Gå til innhold
Arkivverket

Anne Albrektsdatter, Agdersiden Dombok 1636 - Hjelp til tyding


Ellen Govertsen Trøgstad
 Del

Recommended Posts

I 2002 hadde vi en interessant debatt om Anne Albrektsdatter- Adel i Lillesand?

Jeg har nettopp fått vite at ca. 1 år etter at debatten var slutt, kom det et nytt inlegg:

 

”Skrevet 13 September 2003 - 17:59

For å avslutte dette temaet, hvis besvarte tema forøvrig hadde mye annet av interesse, og hvor hovedpersonen - Anne Albrektsdtr. også eksisterer i et annet ubesvart tema:Lenkekonkluderer man med følgende, også etter å ha funnet henne i Agdesiden Dombok 1636 s.507-508, 512-514 og 518-526:Anne Albrektsdtr. var ikke adelig.Mvh Knut

(lenken i teksten er borte, men se Dombok for Agdersiden)

http://arkivverket.no/URN:rg_read/31427/6/

 

 

 

Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står på de 6 sidene i Domboken, gjerne spesifisert/

markert hvor på sidene som handler om henne, og hva som konkluderer med at hun ikke var adelig.På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen,

 

Agdesiden dombok ble utgitt som kildeskrift i 1998. Denne kan lånes via biblioteker eller du kan f.eks kjøpe den:

 

http://www.arkivverk...den-dombok-1636

 

 

Mvh Are

 

 

Hei Are

 

Takk for hjelpen.

 

Jeg skal prøve å få tak i den på biblioteket. Er det noen som er interessert i å vite hva som står der?

mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrin

 

Takk for opplysningen.

 

Jeg har skumlest på de aktuelle sidene. Det var mye "kjente" navn og steder, men dessverre kan jeg ikke se at Anne Albertsdatter ble titulert som adelig. Hun er også blitt kalt Albrektsdatter, men jeg retter nå til Albertsdatter.

 

mvh

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 612, så nevnes Samuel Lauridssønn.

Et adelig pergamentskjøte og kjøpebrev til hans moder, Anne Albertsdater.

 

Kanskje ikke det du var ute etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant. Det eneste jeg vet om Samuel Lauridssøn er at han bodde på Nørholmen i Eide. broren Albert Lauritzen bodde på Greipvoll i Halse, broren Olav Lauritzen bodde på Berge i Halse, og datteren Agnete bodde på Sanden (Lillesand) og var gift med Jacob Justsson(Jostsson) Ulff. Han ble drept på brygga i Lillesand. Agnete ble gift på ny med Børge Truelsson.

 

Jeg ser at Annes avdøde mann Lauritz Nilssøn - sogneprest i Vestre Moland og hennes svigersønn Jacob Justsson Ulff begge er nevnt i Domboken. Det er mange skrivemåter på navnene for eks.: Anne Albertsdatter, Albretsdatter og Albrechtsdatter.

 

Er det noen som vet noe mer om Samuel Lauridssøn/Lauritzen?

mvh

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på noe som Jørgen Myrre skrev og som jeg siterte i vår forrige diskusjon 17/10 2002:

 

" Vår undring steg mot de store høyder da vi et skjøte av januar 1630 leste at Anne Albretsdatter hadde kjøpt Rosenkrantzenes gamle arvegods Tingsaker i V. Moland."

 

Kan det være det som menes med adelig pergamentskjøte?

Samuel Lauriddsøn handlet antagelig på vegne av sin mor.

mvh

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.