Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Ja, dette har jeg påpekt ovenfor lagets leder Tom O Halvorsen, som har svart meg på E-post at de jobber med saken, men skreiv også at han kunne sende meg en DVD for årbøkene. Da lurte jeg på hvilke filer den kan konverteres til. Og det er jo best at han sender den i riktig format til dere i slektshistorisk forening. Skal han sende dvd til meg må jeg vite om det er riktig format ellers vil turen til dere være bortkastet.

Vel dere får jo opp en smakebit av en Skytil årgang 2006. Ja der får dere tilfeldigvis kose dere noe slektstoff fra Enebakkneset som bygger på Torkel Rønold Bråten sitt arbeide.

mvh Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurte jeg på hvilke filer den kan konverteres til. Og det er jo best at han sender den i riktig format til dere i slektshistorisk forening. Skal han sende dvd til meg må jeg vite om det er riktig format ellers vil turen til dere være bortkastet.

Uansett hva slags format dette er i, så skal vi alltids klare å konvertere det til noe som går an å legge ut på nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende er antall lenker lagt ut under de geografisk ordnede sidene med by- og bygdebøker for noen fylker

Østfold 101

Akershus 404

Oslo 102

Hedmark 221

Oppland 291

Buskerud 206

Vestfold 92

Telemark 128

Aust-Agder 116

Vest-Agder 192

Til sammen 1853 lenker.

Med forbehold om marginale tellefeil. Noen få bøker er lenket til flere ganger.

Gidder noen å telle noen andre fylker?

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsnittet med lenker til Gravregistre er sortert alfabetisk på fylke på kildeportalen. http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Portal:Kilder
Det samme er gjort med rekkefølgen av lenkene til by- og bygdehistorie.

.

Kunne det la seg gjøre å endre dette til den geografiske fylkesrekkefølgen vi (i allfall hjernen min) er vant til ?

.

Østfold
Akershus
Oslo
Hedmark
Oppland
Buskerud
Vestfold
Telemark
Aust-Agder
Vest-Agder
Rogaland
Hordaland
Sogn og Fjordane
Møre og Romsdal
Sør-Trøndelag
Nord-Trøndelag
Nordland

Troms
Finnmark
Svalbard mm

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogaland

Det er lagt ut bøker for stedene:

Fylket

Bjerkreim

Bokn

Bryne

Dalane

Egersund

Erfjord

Finnøy

Forsand

Gjesdal

Haugalandet

Haugesund

Hetland

Hjelmeland

Høle

Jæren

Karmøy

Klepp

Lund

Nærbø

Randaberg

Rennesøy

Ryfylke

Sandnes

Sauda

Skjold

Sokndal

Sola

Stavanger

Strand

Suldal

Time

Tysvær

Varhaug

Jeg har forsøkt å ordne bøkene så logisk som mulig, men har ikke kunnskap nok til å vite om det i alle tilfelle er gjort på den beste måten. Kom gjerne med innspill og forslag til forandringer i lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hordaland

Bøker er lagt ut for følgende steder:

Askøy

Austevoll

Bergen

Bømlo

Bergsdalen

Eidfjord

Etne

Fana

Fitjar

Fjell

Fusa

Fylket

Hamre

Hardanger

Haus

Jondal

Kinsarvik

Kvam

Kvinnherad

Laksevåg

Lindås

Masfjorden

Modalen

Nordhordland

Odda

Os

Osterøy

Samnanger

Skånevik

Stord

Strandebarm

Sund

Sunnhordland

Sveio

Tysnes

Ullensvang

Ulvik

Vaksdal

Voss

Øygarden

Åsane

Jeg har forsøkt å ordne bøkene så logisk som mulig, men har ikke kunnskap nok til å vite om det i alle tilfelle er gjort på den beste måten. Kom gjerne med innspill og forslag til forandringer i lista.

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdeb%C3%B8ker_%E2%80%93_Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre og Romsdal

Det er lagt ut bøker for følgende steder:

Aukra

Aure

Eide

Frei

Fræna

Fylket

Geiranger

Giske

Gjemnes

Haram

Hareid

Herøy

Kristiansund

Midsund

Molde

Nesset

Norddal

Nordmøre

Rauma

Rindal

Romsdal

Rovde

Sande

Sandøy

Skodje

Smøla

Stemshaug

Stordal

Stranda

Sula

Sunndal

Sunnmøre

Sunnylven  

Surnadal

Sykkylven

Syvde

Tingvoll

Todalen

Tustna

Ulstein

Valsøyfjord

Vanylven

Vartdal

Vestnes

Volda

Øksendalen

Ørskog

Ørsta

Ålesund

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdeb%C3%B8ker_%E2%80%93_M%C3%B8re_og_Romsdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er oppdaget av andre, men søk på Adressebok på nb.no gir en rekke treff på adressebøker for Hordaland.

Eks.:

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1922

varig lenke: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2013061181029_001

Takk for tipset, Werner. Jeg fant følgende som er lagt ut under Bøker med biografisk informasjon:

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1924

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1926

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1928

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1930

Det er i dag også lagt ut en del bøker for Sogn og Fjordane:

Askvoll

Aurland

Balestrand

Breim

Bremanger

Davik

Eid

Fjaler

Flora

Florø

Fylket

Førde

Gaular

Gloppen

Gulen

Hornindal

Hyllestad

Høyanger

Innvik

Jølster

Leikanger

Luster

Lærdal

Naustdal

Nordfjord

Selje

Sogn

Sogndal

Solund

Stryn

Sunnfjord

Svanøy

Vik

Vågsøy

Årdal

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdeb%C3%B8ker_%E2%80%93_Sogn_og_Fjordane

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det også er lagt ut andre adressebøker under Bøker med biografisk informasjon.

Burde ikke disse isteden ligge som en slags kilde?

Jeg har lenker til ytterligere 4 slike for Oppland, men før jeg legger dem ut kan det være greit om det avklares hvor de skal ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det også er lagt ut andre adressebøker under Bøker med biografisk informasjon.

Burde ikke disse isteden ligge som en slags kilde?

Jeg har lenker til ytterligere 4 slike for Oppland, men før jeg legger dem ut kan det være greit om det avklares hvor de skal ligge.

Nå fulgte jeg bare oppsettet som lå ferdig, men helt enig i det du sier.

Ellers er jeg også enig med det Anne Lise Hansen foreslår i #360 om rekkefølgen på fylkene, den kræsjer i mitt hode også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse listene over litteratur begynner å bli meget omfangsrike, med utrolig mye interessant stoff.  Synes dere gjør en kjempejobb med å finne og systematisere det!

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å kritisere at du la ut adressebøkene under biografier - så at det allerede lå andre adressebøker der.

Selv om adressebøker ofte er basert på ligninger er de vel å betrakte som primærkilder? Det ligger allerede en lenke under primærkilder på KildePortalen, men de kan ikke legges ut der. Kanskje en egen side? (Som det antakelig også burde være for gravregistre?)

Kanskje noen har etablert noen overordnede prinsipper?

Ordning av fylker: Jeg har personlig ingen problemer med noen av måtene å ordne dem på, men det bør nok gjøres konsistent på hele wikien. Jeg kan dog tenke meg at utlendinger som måtte bruke wikien vil foretrekke en alfabetisk sortering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener utlendinger får nyttig informasjon nettopp ved en geografisk sortering av fylkene.

Om man ikke er kjent, er det greit å vite at f. eks. Vestfold ligger ved siden av Buskerud, når man skal velge kirkebøker å lete i.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#370: Ingen fare, jeg tok det ikke slik (og ellers vil jeg gjerne ha kritikk om det fører til en forbedring). Når jeg ser på oversikten slik den ser ut på forsiden så tenker jeg i samme baner som deg, og kommer til at adressebøker og gravregistre burde ha egne sider på linje med slik som det aviser har nå - kan det være en mulighet?

Som menig bør man vel ikke klusse så mye med oppsett og utseende på wikien selv, så forslag og spørsmål sendes videre til de som måtte ha myndighet og ansvar for det.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Kjempe bra arbeid at bygdebøkene blir tilgjengelig slik. Men.............blei litt paff når eg skulle fortsette mine søk på mi slekt og oppdaget at her er noko heilt feil med mine sidehenvisninger. Har du/dere byttet S & F / Gulen sine bygdebøker fra eldre til nyere utgave i oversikten ???. Om så; er det mulig å la begge utgivelsene ligge tilgjengelig. ???

Mvh Laila

Takk for tipset, Werner. Jeg fant følgende som er lagt ut under Bøker med biografisk informasjon:

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1924

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1926

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1928

Adressebok for Hordaland fylke med skatteligninger. 1930

Det er i dag også lagt ut en del bøker for Sogn og Fjordane:

Askvoll

Aurland

Balestrand

Breim

Bremanger

Davik

Eid

Fjaler

Flora

Florø

Fylket

Førde

Gaular

Gloppen

Gulen

Hornindal

Hyllestad

Høyanger

Innvik

Jølster

Leikanger

Luster

Lærdal

Naustdal

Nordfjord

Selje

Sogn

Sogndal

Solund

Stryn

Sunnfjord

Svanøy

Vik

Vågsøy

Årdal

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdeb%C3%B8ker_%E2%80%93_Sogn_og_Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Kjempe bra arbeid at bygdebøkene blir tilgjengelig slik. Men.............blei litt paff når eg skulle fortsette mine søk på mi slekt og oppdaget at her er noko heilt feil med mine sidehenvisninger. Har du/dere byttet S & F / Gulen sine bygdebøker fra eldre til nyere utgave i oversikten ???. Om så; er det mulig å la begge utgivelsene ligge tilgjengelig. ???

Mvh Laila

Hei, jeg fjernet førsteutgaven fordi den nyeste utgivelsen har en del rettelser og er mer komplett i innholdet forøvrig (les forordet til b. 1 av 2. utgave s. 7, 8 og 9).

Hvis ingen andre har noen store motforestillinger til det, kan jeg godt legge inn 1. utgaven også. Inntil jeg får gjort det har du de tre bindene tilgjengelig nedenfor:

Gulen i gammal og ny tid : gards- og ættesoga. 1

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012041308147

Gulen i gammal og ny tid : gards- og ættesoga. 2

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012030208131

Gulen i gammal og ny tid : gards- og ættesoga. 3

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012050208038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fjernet førsteutgaven fordi den nyeste utgivelsen har en del rettelser og er mer komplett i innholdet forøvrig (les forordet til b. 1 av 2. utgave s. 7, 8 og 9).

Hvis ingen andre har noen store motforestillinger til det, kan jeg godt legge inn 1. utgaven også. Inntil jeg får gjort det har du de tre bindene tilgjengelig nedenfor:

Gulen i gammal og ny tid : gards- og ættesoga. 1

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012041308147

Gulen i gammal og ny tid : gards- og ættesoga. 2

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012030208131

Gulen i gammal og ny tid : gards- og ættesoga. 3

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012050208038

Jeg synes tidligere utgaver av bygdebøkene også bør være med, så lenge de ligger på Nasjonalbibliotekets nettsted bokhylla.no.

De kan inneholde informasjon som ikke er tatt med i senere utgaver, men som vil være relevant for noen likevel. Jeg har ingen eksempler nå. Hva tror dere?

I tilfeller hvor det er mer enn én utgave kunne utgivelsesåret tas med i tittelen i Slektshistoriewiki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider