Gå til innhold
Arkivverket
Per Otto Asak

Hvem var Jens Jensen som bodde på Mellom-Asak i Skedsmo?

Recommended Posts

Per Otto Asak

Jeg lever IKKE etter prinsippet at hvis jeg ikke finner det er det ingen som finner det. Den jeg trenger hjelp til er den mye omtalte Jens Jensen som kom til Mellom-Asak i 1678 og døde der 1719, 82 år gl. Bygdeboka (Haavelmo) har ofret mange sider om hans virksomhet på Mellom-Asak, men ingen ting om hans opphav. Det blir også opplyst at hans kone Karen Olsdatter Agdorn er død 1714 og her blir jens jensen omtalt som "velforstandige og aktbare jens jensen". Her nevnes også deres barn (side 107 Skedsmo bd.2). Det heller ingen ting om opphavet til "matrone" Karen Olsdatter Agdorn.

Er det noen der ute som veit mer om disse folkene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håkon Havik

Har ikke noe svar, men snarere et spørsmål: Kan det hende at Karen Olsdatters slektsnavn opprinnelig var Hagdorn/Hagedorn og ikke Agdorn?

 

Mvh Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Otto Asak

I bygdeboka står det "Agdorn" men Haavelmo kan jo ha lest feil. En bør derfor sjekke oppgivelsesskifte 1714 (igjen iflg bygdeboka) for å få vite det sikkert.

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Jens Jensen Asak døde i 1719.Alder ved død var 81 år og 7 måneder .

 

(høyre side)

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 2 (1715-1727), Døde og begravede 1719, side 63.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7614&idx_id=7614&uid=ny&idx_side=-64

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040354.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Halvorsen

Mhp selve navnet Karen Olsdatter Agdorn så har nok Haavelmo gjengitt det riktig: Fra det omtalte skiftet

Akershus fylke, Nedre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 3 (A-10469/Hda/L0003), 1711-1721 side 151a

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25574/159/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Otto Asak

Takk for svar

Jeg har forstørret teksten i skiftet.

Jeg synes det likevel er rart at agdorn skrives med liten "a" i motsetning til Asach som skrives med stor"A". Og H-en til slutt i Asach er jo bare blitt en tjukk strek

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håkon Havik

Mulig det er et feilspor. Men jeg har aldri hørt om slektsnavnet Agdorn, mens Hagdorn/Hagedorn jo er velkjent (men kanskje ikke så godt utforsket?) fra denne tiden.

 

Mvh Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Takk for svar

Jeg har forstørret teksten i skiftet.

Jeg synes det likevel er rart at agdorn skrives med liten "a" i motsetning til Asach som skrives med stor"A". Og H-en til slutt i Asach er jo bare blitt en tjukk strek

 

Den samme bruken av a som stor forbokstav finnes i navnet Aalborg et par linjer nedenfor. Bokstaven h til slutt i Asach er ikke der fordi gårdsnavnet Asak her er skrevet med ck, altså Asack. Det du ser som en tykk strek leser jeg som ck.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.