Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hans Larsen og Karen Larsdatter viet i Røyken 1838

Recommended Posts

Jeg føler at jeg tøyer strikken langt i dag, men jeg er nødt til å spørre enda en gang.. I denne runden har det vært mange, for meg, uleselige håndskrifter. Jeg tror at denne mini-boken gir flere opplysninger enn klokkerboken(som jeg kunne lese), og jeg har så mange løse tråder at jeg må hente ut all info jeg kan.

Hvis noen orker å hjelpe én gang til ;)

Dette gjelder par nr 8

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856), Ekteviede 1839, side 150.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1122&idx_id=1122&uid=ny&idx_side=-169

Takker igjen!

Mvh Anne

8. / 19de October / Brudgommen: Ungkarl og Tjenestedreng Hans. Bruden: Karen, Tjenestepige. / 22. 22. / Født i Asker 25 April 1816 efter Attest fra Pastor Bjørn af 6 Sept. 1838. Opholdssted:Aaros. Født under Ve..(?).., Opholdssted: Frøtvedt. / Lars Simensen / Lars Paulsen / Hans Iversen Aaros og Johannes Frøtvedt. / 13., 14de og 15 Trinitatis Søndag. / Af Brudgommen og Hans Iversen Aaros / Brudgommen havt de naturlige Kopper; / Bruden vaccineret 17 Martes 1818 af Münster.

Får ikke helt tak på brudens fødested, dessverre.

Takk igjen, Else! Du bekreftet det jeg mente å se - at brudgommens far her heter Lars Simensen. Det gjør meg enda mer forvirret for tydingen fra mini-boken sier Svendsen. Jeg synes ikke å se noen "i" i Svendsen, men kan en av de som førte bøkene tatt feil?

Hva tror du? Nr 39 her:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Fødte og døpte 1816, side 36.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=468&idx_id=468&uid=ny&idx_side=-40

Skal ikke svare for Else, men det står vitterlig Svends. ved giftermålet - halen på d`en er umiskjennelig. Som du har mistanke om må det være feil i en av bøkene. Er ikke så kjent med kb for Asker og Røyken, men har funnet noen slike tilfeller for Nesodden.

Vear stemmer utrolig godt, og det er så godt å få det bekreftet ;) Da har jeg funnet foreldrene hennes!

Takk begge to for at dere tråkker til - denne håndskriften ble for vrien:)

Men da lurer jeg på hvem som skrev feil i 1816.. Jeg finner verken Lars Svendsen eller Lars Simensen i Røykens 1801-telling. I Asker er det to Svendsen, en på 28 og en på 40. Det er 2 Simensen også, en er ugift soldat, 23 år i 1801 kan forsåvidt passe, men hvor han var i 1816 er ikke godt å si :)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.