Gå til innhold
Arkivverket
Tore Johansen

Johanna Pedersdtr. døpt 05-05-1839 i Loppa, Finnmark.

Recommended Posts

Tore Johansen

Hvem var foreldrene til Johanna, Pige Karen Fredriksdtr. og Ungkar Peder Andersen Byseset?

Var disse reisende? Når det gjelder Byneset skal vi vel til området syd for Trondhjem?

Kildeinformasjon:

Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 3 (1820-1848), Fødte og døpte 1839, side 122-123.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9741&idx_id=9741&uid=ny&idx_side=-63

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608610420.jpgHYPERLINK "http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608610420.jpg"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Det er vel kanskje det mest nærliggende å tro det. Men minner likevel om at det som nå heter Bønes i Bergen og som tidligere hørte til Fana, så sent som 1865 ble kalt Bynæs eller Bynæsset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Johansen

Javel, det utvider da mulighetene. Vet du om navnet Anders/Andersen gikk igjen blant reisende der?

Vet det var en Andersenslekt i Sør-Trøndelag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Nei, ikke det jeg vet om. Og jeg finner heller ingen passende kandidat i Bygdebok for Fana og gården Bønes.

Jeg nevnte det bare fordi man ikke skal henge seg alt for mye opp i gårdsnavn, i alle fall ikke på de reisende. Men i dette tilfellet kan det godt tenkes du har rett i at det er Sør-Trøndelag det er snakk om. Hva vet du eventuelt om Andersen selkten i Sør-Trøndelag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Johansen

Jeg har bl.a. en Nils Anderen fra Trondhjem som reiste med Karoline Kristiansdtr. Glad og senere "Loa Marja"

Og om jeg ikke husker helt feil i farten gikk vel A ndersen navnet igjen blant Nyhusfolket?

Alle disse er debbatert her før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Jeg må medgi at jeg beveger meg på tynn is når det komer til de reisende. Men siden den saken jeg jobber med i aller høyeste grad dreiser seg nettopp om dem, prøver jeg etter beste evne å henge med. Og som du sier mye er debattert tidligere. Men en del av disse debattene er uoversiktlige og vanskelige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Johansen

Jeg må medgi at jeg beveger meg på tynn is når det komer til de reisende. Men siden den saken jeg jobber med i aller høyeste grad dreiser seg nettopp om dem, prøver jeg etter beste evne å henge med. Og som du sier mye er debattert tidligere. Men en del av disse debattene er uoversiktlige og vanskelige.

Ja, det er likeså uoversiklig og vanskelig å finne de, så det blir å finne en bit her og en bit der og sette det sammen til et hele. :)

Larsenslekt har forøvrig mye å by på i så henseende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive