Gå til innhold
Arkivverket

John Wilson og Martha Halvorsdtr fra Norge til Wisconsin ca 184?


Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt dette spørsmålet åpent på DIS-Norge forum for en tid, men har ikke fått svar på hovedspørsmålet så jeg kopierer mitt siste innlegg her - kanskje det er en annen brukerkrets! http://www.disnorge....ic.php?t=109255

 

Jeg har fremdeles ikke funnet hvor i Norge John Wilson og Martha Halvorsen/datter ble fødd og hvor/når de emigrerte til Wisconsin, USA.

 

Hva vi vet er det følgende - hvor jeg har skrevet (??) har jeg ikke funnet noen primærkilde.

 

John Wilson

Fødd: 1825 (??), Norge (??). Emigrert: 1848 (??)

John og Marthas giftet seg den 24/03/1848 i Wisconsin.

Fra 1850 bor John og Martha i Winnebago, Wisconsin, census data 1850 og 1860, og får 5 barn som er godt dokumentert.

I desember 1863 enlister John seg i 14th Wisconsin Infantry Regiment, men 8 juli 1864 dør han av sykdom i Huntsville.

 

På Asbjørn Karlsens websider, http://www.asbjorn.i...lson/Wilson.htm , er det informasjon om flere John Wilson i Norge, på det rette tidspunktet, men ingen av dem kan, for tiden, knyttes til denne John.

 

Martha Halvorson/Halvorsdatter

Fødd: 1830 (??), Norge (??). Emigrert: 1846 (??)

Fra 1864 fikk Martha og hennes 5 barn "krigspensjon", 18 dollars per month.

Dødde: 11 februar 1919 Rice Lake, Wisconsin.

 

Jeg har funnet to Marthea / Marthe Halvordatter som er gode kandidater, begge fra Hof, Hedmark.

Marthea fødd 20 mai 1830 og Marthe 10 august 1830, men kan ikke komme lengre. Da hun skal ha emigrert i 1846, dvs da hun var 16 år må hun vel ha reist med familie, men kan ikke finne noen emigrasjon/immigrasjons detaljer. Så vidt jeg kan se er det heller ingen pekepinne fra John og Marthas barnenavn som peker på noen av disse to familiene.

 

Kring 1950 tiden kom det ut en bok, "Wisconsin - My Home", som er en familiehistorie om Winnebago området og de norske immigrantene der og der står det at mange av dem kom fra Telemark med navn som Bøe, Frøland, Skare, Hævre, Landsverk, etc. Jeg er ikke kjent i Telemark, men jeg har lett i de distriktene hvor jeg finner disse navnene, men kan ikke finne noen kandidater for hverken John Wilson eller Marthe Halvordsdatter.

 

Er det noen som kan hjelpe med denne nøtten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.