Gå til innhold
Arkivverket
Frida Magnussen

Noen erfaring med Arild666 sin anetavle?

Recommended Posts

Frida Magnussen

Hei, driver å jobber med min tipp tipp tipp oldefar Ahl Gundersen og kom over Arild666's sin anetavle med mye informajson. Jeg lurte på om noen har noe erfaring med den anetavlen? Om det er riktig, eller om jeg må starte fra bunnen igjen?

Dette er starten av treet:

http://www.arildbraathen.com/arild666/pafg31.htm

Dette er min tipp tipp tipp oldefar Ahl Gundersen gift med Anna Marie Andersdatter:

http://www.arildbraathen.com/arild666/pafg353.htm#10485

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Johansen

Kjenner ikke til den, men etter rask titt ser det da ut som den er kildebelagt, så da er fort gjort å kontrolere opplysningene.

Ellers er det vel slik at man ikke skal sluke alt man ser rått. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Kjenner ikke til den, men etter rask titt ser det da ut som den er kildebelagt, så da er fort gjort å kontrolere opplysningene.

Ellers er det vel slik at man ikke skal sluke alt man ser rått. :)

Dette slutter jeg meg til, og når det gjelder Ahl Gundersen og Anna Marie Andersdatter i særdelshet, så er jo kilde-referansene tydelig lagt ut. - Og et arbeid fra "bunnen" dreier seg vel nettopp om å forholde seg til kilder, - først og fremst primær-kilder, som kirkebøker etc..

Arild Oliver Bråthen, som står bak anetavla, er medlem her på forumet, og ethvert annet medlem kan henvende seg til ham gjennom medlemspost. AOB er neppe ufeilbarlig og han vil ganske sikkert sette stor pris på henvendelser som vedrører dette store anetavlearbeidet, som er godt ført med rimelig konsekvente kilde-referanser.

Jeg har selv et par 16-1700-talls-aner som tangerer A O B sin oversikt, og kan ikke ”ta ham” på feil som vedrører dette.

Tvert imot merker jeg meg at han har unnlatt å føre noen usikre koblinger som kan føre oss inn i Smaalenenes bondearistokrati (på 15-1600-tallet), som er godt dekket opp gjennom genealogisk arbeid i løpet av de siste 30-40 åra.

Mitt klare inntrykk er at oversikten på ingen måte er spekulativ (noe man ofte ser ellers), eller har som mål å presse inn så mange navn som mulig.

Anetavla inviterer til selvstendig arbeid og utfordrer brukeren til nye oppdagelser.

(- Skulle forresten vært artig om Arild Oliver kunn gi en egen kommentar når han ser at dette temaet er kommet opp.)

IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frida Magnussen

Tusen takk, vet at man skal sjekke kildene selv men lurte bare på andres erfaring med det treet siden jeg har store problemer med å tyde kirkebøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive