Gå til innhold
Arkivverket
Tore Fevolden

Slekten Munk av vaaben (Blakar)

Recommended Posts

Tore Fevolden

Er det noen som har våpenskjoldet til Munk fra gården Blakar i Lom? Det skal visstnok være et våpen med bøyd arm (lukket hånd) i skjoldet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Jeg minner også om debatt #29315 i det gamle forumet: http://forum.arkivverket.no/topic/114918-29315-henning-guttormsson-kgl-ombudsmann-i-nord-gudbrandsdalen-d-e-1475/page__p__937910#entry937910 Den fikk ingen endelig avklaring, så hvis noen har tid til å se nærmere på saken nå, vil det jo være flott.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Hei!

Hvis jeg får denne linken til å funger http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=verdsegl&sideid=200&innhaldid=4&storleik= så skal segl nr. 1101 tilhøre Benedict (Beinkt) Niculasson, etter sigende farfar til væpneren Henning Guttormsson. Jeg har sett en avtegning ett eller annet sted av seglet til Henning Guttormsson, riktig nok av dårligere kvalitet enn det ovenfor nevnte, så det er vel kanskje dette du etterlyser.

mvh jan w

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Jeg beklager mitt noe rotete innlegg ovenfor, og håper at dere bærer over med en gammel mann. Det jeg egentlig prøvde å si var at den avtegningen av Henning Guttormssons segl virket identisk med seglet til Beinkt Niculasson, selv om den altså var mere "utvisket"

mvh jan w

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Men Guttorm Benktssons segl har jeg fortsatt ikke sett noe sted, jfr. lenken i #3. Noen andre som har sett det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Det er vel dette her?: (beskrivelsen) http://wangensteen.n...ndex.html#/132/

Og tegningen: http://wangensteen.n.../index.html#/8/

Dette ble vel ikke segl, men våpen. Sorry

Segltegning eller våpen er vel omtrent det samme?

Hvis jeg har tolket informasjonen i lenkene riktig, skulle Guttorm Benktssons segltegning være en vinge - i så fall avviker vel det fra hva som ellers har vært hevdet, at han skulle ha ført en væpnet (bøyd) arm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Nedrud

Segltegning eller våpen er vel omtrent det samme?

Hvis jeg har tolket informasjonen i lenkene riktig, skulle Guttorm Benktssons segltegning være en vinge - i så fall avviker vel det fra hva som ellers har vært hevdet, at han skulle ha ført en væpnet (bøyd) arm.

Jeg ville tatt et forbehold her. Tegningen det vises til i beskrivelsen og våpenet i samme bok er en avtegning fra Klevenfelts våpenbok. Det skal bare litt utydelighet til i originalseglet på brevet for å få en vinge til å bli en bøyd arm eller omvendt. Det vil være nyttig om noen kan ta en titt på originalen, som forhåpentlig fremdeles henger ved brevet som skal være datert 1425.

Den gamle debatten gikk i 2005 og fremdeles har ingen sjekket originalen :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan M Setsaas

Jeg ville tatt et forbehold her. Tegningen det vises til i beskrivelsen og våpenet i samme bok er en avtegning fra Klevenfelts våpenbok. Det skal bare litt utydelighet til i originalseglet på brevet for å få en vinge til å bli en bøyd arm eller omvendt. Det vil være nyttig om noen kan ta en titt på originalen, som forhåpentlig fremdeles henger ved brevet som skal være datert 1425.

Den gamle debatten gikk i 2005 og fremdeles har ingen sjekket originalen :huh:

....og samme utydelighet kan fort gjøre en vinge om til et svinelår eller omvendt, jamfør våpnet med svinelår som er nevnt i debatten som Are linker til:

http://www.genealogi...bd9bfc71ab13c70

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Alfheim

Står det nevnt i boken Norske slektsvåpen av Hans A.K.T. Cappelen ved Didrik Rye Heyerdal fra 1976?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Hei Terje!

Bare en liten kommentar til ditt siste innlegg; Var innom biblioteket i dag og skjekket overnevnte bok: Våpnet du nevner er ikke oppført her. Det virker for meg som innholdet her i hovedsak er rettet mot slekter av "nyere" dato og av dansk opprinnelse. Ikke mot slekter med rot i norsk uradel.

mvh jan w

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Alfheim

Ahh... Jeg er ikke hjemme nå, så fikk ikke selv sjekket. Så når du sier "nyer" da mener du ca 1700 og fremover?

en suger til seg lærdom daglig :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Weberg

Hei i gjenn!

Ja bl. annet. Som ett eksempel kan nevnes slekten Leegaard som kom til Norge med Jens Bertelssøn (1649-1734), sorenskriver i Rakkestad i 50 år. Mens f.eks. Rosensverd eller Gyldenhorn ikke er nevnt.

mvh jan w

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.