Gå til innhold
Arkivverket

Noen relevante spørsmål til ledelsen av Norges største forening for slektsgranskere DIS.

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Har dette noe med at DIS-leder tok sin hatt og gikk fra møtet om dette store møtet i Oslo da hun ikke ble valgt til leder for samme store internasjonale treff? Du får neppe noe svar derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drukner vel egentlig spørsmål og svar i diverse debatter, om annet som ikke har med spørsmålet å gjøre..

(Hvem om spør bør da ikke ha noe med saken å gjøre) Det eneste trådstarter ønsker svar på er:

Hvorfor Norges største slektsforskerorganisasjon ser ut til å ha trekt seg som arrangør

og hvorfor dette i tilfelle har skjedd?

For det står iallfall på NSFs sider at "NSF har i samarbeid med Norsk Heraldisk Forening og DIS Norge fått tildelt arrangementet XXXI Congress of Genealogical and Heraldic Sciences."

For at et slikt arrangement skal bli en suksess hadde det jo vært ønskelig å samle hele slekts og heraldikkmiljøet i Norge.

Du må lese startinnlegget, dette er noe langt mer enn et spørsmål om en vitenskapelig verdenskongress:

"...regner jeg med at dere på denne måten blir nødt til å svare både ærlig og sant på en mengde spørsmål jeg vil stille."

"Om dere ikke vil svare tolker jeg som at dere helt bevisst forsøker å "tie meg ihjel",..

"Jeg vet hvorfor."

Ja tenk det, han vet hvorfor! Hvorfor ikke da fortelle den nakne sannhet og ta diskusjonen derifra. Eller var det ikke sannheten som han vet som var hensikten med tråden. Vi som debattanter kan saktens lure, og det utløser selvsagt en heftig debatt.

Til slutt:

Og så får jeg også beklage mottatt personlig melding sist jeg sa imot LOW. En melding som gikk på at jeg skulle harseleres med på et forum svært profilert på Brukerforumet. Håper det ikke blir tilfelle også denne gang. Det må være mulig å debattere uten personlig trakasering i private skriv og på private nettsider åpne for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette noe med at DIS-leder tok sin hatt og gikk fra møtet om dette store møtet i Oslo da hun ikke ble valgt til leder for samme store internasjonale treff? Du får neppe noe svar derfra.

Nei jeg gjør nok ikke det fordi det må jo bli noe flaueste og dummeste en leder i DIS har gjort. Så venter jeg bare på gutta som forguder lederen og synes jeg er dum og lederen i DIS er genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vet jo at de som i denne tråden som har forsøkt å sverte meg har mislykkes. DIS kan ikke svare. De som svarer på vegne av DIS kan heller ikke svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vet jo at de som i denne tråden som har forsøkt å sverte meg har mislykkes. DIS kan ikke svare. De som svarer på vegne av DIS kan heller ikke svare.

I ren LOW ånd, vi er mange som lurer på hvem som svarer på vegne av DIS? Vi lurer på om dette er selvoppnevnte representanter eller ei. Mange av oss kan ikke se at noen representerer DIS her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ren LOW ånd, vi er mange som lurer på hvem som svarer på vegne av DIS? Vi lurer på om dette er selvoppnevnte representanter eller ei. Mange av oss kan ikke se at noen representerer DIS her.

Jeg tror at dette er et veldig feil forum for å utfordre representanter fra DIS, for jeg tror ikke det er så mange fra de forskjellige styrene i DIS som er medlemmer i dette forum, (jeg har skum-kikket igjennom styrene og kjenner ikke igjen mange navn fra dette forum) noe som også gjenspeiles i den debatten jeg ikke finner igjen ang. denne amerikanske reality/reklame Tv-serien (lurer på om det var sønner av Norge eller noe sånt den het) som gikk og hvor det var heftig diskusjon om det var riktig familie som ble framstilt i serien. Mener å huske at DIS-ledelsen nesten ble forlangt "sitt hode på stabben", hvis de ikke i dette forum fortalte "sannheten" i dette forum, men hvordan kan slikt forlanges hvis de ikke er medlemmer av dette forumet i DA`s regi?

Beklager at jeg terper, men husker ikke om det var nytt eller gammelt forum?

Når det er sagt mener jeg at hele denne debatten er bortkastet, og det er morsommere ting og ta tak i i Digitalarkivets Forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med #41 : vi jegere må også levere inn vårt våpen om vi trår over de fastsatte normer - meget bra komparasjon! Utsagn som "Uredd?" og "Tør å si i fra der ingen andre våger?" "På andres vegne?" Ka farsken - er man selvoppnevnt "mentor" og ikke tilitt til at andre vel voksne folk sier i fra om de mener noe er VIKTIG? Mange her i slektsfora ,som meg, som vært marinesoldater og ellers i kriger utenlands, vi TØR, og vi SIER IFRA, men spørsmålet ditt må stilles INNAD forening eller kameratskap! - Vi er ikke redd for å spørre våre foreninger om det er NSF eller DIS eller de historielag som mange støtter, men da gjøres det INNAD fora i foreningen og ikke minst innen folkeskikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info - er medlem både i DIS og NSF. Og verv innad DIS som gravregistrator Oppland, og moderator for de 3 fylkene i nord, og Oppland, passiv varamedlem i DIS Oppland - men dette er min personlige mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen betraktninger (forhåpentlig de siste) fra et menig DIS-medlem som aldri har hatt kontakt med ledelsen i DIS og som kun skriver på egne vegner. Mitt eneste engasjement i organisasjonen er å være medmoderator på forumet "Hjelp til tyding" et forum som etter hvert har blitt utrolig populært.

For å arrangere en god og vellykket "vitenskapelig verdenskongress" som det så fint heter så regner jeg med at det kreves store resurser både av administrativ/økonomisk og faglig art.

Og det vil selvsagt bli lagt en byrde på det administrative personell/apparat som en har til rådighet.

Vi vet at NSF trakk seg ut av det administrative samarbeidet med DIS på grunn av dårlig økonomi.

http://www.genealogi...n-med-dis-norge

Så opplever vi at det på NSF sine sider blir uttalt at "... denne skilsmissen en gudegave til oss..." For oss vanlige dødelige er vel dette en meningsløs uttalelse. Men hva ser vi :)

Jo at dette medlem snart blir belønnet med utnevnelse til å representere NSF for Hedmark/Hamar. Samtidig vet vi at denne representanten i en årrekke har drevet en privat kampanje mot DIS med Arkivverkets Brukerforum som verktøy. Dette danner selvsagt og en del av bakteppet når folk fra de forskjellige foreninger skal sette seg ned og drøfte gjennomføring av et stort arrangement.

Jeg må tro at det er en selvfølge at de som sitter med mulighetene for å drifte dette profesjonellt administrativt og er den organisasjon med de største resurser også setter strenge krav til organisering og økonomi i et slikt arrangement. Og ansvarlighet overfor sine medlemmer og den organisasjon en representerer kommer selvsagt først. En vil selvsagt ha en fast hånd på rattet.

Om andre ikke innser dette så er den kun en ting å gjøre. Ta sin hatt og gå!

Jeg tror ledelsen i DIS her har tatt en klok avgjørelse. Bruk heller resursene på genealogisk arbeid for sine snart 10000 medlemmer og for slektsforskingens utvikling på grasrota i Norge.

Så får andre befatte seg med vitenskapelige (under en viss tvil) kongresser med champagne og høy sigarføring jeg ikke ser den veldig store genealogisk nytte av for almenheten og DIS sine medlemmer.

Takk DIS-ledelse for at dere tenker på organisasjonen og ikke er med på høytsvevende "genealogisk" svermeri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen betraktninger (forhåpentlig de siste) fra et menig DIS-medlem som aldri har hatt kontakt med ledelsen i DIS og som kun skriver på egne vegner. Mitt eneste engasjement i organisasjonen er å være medmoderator på forumet "Hjelp til tyding" et forum som etter hvert har blitt utrolig populært.

For å arrangere en god og vellykket "vitenskapelig verdenskongress" som det så fint heter så regner jeg med at det kreves store resurser både av administrativ/økonomisk og faglig art.

Og det vil selvsagt bli lagt en byrde på det administrative personell/apparat som en har til rådighet.

Vi vet at NSF trakk seg ut av det administrative samarbeidet med DIS på grunn av dårlig økonomi.

http://www.genealogi...n-med-dis-norge

Så opplever vi at det på NSF sine sider blir uttalt at "... denne skilsmissen en gudegave til oss..." For oss vanlige dødelige er vel dette en meningsløs uttalelse. Men hva ser vi :)

Jo at dette medlem snart blir belønnet med utnevnelse til å representere NSF for Hedmark/Hamar. Samtidig vet vi at denne representanten i en årrekke har drevet en privat kampanje mot DIS med Arkivverkets Brukerforum som verktøy. Dette danner selvsagt og en del av bakteppet når folk fra de forskjellige foreninger skal sette seg ned og drøfte gjennomføring av et stort arrangement.

Jeg må tro at det er en selvfølge at de som sitter med mulighetene for å drifte dette profesjonellt administrativt og er den organisasjon med de største resurser også setter strenge krav til organisering og økonomi i et slikt arrangement. Og ansvarlighet overfor sine medlemmer og den organisasjon en representerer kommer selvsagt først. En vil selvsagt ha en fast hånd på rattet.

Om andre ikke innser dette så er den kun en ting å gjøre. Ta sin hatt og gå!

Jeg tror ledelsen i DIS her har tatt en klok avgjørelse. Bruk heller resursene på genealogisk arbeid for sine snart 10000 medlemmer og for slektsforskingens utvikling på grasrota i Norge.

Så får andre befatte seg med vitenskapelige (under en viss tvil) kongresser med champagne og høy sigarføring jeg ikke ser den veldig store genealogisk nytte av for almenheten og DIS sine medlemmer.

Takk DIS-ledelse for at dere tenker på organisasjonen og ikke er med på høytsvevende "genealogisk" svermeri :)

Jeg skal hoppe over personangrepet og kun knytte en undring til takken til DIS-ledelsen som "tenker på orginasjonen og ikke er med på høytsvevende "genealogisk" svermeri". Såvidt jeg har forstått står begrunnelsen for denne "takken" i kontrast til hvordan DIS-ledelse faktisk har forholdt seg til kongressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med #41 : vi jegere må også levere inn vårt våpen om vi trår over de fastsatte normer - meget bra komparasjon! Utsagn som "Uredd?" og "Tør å si i fra der ingen andre våger?" "På andres vegne?" Ka farsken - er man selvoppnevnt "mentor" og ikke tilitt til at andre vel voksne folk sier i fra om de mener noe er VIKTIG? Mange her i slektsfora ,som meg, som vært marinesoldater og ellers i kriger utenlands, vi TØR, og vi SIER IFRA, men spørsmålet ditt må stilles INNAD forening eller kameratskap! - Vi er ikke redd for å spørre våre foreninger om det er NSF eller DIS eller de historielag som mange støtter, men da gjøres det INNAD fora i foreningen og ikke minst innen folkeskikken!

Tør å si fra. Vett til å la det være. Men lar man være, så får man ikke fokusert på seg selv! Det er vel her "meg selv" man spør for uansett? Og det dreier seg vel heller ikke om å tørre å si fra i det hele tatt? Det dreier seg vel om "se på meg"?

Eller som spørgeren selv sier:!Det er ikke bare jeg som i mange år har forsøkt å stille dere spørsmål via brev eller epost uten å få svar, så nå regner jeg med at dere på denne måten blir nødt til å svare både ærlig og sant på en mengde spørsmål jeg vil stille.

Om dere ikke vil svare tolker jeg som at dere helt bevisst forsøker å "tie meg ihjel", noe som i denne tråden vil mislykkes med" -jeg-jeg-jeg-jeg

Hva er så enormt viktig med denne konferansen? Blir slektsforsking i Norge bedre etter 2014?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til denne konferansen, men har vært med på å organisere og delta på mange, både store og små. Ett relevant spørsmål til styrene i begge foreningene er om organisasjon av denne konferansen er sanksjonert av årsmøte med hensyn til budsjett og arbeid. Jeg regner med att det behøves både frivillige som arbeider med administrasjon og økonomisk sikkerhet ved bestilling av lokaler etc etc.

Dette kanskje også er ett spørsmål for foreningenes fora og ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme med en beklagelse

Jeg beklager at jeg i frustrasjon brukte dette forumet til et spørsmål til DIS. Jeg burde ha visst at DIS sentralt ikke ville ha svart.

Jeg synes det er fryktelig leit at mange av dere ikke kan forstå at jeg IKKE er NSF, men en vanlig privatperson. Dere forsøker etter beste evne å sverte NSF fordi jeg er medlem der og skal representere foreningen i Hedmark.

Jeg ser også at de fleste innlegg her er personangrep, og at dere mener jeg er opptatt av meg selv. Etter mange år hvor jeg uselvisk har delt det jeg har av slektshistorisk materiale, så ser jeg at det bare er tull. I morgen stenger jeg hjemmesiden min for de fleste av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme med en beklagelse

Jeg beklager at jeg i frustrasjon brukte dette forumet til et spørsmål til DIS. Jeg burde ha visst at DIS sentralt ikke ville ha svart.

Jeg synes det er fryktelig leit at mange av dere ikke kan forstå at jeg IKKE er NSF, men en vanlig privatperson. Dere forsøker etter beste evne å sverte NSF fordi jeg er medlem der og skal representere foreningen i Hedmark.

Jeg ser også at de fleste innlegg her er personangrep, og at dere mener jeg er opptatt av meg selv. Etter mange år hvor jeg uselvisk har delt det jeg har av slektshistorisk materiale, så ser jeg at det bare er tull. I morgen stenger jeg hjemmesiden min for de fleste av dere.

Helt forgjeves var det dog ikke. Ro og fred senker seg igjen. Nå går alle i takt og ubehageligheter er feiet under teppet, form er dog viktigere enn fakta. Og ja, selvsagt får du ikke svar, hvem hadde fått det? Det frekke er at du spør. FY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, Lars Ove, blander du kortene.

Den kritikken du evt. får her i denne tråden har da ingenting med din hjemmeside å gjøre. Og jeg er sikker på at mange, med meg, ikke vil forstå sammenhengen mellom denne diskusjonene og din hjemmeside. Du er den første til å bringe din hjemmeside opp, i innlegg #65, og alle oss andre vil trolig ikke forstå hvorfor du blander hjemmesiden din inn i dette.

Hvorfor er du så hårsår? Du kunne da vel ikke vente at DIS-Norge, Slekt og Data sin leder skulle svare deg her i Brukerforum på DA? Og dersom du virkelig forventet et svar fra den kanten, så må jeg si at du var veldig naiv i din forventning.

Du, som ikke er medlem av DIS-Norge, Slekt og Data, kan jo ikke akkurat forvente et svar i dette forum. Det du derimot kan forvente, er diverse kommentarer fra andre aktive deltakere på dette forum, hvorav noen er enig med deg, og noen er uenig med deg, slik er det er denne verden.

Du hadde kanskje kommet lenger med å omformulere spørsmålene dine i innlegg #1. Første del av første setning er utfordrende, du maner opp til kamp. Hele første setning burde vært kuttet ut. 2. setning rakker ned på de du vil ha svar i fra. Det er ikke videre innbydende å svare noen som sier at dersom jeg ikke svarer, så anser du at du er tiet ihjel. Da får du bare bare være tiet ihjel, for noe svar i fra meg får du ikke, det ville ha vært min tanke.

Neste setning innholder ordet "vi", i motsetning til "jeg" og "meg" i setningene over. Spørsmålet blir da automatisk: Hvem er vi i denne sammenhengen? Det burde da så klart komme klart fram siden ordet "vi" er brukt.

Neste avsnitt: Første setning er grei fakta. Neste setning er et helt greit spørsmål. Setningen "Jeg vet hvorfor." er derimot meget problematisk, her burde du så klart ha kommet med det du vet. Det er umulig for alle oss andre, som ikke vet hvorfor, å diskutere dette punktet. DIS tør så klart ikke å fortelle sine medlemmer hvorfor i denne tråden, og svaret på det spørsmålet hører heller ikke hjemme i denne tråden, det hører så klart hjemme i en diskusjon internt på DIS sine medlemmers forum. Og ved å si at du tror at DIS sentralt ikke vil fortelle sannheten om dette i denne tråden, så legger du spikeren i kisten for en evt. diskusjon ang. dette temaet. Ingen vil svare så lenge den som spør ikke vil tro at den som svarer vil fortelle sannheten.

Og der er vi.

Hadde du stilt et åpent spørsmål, i stedet for alle disse krumspringene, så hadde du muligens fått et svar. Spørsmålene burde da ha vært: Har/Hadde DIS-Norge intensjoner om å være arrangør av denne genealogiske Verdenskongressen i Oslo 2014? Dersom DIS-Norge hadde intensjon om dette, hvorfor trakk de seg? Hva var argumentasjonen til DIS-Norge for ikke å delta som arrangør i denne kongressen?

Lars Ove, hadde du stilt dine spørsmål noenlunde likt det jeg har skissert her, så hadde du kanskje ikke ikke blitt "flamet" (internettsjargong) like mye som du har blitt i denne tråden.

Alt har med hvordan du formulerer deg og hvordan du stiller dine spørsmål. Husk det, så slipper du å bli personlig angrepet.

Dette er ment som vennlige råd, så jeg håper du ikke tar dette ille opp.

Vennlig hilsen

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove: Du må ta til etterretning at det er ikke mange som beklager seg. Kan det skyldes at du brukte uttrykket: "jeg uselvisk"? De aller fleste her er det. Se alle som hjelper hverandre her på forumet!

Se for eksempel Per Nermo, Tor Onshus, Torud og mange mange andre som legger ut store mengder data. Kildene finner vi jo uten deg, men det var meget praktisk å ha dem der, så vi beklager at du stillte deg for hugg. Jeg har en database på 75000 navn, men har aldri vært på din hjemmeside. Har jeg spørsmål, går jeg hit og så langt går det bra!

I denne sammenhengen blir du selvfølgelig ingen helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte hadde jeg håpet denne tråden tok slutt, selvom Lars Ove lovte ikke å skuffe meg da jeg spurte om det. Lars Ove hadde jo en mengde ubesvarte spørsmål og jeg ventet på hans neste.

Jeg er enig med Odd Roen i det meste. For egen del betegner jeg meg ikke uselvisk, det ordet for i så fall andre bruke om meg. At jeg er med på å prøve å hjelpe der jeg kan gir bare en tilfredsstillelse, som øker til glede om jeg blir takket - for så å bli fort glemt hos meg. At jeg sitter igjen med en viss tro på at jeg kan ha vært til hjelp er, sånn litt her og der, er ikke til å komme forbi. Sånn må det være for at man skal være motivert for å fortsette å hjelpe til. Så har jeg mange spørsmål jeg får hjelp til og alt er fryd og gammen. Uavhengig av foreningstilhørlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider