Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Pedersdtr. døpt 05-05-1839 i Loppa, Finnmark.


Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Hvem var foreldrene til Johanna, Pige Karen Fredriksdtr. og Ungkar Peder Andersen Byseset?

 

Var disse reisende? Når det gjelder Byneset skal vi vel til området syd for Trondhjem?

 

Kildeinformasjon:

Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 3 (1820-1848), Fødte og døpte 1839, side 122-123.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9741&idx_id=9741&uid=ny&idx_side=-63

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608610420.jpgHYPERLINK "http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608610420.jpg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje det mest nærliggende å tro det. Men minner likevel om at det som nå heter Bønes i Bergen og som tidligere hørte til Fana, så sent som 1865 ble kalt Bynæs eller Bynæsset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det utvider da mulighetene. Vet du om navnet Anders/Andersen gikk igjen blant reisende der?

Vet det var en Andersenslekt i Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke det jeg vet om. Og jeg finner heller ingen passende kandidat i Bygdebok for Fana og gården Bønes.

Jeg nevnte det bare fordi man ikke skal henge seg alt for mye opp i gårdsnavn, i alle fall ikke på de reisende. Men i dette tilfellet kan det godt tenkes du har rett i at det er Sør-Trøndelag det er snakk om. Hva vet du eventuelt om Andersen selkten i Sør-Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bl.a. en Nils Anderen fra Trondhjem som reiste med Karoline Kristiansdtr. Glad og senere "Loa Marja"

Og om jeg ikke husker helt feil i farten gikk vel A ndersen navnet igjen blant Nyhusfolket?

Alle disse er debbatert her før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må medgi at jeg beveger meg på tynn is når det komer til de reisende. Men siden den saken jeg jobber med i aller høyeste grad dreiser seg nettopp om dem, prøver jeg etter beste evne å henge med. Og som du sier mye er debattert tidligere. Men en del av disse debattene er uoversiktlige og vanskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må medgi at jeg beveger meg på tynn is når det komer til de reisende. Men siden den saken jeg jobber med i aller høyeste grad dreiser seg nettopp om dem, prøver jeg etter beste evne å henge med. Og som du sier mye er debattert tidligere. Men en del av disse debattene er uoversiktlige og vanskelige.

 

 

 

 

Ja, det er likeså uoversiklig og vanskelig å finne de, så det blir å finne en bit her og en bit der og sette det sammen til et hele. :)

Larsenslekt har forøvrig mye å by på i så henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.