Nicolai Brun. Korporal. Gift på Toten 3. des. 1721 med Johanne Helvig Christiansdatter Lychting/Løchting/Løgting. Han har da ingen militær tittel – kalles for «monsieur». En av forloverne var kaptein Leffelmann.

Paret dukker opp igjen i kildene på Jylland i 1734 da sønnen Petter Christian døpes 29. aug. 1734 i Vejle. Ole Nicolai var nå korporal. Han ble skutt 14. feb. 1740 og gravlagt i Horsens. I 1767 er det skifte etter kona Johanne Helvig i Horsens.

De hadde følgende kjente barn:

  • Olivia Claudia, 45 år i 1767, dvs. f. ca 1722 – året etter foreldrenes giftemål.
  • Apelona (Leonora) Dorthea. Bodde i «moderens hus» i Horsens da hun giftet seg i 1745 med Hans Nielsen Brandt.
  • Marianne
  • Petter Christian, f. 1734, død før skiftet etter moren

 

3. Ole Brun på Kongsvinger. Poståpner. Død i Leiret under Kongsvinger festning 20. okt. 1768 i en alder av 74 år, dvs. f. ca 1694. Finnes ikke i kildene med navnet Nicolai – kun kjent som Ole Brun. Gift med Karen Nielsdatter. Skiftet etter han ble åpnet 1. feb. 1769, her kommer det fram at han hadde følgende barn med Karen Nielsdatter:

  • Throne Sophia, f. ca 1741.
  • Peder, f. ca 1747
  • Marthe, f. ca 1751
  • Embret, f. 1753 i Sør-Odal
  • Lars, f. 1755 i Sør-Odal
  • Erik Sporring, f. 1763 i Vinger.

 

4. Ole Brun på Kongsberg. Ektefelle ukjent. Hadde to barn til dåpen på Kongsberg, ingen Lychting var faddere.

  • Maren (mener det står noe mer bak navnet, men hva?), f. 1725
  • Olivia, f. 1727

 

Etter sjekk i diverse primærkilder mener jeg at det er overveidende sannsynlig at nr. 1, 2 og 4 er samme person! Det gjenstår spørsmål, men legger inn et sammendrag for å kunne se bildet:

 

Ole Nicolai Brun ble født ca 1704 i Fåberg. Han var sønn av kaptein Peter Olsen Brun og Nelone Clausdatter Worm. Han ble gift allerede 3. des. 1721 med Johanne Helvig Christiansdatter Lychting (Løchting/Løgting). Hans fasters mann kaptein Leffelmann var forlover. Ole Nicolai Brun var således knapt 17 år da han sto brudgom og det kan bare være én grunn til giftemålet. Her er det nok mer å finne i kildene; bevilling og bøter.

 

Vi vet av tingbøkene at han oppholdt seg på Kongsberg i årene 1723-28. Det er de samme tingbøkene som gir oss alderen hans - i sitt 22. år 7. mai 1726. I samme periode har Ole Brun to barn til dåpen i Kongsberg, Marendan (!) i 1725 og Oliva i 1727.

 

Familien flyttet til Jylland hvor sønnen Petter Christian ble født 1734. Ole Nicolai var nå korporal. Han ble skutt 14. feb. 1740 og gravlagt i Horsens. I 1767 er det skifte etter kona Johanne Helvig i Horsens. I skiftet opplyses det at Oliva er 45 år, men dette er feil.

 

Ole Nicolai Brun og Johanne Helvig Lychting sine barn:

  1. Nelone Dorthea, f. omkr. 1722.  Bodde i «moderens hus» i Horsens da hun giftet seg i 1745 med Hans Nielsen Brandt. F. Kalles Nellone Dorothea Brun ved trolovelsen 12. oktober 1745 (oppslag 207).
  2. Marianne, døpt 24. april 1725 på Kongsberg – «Marendan». Er nevnt som «tåbelig» i 1767.
  3. Oliva Claudia, døpt 14. sept. 1727 på Kongsberg – «Oliva». Oliva Olufsdatter Brun ble konfirmert i Horsens 16. juni 1743, 15 år gammel. (Vor Frue oppslag 26). Kalles Oliva Claudia Bruun da hun var fadder (bar barnet) for sin søsters barn i 1763 i Nebel sogn (oppslag 49).
  4. Petter Christian, døpt 29. aug. 1734 i Sct Nicolay, Kolding, Vejle (Oppslag 130), død før skiftet etter moren i 1767.

 

Spørsmål:

Ole Nicolai Brun var i sitt 22. år i 1726 og kalt umyndig fordi han var under 25 år. Men hvis han var en gift mann, ville han fortsatt være umyndig?

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter han ble åpnet 29. jan. 1712 på Torhov (Torshaug) i Gjerdrum. Han etterlot seg enken Throne Sophie Brun og deres «sammenaflede börn»:

  • Ole Pedersen Brun, 14 år
  • Kirsten Pedersdatter (ca 15-16 år), gift med Knud Poulsen Bøe i Øyer sogn
  • Maren Pedersdatter Gram, 8 år

Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 2, 1704-1715

Jeg ser at Kirsten Pedersdatter Gram gifter seg 22 november 1711 på Øyer i Oppland med Knud Poulsen Bøe.

Nå var det slik at foreldrene til Kirsten giftet seg i 1697.

Når ble Kirsten født, må ha blitt født lenge før de giftet seg? Hun kan da ikke ha giftet seg 14 år gammel.

Har sett fra 1697 i KB over Gjerdrum og fremover ingen Kirsten født. (Kan jeg ha oversett).

 

Skiftet sier også at de hadde en datter Dorothea. Hun er gift 1744 (Får en datter da) med Ole Gieri.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9270&idx_id=9270&uid=ny&idx_side=-51

Se høyre side

 

Takk, Dorothea hadde falt ut og Maren hadde fått hennes alder. Det riktige er:

  • Ole Pedersen Brun, 14 år
  • Kirsten Pedersdatter, gift med Knud Poulsen Bøe i Øyer sogn
  • Maren Pedersdatter Gram, 10 år
  • Dorthe (Dorothea) Gram, 8 år

 

Når det gjelder Kirsten sin alder er jeg enig - den er utfordrende. I skiftet står det at barna er deres "sammenaflede börn". Hvis dette stemmer var Kirsten svært ung da hun giftet seg. Hun kan være født før foreldrene giftet seg eller rett etterpå, i så fall bør det finnes noe i sikt og sakefallsregistrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Madsen Gram var gift to ganger. Kjenner ikke navnet på første kona, men det var vel antagelig de som fikk datteren Kirsten som ble gm. Knud Poulsen Øier (i 1741 kalt Knud Povelsen Hage).

 

Peter Gram og Trone Sophie fikk ekteskapsbevilling 23/2 1697 da de var beslektet i 3. ledd. Dvs.Trone S sin farmor (Inger Dorthea Lauritsdt. Gram) var søsteren til Peters farfar (Nils Lauritsen Gram).

 

I skiftet etter Trone Sophie i 1741, da hun levde men oppga boet, står det at barna: Ole Pedersen Brun 42 år, Kirsten Pedersdt. gm Knud Povelsen Hage, Maren Pedersdt. 40 år og ugift, Dorte Pedersdt. gm. kpt. des armes Ole Haagensen Gieri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliva Claudia, døpt 14. sept. 1727 på Kongsberg – «Oliva». Oliva Olufsdatter Brun ble konfirmert i Horsens 16. juni 1743, 15 år gammel. (Vor Frue oppslag 26). Kalles Oliva Claudia Bruun da hun var fadder (bar barnet) for sin søsters barn i 1763 i Nebel sogn (oppslag 49).

 

"Olivia Bruun" ble gravlagt fra Vor Frelser, Horsens 1. feb. 1815, samme dag som hun døde (oppslag 139). Oppgitt alder 90 år, egentlig alder var  87 ½ år.

 

Edit:

Ved folketellingen i 1769 bor Olivia og Marianne i Tonboegaden Horsens, samme sted som familien bodde i 1745. Deres alder er feil.

«Corperal Bruuns datter Olive 41 år»

«Corperal Bruuns datter Mariane 33 år»

 

Finner dem ikke i senere tellinger.

 

Edit:

På FS finner jeg ei Mariane Bruun som døde 27. nov, og ble gravlagt 30. nov. 1793 i Torsted, Vejle. Jeg finner ikke denne kirkeboka skannet.

Estimert fødselsår er 1731. Det kan jo tenkes at den Marianne som ble født på Kongsberg døde og at en ny datter fikk samme navn. Kanskje oppkalt etter mormor?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Berit. Her står det tydelig at hun har 4 barn - 1 sønn og 3 døtre, og Kirsten er ei av dem. Det er ingen tvil om at Throne Sophia Brun var hennes mor. Men Kirsten må ha giftet seg veldig ung, trolig i 15-årsalderen.

 

At det har vært tvil om Kirsten kunne være Throne Sophias datter er kanskje grunnen til at "noen" har trodd at Peter Gram hadde vært gift før - eller er det andre spor som tyder på det?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig lite om Kirsten. Er det noen som vet noe om Kirsten som gift. Hennes dødsfall, og evt. barn?

 

Dessverre har jeg ikke noen kilder om dette nå. Og jeg husker ikke hvor jeg fant bevillingen, eller hvor det har stått at Peter var enkemann.  Jeg ser at ihvertfall at en kilde er NST VII, s. 183-184, forfatter Harald Gram, byfogd, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#197

Bevillingen finner du i #188.

 

Knud Bøe hadde datteren Maren til dåpen i Øyer 21. jan. 1714. Finner ingen flere barn her. Ser av skiftet av 1741 at de nå holdt til i Fåberg, kanskje noe å finne der?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 194:

 

Denne Mariane Bruun er indført i den første kirkebog for Torsted, som også var kirkebog for hospitalet:

 

Horsens hopitalskald og Torsted sogn 1741-1803, opslag 60.

 

1792

 

"d: 27 Novembr dóde Mariane Bruun af Hospitalet og blev begraven d: 30te  62 Aar"

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Madsen Gram var gift to ganger. Kjenner ikke navnet på første kona, men det var vel antagelig de som fikk datteren Kirsten som ble gm. Knud Poulsen Øier (i 1741 kalt Knud Povelsen Hage).

 

Peter Gram og Trone Sophie fikk ekteskapsbevilling 23/2 1697 da de var beslektet i 3. ledd. Dvs.Trone S sin farmor (Inger Dorthea Lauritsdt. Gram) var søsteren til Peters farfar (Nils Lauritsen Gram).

 

I skiftet etter Trone Sophie i 1741, da hun levde men oppga boet, står det at barna: Ole Pedersen Brun 42 år, Kirsten Pedersdt. gm Knud Povelsen Hage, Maren Pedersdt. 40 år og ugift, Dorte Pedersdt. gm. kpt. des armes Ole Haagensen Gieri.

 

Ole Haagensen Gieri blir også kalt Ole Gjerdrum.

 

Han var gift 1) gang med Gorro Gulbrandsdatter som døde 1736 i Gjerdrum og begravet 14 august.

Der blir han kalt Ole Gjerdrum - men når han fikk sine barn med Gorro så blir han kalt Ole Gieri. De fikk mange barn.

 

Ole Gieri (Gjerdrum) fikk 2 barn med Dorothea Gram.

Gorro (etter hans første kone) i 1744 som dør 5 år gammel i 1749 og begravet 9 mars. Her står det Ole Gieri.

Sønnen Peter dør også i 1749 -3 år gammel og begravet 23 februar. Her står det Ole Gjerdrum.

 

Ole Gieri dør selv i 1768 og begravet 8 mars. Her står det Captain des armes Ole Gjerdrum. 74 år gammel.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7628&idx_id=7628&uid=ny&idx_side=-211

Se Venstre side- langt ned  

 

Veldig forvirrende nå 2 ulike navn brukes på samme person. Det er nødt til å være samme person.

Da det finnes kun 1 Gorro Gulbrandsdatter i Gjerdrum på den tiden, som var hans 1) kone.

 

Ekteskapet mellom Ole Gieri og Dorothea Gram tror jeg var i Sørum- i og med at hennes mor bodde der.

Ikke funnet noe ekteskap mellom Ole Gieri og Dorothea Gram i Gjerdrum.

 

Edit: Hans enke Dorthe (Dorothea) Gram dør 1772 i Gjerdrum og begraves 4 desember. Her blir hun kalt Dorthe Gjerdrum.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7628&idx_id=7628&uid=ny&idx_side=-214

Se venstre side.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.