Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har funnet en bedre metode for søk enn å skrive inn kommunenavn, evt. «bygdebok» på måfå?

Du kan søke i emnetagger, for eksempel skrive inn subjecttopic:"Slektshistorie" eller subjecttopic:"Gårdshistorie" i søkefeltet.

Edit: problemet er kanskje å finne disse taggene (de er forhåndsdefinert). Se på bøker du allerede vet om, sjekk om de har noen oppføringer under "Emne" (under informasjon om forfatter osv). Da kan du bruke de taggene til å søke etter bøker med tilsvarende tag.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke i emnetagger, for eksempel skrive inn subjecttopic:"Slektshistorie" eller subjecttopic:"Gårdshistorie" i søkefeltet.

Edit: problemet er kanskje å finne disse taggene (de er forhåndsdefinert). Se på bøker du allerede vet om, sjekk om de har noen oppføringer under "Emne" (under informasjon om forfatter osv). Da kan du bruke de taggene til å søke etter bøker med tilsvarende tag.

Takk for tipset. Jeg synes det er merkelig at man ikke kan søke på Dewey-nummer, du finner det meste av lokalhistorisk litteratur under nummer 948 på alle norske biblioteker. Men altså ikke på Nasjonalbiblioteket i nettutgave.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Leif!

Jeg har lagt ut lenker til:

Flere bygdebøker for Elverum, nr. 2 mangler fortsatt.

"Personbilen 1959 : register over samtlige private personbiler i Oslo" (bøker med bibliografisk informasjon)

Lenke til "Dagbok og Oration om Mester Geble" er lagt ut på en ny side: Dagbøker og reiseskildringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værfar, værsøster, moster, faster, mostermann, festermann, caverer... navn på slekts- og familierelasjoner som ikke er i dagligtale lenger.

Hadde det vært en ide å lage en oversikt på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værfar, værsøster, moster, faster, mostermann, festermann, caverer... navn på slekts- og familierelasjoner som ikke er i dagligtale lenger.

Hadde det vært en ide å lage en oversikt på disse?

Ja, så absolutt! Det har vært på blokken lenge. Men vi trenger flere bidragsytere som kan hjelpe til med slikt. Og som gjerne har oversikt over gode referanser som kan legges inn i artiklene.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk Lars. Den oversikten er jo gull verdt. Ser det er beskrivelser også på gamle yrkestitler (kirkelige), det er jo sikkert et halvt dusin med andre yrker som så absolutt hadde trengt nærmere forklaring (f.eks. Høkker, Kipper = ikke åpenbart hva dét er)

Det er jo sikkert mange av orda som er beskrevet allerede, men det er jo spredt over halve internett (sånn ca) og da blir det jo bare et "ørk" å finne det man leter etter. Her det det åpenbart nok å ta tak i.

Wikipedia har en grei kategori som jeg tror vil passe (hvertfall for familie/slektsforhold), kanskje slektshistoriewiki kan legge opp en tilsvarende kategori? Jeg innser jo at vi selv bør lage oss en bruker og hjelpe til med å fylle inn det vi mener mangler. Om noen oppretter et overordnet "system" (lager kategorier) så er det kanskje lettere for fotfolket å legge til enkeltord/uttrykk.

Edit: vet ikke hvor strenge man ønsker å være ift henvisninger til forklaring av ord og uttrykk, men om førstemann legger inn ord og skriver en kort beskrivelse/definisjon, så kan vel nestemann legge inn henvisninger...og tredjemann korrigere. Det er vel sånn en wiki bør fungere.

Edit igjen: f.eks en sånn struktur som under, det er ord i bøtter og spann i alle de kategoriene som gjerne hadde trengt forklaring.

- Ord og uttrykk
-- Familie og slekt (faster, moster, værfar...)
-- Kirke (degn, kaverer...)
-- Skatt (prinsessestyr, krigsstyr...)
-- Yrker (høkker, bødker, kipper...)
-- Eiendom (vog, pund...)

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Slektshistoriewiki har vi lenker til Ordbøker. Her er det 2 ordbøker for slektsforskere, latin, norrønsk samt en mengde fremmede språk som kan være nyttige om en skal lete i utenlandske kilder. Jeg ser at lenken til norrøn ordbok ikke virker, så den skal jeg søke opp på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide Jørgen

Og kanskje noen har brukt for dette og? Det er en Ordliste (Tyding av mindre kjende ord og uttrykk)

Jeg finner en feil på første linja: Agnatisk betyr riktig nok slekt utelukkende gjennom mannsledd. Kognatisk betyr derimot ikke «slekt gjenom kvinneledd», men slekt gjennom både manns- og kvinneledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har foreløbig kategorien "Genealogiske faguttrykk" (om den er for bred eller smal tar vi gjerne tilbakemeldinger på), http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Kategori:Genealogiske_faguttrykk

I tillegg en begynnelse til en kategori for "Juridiske faguttrykk", http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Kategori:Juridiske_faguttrykk Her tenker jeg (vi) på uttrykk som vi støter på i slektsforskningen og som kan være fint å få forklart, men som ikke nødvendigvis kan betraktes som et "genealogisk faguttrykk".

Lokalhistoriewiki bruker Historisk Leksikon, sistnevnte er åndsverksbeskyttet, slik at vi i ordforklaringene heller bør støtte oss på eldre ordlister osv. som er uproblematiske å bruke (se litteraturlisten for "Stervbo" som et eksempel på mulige kilder, http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Stervbo). Wangensteens bidrag er også en god kilde.

Slektshistoriewiki begynner å vokse seg stort, så vi vil i mars eller april ha et møte for å lage flere rammer for prosjektet og trekke opp noen retningslinjer. Jeg tenker meg at disse retningslinjene vil bli lagt ut på wikien til "høring", slik at vi kan få flere innspill. Men tar gjerne imot innspill her, ev. per e-post.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en feil på første linja: Agnatisk betyr riktig nok slekt utelukkende gjennom mannsledd. Kognatisk betyr derimot ikke «slekt gjenom kvinneledd», men slekt gjennom både manns- og kvinneledd.

Ja der ser du Leif.

Til og med en Stifts-/statsarkivarer i Trondheim fra 1975 til 1990 kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at norrøn ordbok kommer, så jeg lot den være der.

Under ordbøker har jeg lagt ut lenker til:

Dette er jo ikke ordbøker, men passer kanskje likevel inn i samlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert være lurt å sjekke flere referanser før man begynner å skrive en ordforklaring på wikien, ja. :) Agnatisk står der allerede (men må justeres litt, ser jeg, vil ha med en referanse eller to også).

DTH

jau... ideen er god, men ikkje ny.... http://folk.ntnu.no/ivarse/slektord.html

Nei, ideen er ikke ny, men fortsatt en god idé å samle slikt på ett sted. Får vi lov til å bruke slektsordsamlingen din? Tror ikke lenken din virker. Har ellers skrevet en kort artikkel om en sak du har på hjemmesiden din: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/L%C3%A6rarlistene_1835,_Ulstein_prestegjeld 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jau... ideen er god, men ikkje ny.... http://folk.ntnu.no/ivarse/slektord.html

Du har utelatt kolonet etter http i selve lenka, slik at man havner et helt annet sted ved å klikke på den. Her er rett lenke:

http://folk.ntnu.no/ivarse/slektord.html

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke er lagt ut under ordbøker. Jeg har også lagt ut noen flere, bl. a. dansk-norsk ordbok og en ny samling som finnes under overskriften Navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ideen er ikke ny, men fortsatt en god idé å samle slikt på ett sted. Får vi lov til å bruke slektsordsamlingen din? Tror ikke lenken din virker. Har ellers skrevet en kort artikkel om en sak du har på hjemmesiden din: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/L%C3%A6rarlistene_1835,_Ulstein_prestegjeld 

Det vart litt kluss med å legge lenka i forumet her, ja.. 

Vanleg lenking er lov...

Når det gjeld "Lærarlistene", kjem det ein artikkel i neste NST .

veit ikkje kva som skjedde ovanfor... men her kjem visst teksten fram:

Vanleg lenking er lov...

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanleg lenking er lov...

veit ikkje kva som skjedde ovanfor... men her kjem visst teksten fram:

Pussig at teksten over ikke er synlig før jeg klikker for å respondere. Ja, vi skal da lage lenker. Og artikkelen din i NST kommer med i litteraturlisten for lærerlisteartikkelen.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider