Gå til innhold
Arkivverket

hvor bodde Anton og Karoline Andresen i 1919, og hvor er deres sønn Kåre Werner registrert som født?


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg søker fødselsregisteret hvor Kåre Werner Andresen, født 29.09.1919, er oppført.

Kåre ble født av foreldre som sto utenfor både statskirke og andre menigheter.

Han er således ikke blitt døpt, og derved ikke innført i en av menighetens dåpsbøker.

Av de opplysninger jeg har fått, er Kåre mest sannsynlig født i Oslo, men kan også være født på Lillestrøm, hvor hans foreldre bosatte seg etter 1918.

Fant hans forelder bosatt i Oslo - Fredenborgsveien 25, i 1918 ifg Adresseboken for 1918 i OSLO.

Har ikke tilgang på adresseboken for hhv 1919 og 1920 for Oslo, slik at jeg ikke har fått sjekket om hans foreldre - Anton Andresen og Karoline Andresen, har bopel i Oslo, eller om de er flyttet til Lillestrøm.

 

Har gått i gjennom de fødselsregister som er vist på Digitalarkivet for perioden 1918 - 1920, uten å finne noen opplysninger.

 

Spørsmålet mitt blir da:

1. Finnes det andre muligheter til å lete etter fødselsopplysninger i Oslo enn de som er angitt i Digitalarkivet?

2. Finnes det fødselsregister for årene 1919 - 1920 for Lillestrøm.?

3. Har dere mulighet til å slå opp i adresseboken for hht Oslo og Lillestrøm for å sjekke hvor Anton og Karoline Andresen bodde i 1919.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Per Aase Andresen

 

e-post: pantoand@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Grete.

 

beklager, men denne Kaare Werner du viser til her er ikke rette person.hans foreldre er Karl og Valborg, og er født i desember 1918.

 

den Kåre Werner jeg søker jeg søker har Anton og Karoline som foreldre og heter Andresen til etternavn.

 

mvh

 

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad spørsmål 1:

Ja, det finnes flere muligheter til å lete etter fødselsopplysninger i Oslo, spesielt når det gjelder barn av dissentere. I arkivet etter Oslo byfogd avd. II er det bevart et såkalt Dissenterregister. Det er dessuten ikke alle fødselsregistre som er skannet og publisert i Digitalarkivet. Vi arbeider med dette, i den grad våre ressurser tillater.

Ut fra dine opplysninger om Andresens adresse i Fredenborgsveien 25, har vi undersøkt det aktuelle fødselsregisteret fraTrefoldighet prestekontor og har funnet Kaare Werner f. 29.9.1919 innført som sønn av skomaker Anton Andreas Andresen, f. 1890 i Kristiania, og Caroline f. Høilund, f. 1890 i Høland.

 

Ad spørsmål 2:

Fødselsregister for Lillestrøm for årene 1919-1920 ble ført i Skedsmo prestekontor. Lillestrøm ble utskilt fra Skedsmo prestedistrikt først fra 1937. Statsarkivet har mottatt fødselsregistrene både fra Skedsmo og fra Lillestrøm prestekontor, men vi har foreløpig bare publisert Skedsmo prestekontors fødselsregistre for Skedsmo og Lørenskog.

 

Ad spørsmål 3:

Det ser ut til at Anton og Karoline Andresen bodde i Fredenborgsveien 25 i 1919 og i 1920. Kaare Werners fødsel ble meldt i mars 1920, og da innførte man Fredenborgsveien 25 som foreldrenes bopel.

 

Vi lar dessuten en saksbehandler se på dine spørsmål, og du vil etter hvert få svar på e-post.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jolanta Akre-Johansson.

 

Jeg takker for ditt søk i arkivene.

 

Det er rette Kåre Werner dere har funnet i fødselsregisteret fra Trefoldighet prestekontor.

Jeg ble litt overrasket over at mine besteforeldre hadde meldt dette til et prestekontor.

Dette fødselsregisteret er vel, så vit jeg ser, ikke tilgjengelig på Digitalarkivet. Stemmer det?.

Er det muligheter for at jeg kan få en kopi av den siden i fødselsregisteret Kåre er oppført ?

 

Videre var det nytting informasjon at de også i 1920 hadde adresse i Oslo.

 

Ser fram til ytterligere info via e-post fra en av saksbehandlerne.

 

med vennlig hilsen

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestekontorene ble i henhold til kongelig resolusjon av 25.11.1915 pålagt å føre fødselsregister fra 1.1.1916. Denne oppgaven ble først fra 1983 overtatt av folkeregistre.

Det skulle i prinsippet registreres alle fødte i området som sognet til et prestekontor, selv om de ikke hørte til statskirken. Fødselen kunne bli meldt av et familiemedlem (ofte far eller mor), av jordmoren, legen, fogden eller andre. Inntil 1967 var fødselen som regel registrert av prestekontoret i området der barnet ble født. Fra 1.1.1968 skulle man imidlertid registrere barnets fødsel i det sognet der moren var registrert som bosatt på fødselstidspunktet. Fra den tiden var det også folkeregistre som skulle få tisendt fødselsmeldingen for å sende det videre til det aktuelle prestekontoret.

 

I Kaare Werners tilfelle er det opplyst at fødselsmeldingen ble sendt til presten fra Magistraten, III avd.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.