Gå til innhold
Arkivverket

Brukere og sletting/endring av innlegg i tråder


Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er rette forum å rette følgende spørsmål, men jeg fant ikke noe annet reellt alternativ:

 

Jeg ser at brukere kan omtrent fritt kan velge å slette sin/sitt identitet/brukernavn i disse fora. Videre er det gitt anledning til å endre innleggene ubegrenset. Hva er årsaken til dette? For meg fremstår en tråd som opp i mot totalt uinteressant når "samtalen" brytes på denne måten.

Jeg kan jo ikke komme med en slik sak uten å kunne vise til en tråd, tilfeldigvis kom jeg over denne - som kan brukes som et eksempel på hva jeg mener: http://forum.arkivverket.no/topic/176166-bock-paa-roeros/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker at alle skal bruke navnet sitt som visningsnavn. De som ikke gjør det, får beskjed/advarsel fra oss. I ytterste fall, stenger vi brukere ute hvis de ikke overholder ordensreglene.

 

Endring av innlegg etter at diskusjonen er igang, eller fjerning av innhold slik du viser til er ikke god tone. Vi har ikke en eksplisitt regel for dette da det ikke har framstått som et uttalt problem, men vi bør se på dette igjen. Vi har tidligere vurdert å hindre redigering, men vi ser at i noen tilfeller vil det være ønskelig at forfatteren selv kan redigere noe av teksten etter at det er påpekt feil el. Jeg skal drøfte det internt og se hva vi ender opp med som løsning.

 

Hva gjelder den spesifikke tråden du viser til, så er den helt ødelagt og jeg skal fjerne den. Gi meg gjerne beskjed om andre lignende tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons. :)

 

Jeg er glad for at dere ser på dette og eventulle tekniske løsninger. Jeg har vært moderator i forskjellige fora og har erfart at ikke alle forumplattformer klarer å løse slike utfordringer på en tilfredsstillende måte. "Samtalen" er jo i slike tilfeller ødelagt, men allikevel kan det ligge interessante opplysninger fra andre i en slik tråd. Derfor er heller ikke sletting en tilfredsstillende løsning i lengden. Lykke til, jeg syns dere gjør en fin jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen god løsning kanskje; men og sitere relevante deler av det innlegget man svarer på kan kanskje hjelpe med og løse ett slikt problem. Da blir nemlig sitatet liggende selv om originalinnlegget endres eller slettes. Andre fora jeg har deltatt på har også tidsbegrensning på redigeringsmuligheten der det er mulig og redigere innlegget i, la oss si, en time, og deretter låses innlegget for redigering. Det gir mulighet for innleggsforfatteren til og redigere innlegget for skrivefeil og andre kosmetiske ting uten og kunne komme tilbake i ettertid og ødelegge flyten i ett emne. En annen mulighet som jeg også har sett er at det er mulig og endre innlegget inntill ett nytt innlegg foreligger i emnet. Men om slik funksjonalitet finnes i programvaren som brukes her på forumet vet jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vore diskutert før, og det er ikkje noko fasitsvar. Det finst også andre fora der det er mogeleg å endre innlegg i det uendelege. Det er både fordelar og ulemper ved å ha mogelegheit til å endre innlegg. Eg ynskjer å behalde denne mogelegheita, men det føreset at ein vel å stole på at ingen (evt. svært få) brukarar misbrukar dette. Dersom ein endrar eit innlegg på ein måte som endrar det faktiske innhaldet (og ikkje berre ordfeil) etter at det er komme svar er det fornuftig skikk og bruk at ein hakar av for at innlegget er endra, og helst også kva (og evt. kvifor) innlegget er endra. Her kan ein evt. ta ein diskusjon på om teksten "innlegget er endret av" skal gjerast obligatorisk.

 

Fyrsteinnlegget i denne tråden er eit eksempel på korleis eg har prøvd å bruke endringsmogelegheita på ein konstruktiv måte. (Nasjonalbiblioteksøket virkar ikkje lenger, så her skulle eg kanskje ha oppdatert nok ein gong).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.