Gå til innhold
Arkivverket
Anne Gro Ek

Hans Larsen og Karen Larsdatter viet i Røyken 1838

Recommended Posts

Anne Gro Ek

Jeg føler at jeg tøyer strikken langt i dag, men jeg er nødt til å spørre enda en gang.. I denne runden har det vært mange, for meg, uleselige håndskrifter. Jeg tror at denne mini-boken gir flere opplysninger enn klokkerboken(som jeg kunne lese), og jeg har så mange løse tråder at jeg må hente ut all info jeg kan.

 

Hvis noen orker å hjelpe én gang til ;)

 

Dette gjelder par nr 8

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856), Ekteviede 1839, side 150.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1122&idx_id=1122&uid=ny&idx_side=-169

 

Takker igjen!

 

Mvh Anne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

8. / 19de October / Brudgommen: Ungkarl og Tjenestedreng Hans. Bruden: Karen, Tjenestepige. / 22. 22. / Født i Asker 25 April 1816 efter Attest fra Pastor Bjørn af 6 Sept. 1838. Opholdssted:Aaros. Født under Ve..(?).., Opholdssted: Frøtvedt. / Lars Simensen / Lars Paulsen / Hans Iversen Aaros og Johannes Frøtvedt. / 13., 14de og 15 Trinitatis Søndag. / Af Brudgommen og Hans Iversen Aaros / Brudgommen havt de naturlige Kopper; / Bruden vaccineret 17 Martes 1818 af Münster.

 

Får ikke helt tak på brudens fødested, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Hvis hennes fødested begynner med Ve og er i Røyken, så kan hende det passer godt med gårdsnavnet Vear?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Takk igjen, Else! Du bekreftet det jeg mente å se - at brudgommens far her heter Lars Simensen. Det gjør meg enda mer forvirret for tydingen fra mini-boken sier Svendsen. Jeg synes ikke å se noen "i" i Svendsen, men kan en av de som førte bøkene tatt feil?

 

Hva tror du? Nr 39 her:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Fødte og døpte 1816, side 36.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=468&idx_id=468&uid=ny&idx_side=-40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Skal ikke svare for Else, men det står vitterlig Svends. ved giftermålet - halen på d`en er umiskjennelig. Som du har mistanke om må det være feil i en av bøkene. Er ikke så kjent med kb for Asker og Røyken, men har funnet noen slike tilfeller for Nesodden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Espen foreslår Vear som fødested for bruden, og det sier jeg meg uten videre helt enig i!

 

Faren til nr. 39 leser jeg også som Lars Svendss. Hvem som evt. har gjort feil er ikke så godt å si!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Gro Ek

Vear stemmer utrolig godt, og det er så godt å få det bekreftet ;) Da har jeg funnet foreldrene hennes!

 

Takk begge to for at dere tråkker til - denne håndskriften ble for vrien:)

 

Men da lurer jeg på hvem som skrev feil i 1816.. Jeg finner verken Lars Svendsen eller Lars Simensen i Røykens 1801-telling. I Asker er det to Svendsen, en på 28 og en på 40. Det er 2 Simensen også, en er ugift soldat, 23 år i 1801 kan forsåvidt passe, men hvor han var i 1816 er ikke godt å si :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.