Gå til innhold
Arkivverket

Hans Larsen, husmann under Lingsom i Røyken, gift 1838 - hans aner


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å følge farsgrenen hos Hans Larsen fra Røyken, som ble gift med Karen Larsdatter den 19.10.1838 nr 9 hø. s. Hans og Karen kalte barna sine Lauritz, Martin, Andreas, Christian, Olava, Lorentze og enda en Lauritz.

 

De bodde på husmannsplassen Ammerud (også kalt Lingsom-eie) under Lingsom i Røyken. I følge vielsen skulle Hans være født i 1816, men jeg finner ingen. Har hatt noen oppe og landet på denne: Hans, født i 1818 av foreldre: Lars Olsen og Mari Christensdatter under Lingsom, viet 26.5.1801. Jeg har funnet 5 barn av Lars og Mari: Oline, f 1801, død 1802. Ole, f 1803, Hans, f 1812, ant. død, Maren f 1814 og Hans den yngste, f 1818.

 

Bortsett fra stedet Lingsom som "bevis" for at jeg har funnet den riktige familien, finner jeg "Larsen"- navn blant fadderne. Problemet er at både Hans og Karen har søsken som heter "Larsen". Jeg synes denne linken er usikker, og hadde vært glad for hjelp til å forkastet eller godkjenne. Er f eks bostedet Lingsom godt nok som bevis?

 

Hvis dette er riktig så er et enda større problen med den evt. Lars Olsens foreldre. Husmannen under Lingsom, Jeg finner én Lars født i 1777, men der står det ikke bosted og fadderne bor i Hyggen. Det er et godt stykke unna, og det virker ikke som om akkurat disse flyttet så mye på seg. Men..

 

På FS finner jeg bare noen født i "Buskerud" og på Digitalpensjonatet og Buskerud sleksthistorielags døpte i Røyke 1731-1782 finnes det ingen som begynner på La og Ol.

 

Nå er alt ganske uklart så om noen kunne hjelpe blir jeg utrolig glad!

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Larsen Lingsom,født 1 jan 1818.

Konfirmert i 1833.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Klokkerbok nr. 3 (1814-1856), Konfirmerte 1833, side 556-557.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1123&idx_id=1123&uid=ny&idx_side=-325

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111021065.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary :-) Mitt problem er at jeg føler at jeg ikke får knyttet de løse trådene sammen. Den Hans Larsen Lingsom som ble født i 1818, er den samme som du fant konfirmert i 1833. Men er han den samme som gifter seg med Karen Larsdatter, lenke i #1, og som ved vielsen står med bosted Aaraas. Jeg forstår at det kan ha vært han arbeidssted i 1838 og at han egentlig kom fra Lingsom. Men kan jeg slå meg til ro med at dette er nok dokumentasjon? Det er et tilbakevendende problem for meg når "bevisene" ikke er entydige og mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne!! Det var noe annet :D Nå stemmer det med alderen jeg fant i klokk. Den du fant i Mini, ga jeg bare opp. Jeg forstår ingenting av hva som står der.

 

Da har jeg plutselig noe helt annet å gå etter og det er bra.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.